חדשות היום

הסקופ המהיר בעולם כעת בישראל

בראיון עם דייב מהטה מנהל השיווק הטכני של חברת טקטרוניקס באירופה שמעתי הסבר על הטכנולוגיה החדישה המאפשרת ריצפת רעש כה נמוכה הנקראת ATI, חב איסטרוניקס המייצגת את חברת טקטרוניקס בישראל חשפה בכנס המקצועי השנתי של החברה את הסקופ המהיר בעולם: DPO77002SX. הסקופ בעל קצב דגימה של 200 ג’יגה דגימות לשנייה ו70 גיגה הרץ רוחב סרט בזמן אמיתי, ריצפת הרעש ומידת הגיטר הנמוכה ביותר שהוצגה אי פעם סקופ זמן אמת.

מה מיוחד באוסילוסקופ החדש Tektronix DPO70000SX?

“האוסילוסקופ החדש, מיועד להתמודד עם אותות מהירים מאוד, בהם גם אותות המשמשים במערכות תקשורת אופטיות מהירות. הוא מספק רוחב פס אנלוגי של 70GHz וקצב דגימה של 200GS/s ומבוסס על טכנולוגיית ATI,

(Asynchronous Time Interleaving). מדובר בדור חדש של פתרון דגימה שנועד לפתור את בעיות הרעש שהופיעו בטכניקת Time-Interleaved Channels שהוצגה לראשונה לפני כ-15 שנה”.

מהי טכנולוגיית ATI?

“הטכנולוגיה מיושמת בשבב שיוצר על-ידי חברת IBM בתהליך סיליקון גרמניום 90 ננומטר. היא מבוססת על שיטת דגימה חדשה. מכיוון שאין בשוק ממירי ADC המסוגלים לבצע דגימה של אותות בתדר של 70 גה”צ, רוב האוסילוסקופים המהירים מבצעים דגימה כפולה באמצעות שני מעגלי דגימה והמרה: אחד במחצית הנמוכה של פס התדרים והשני במחצית הגבוהה שלו. בטכנולוגיית ATI מפוצל כל הספקטרום לשני קווים מקבלים. בכל אחד מהם קיים מעגל דגימה וממיר ADC הדוגמים את כל מלוא הספקטרום. אולם הדגימה נעשית לסירוגין, וכאשר האותות “נפגשים מחדש” במעבד ה-DSP המשחזר את האות, מתקבל אפקט של דגימה והמרה במהירות כפולה. לדברי החברה, טכניקה זו מקטינה מאוד את הרעשים באות הנמדד”.

לאחר ההכרזה התחלק הכנס לשני מושבים מקצועיים: מושב האופטיקה, בראשות ד”ר קלאוס אנגרהרט הטכנולוג הראשי של טקטרוניקס באירופה, ומושב ה-RF ברשות מר יורן הפנר מנהל קבוצת מהנדסי האפליקציות של טקטרוניקס באירופה.

מה החידושים שהוצגו במושב האופטי?

“במושב האופטי סיכם קלאוס את החידושים האחרונים בתחום התקשורת האופטית מהתערוכות האחרונות של OFC במרץ 2015 בלוס אנג’לס ותערוכת ECOC באוקטובר האחרון באירופה, הסביר את עקרונות תקשורת אופטית רחבת סרט 100/400 גיגה ו1 טרהביטים לשניה וכמו כן, דיבר על היכולות המיוחדות של אפנון אופטי קוהרנטי וכן PAM. הדגמה חיה התבצעה בעזרת AWG70001A 10bits ,50Gb/sec וכן מאפנן אופטי ומקלט אופטי של חברת אופטמטרה אותה רכשה טקטרוניקס לפני כשנתיים. האות הודגם על סקופ זמן אמיתי המהיר בעולם וכן סקופ סמפלינג של טק מסדרת DSA8300 עם מודלים חשמליים ואופטים ל-80 גיגהרץ “80C10C.

במהלך הכנס אמר קלאוס: “סיליקון פוטוניקס היא אחת מהמגמות החשובות ביותר כיום בתעשיית השבבים. מי שלא נמצא כעת בתחום הסיליקון פוטוניקס, סימן שהוא כבר “מאחר את הרכבת”. לדבריו, הדבר מייצר אתגרים חדשים בתחום המדידות, גם בביצועים של מכשירי המדידה וגם בטכניקות המדידה. הוא המחיש זאת באמצעות הצגת אחת מההתפתחויות המעניינות בתחום הסיליקון פוטוניקס: כבלים אופטיים חשמליים בשם Active Optical Cables. מדובר בכבלי תקשורת מהירים שבהם התעבורה היא אופטית אולם הכניסה והיציאה הן חשמליות. בכל אחד מהמחברים קיים מקמ”ש הממיר את האות החשמלי לאות אופטי ולהיפך. התוצאה: ההתחברות אל הכבל היא חשמלית, אולם הנתונים עוברים בתוך הכבל בצורה אופטית. לדבריו, מדידת הביצועים של כבל כזה דורשת שימוש במערך של מכשירי מדידה ומקורות אות, ואינה “פשוטה” כמו מדידה של אותות חשמליים או אופטיים בלבד.

  ובמושב ה-RF?

“במושב ה RF תיאר יורן את ההתפתחויות המהירות בתחום של IoT והעלייה הדרמטית בשימוש בטלפונים חכמים ואביזרים אלחוטיים נוספים שנמצאים כמעט בכל תחום בחיינו

אבי בר משיח ויעקב סהר מחברת איסטרוניקס הסבירו מדוע נדרש ניתוח רב מימדי בצב”ד חכם כמו MDO4000 MDO3000 שכולל 4 ערוצי סקופ עד 1 גיגהרץ 16 ערוצים של נתח לוגי וכניסת ספקטרום נפרדת 3 עד 6 גיגהרץ, 21 ערוצים סהכ. יורן הסביר מדוע נדרשת טכנולוגיה של real time בספקטרום ומחוללי אותות מודרנים כדוגמת AWG70000A כדי לתאר זירת RF דינמית ומשתנה כמו במציאות הצבאית וגם האזרחית סלולרית”

איך נתפס השוק הישראלי בעינייך?

“טקטרוניקס מתייחסת לישראל כאל שוק חשוב מאוד בתחום. עונה לי דייב מהטה, “לפי הנחתי, המוצר החדש רלוונטי במיוחד לישראל, מכיוון שישראל היא עמק הסיליקון של אירופה. כל החברות הגדולות מבצעות כאן פרויקטים מו”פ מרכזיים, יש בישראל הרבה מאוד פיתוח של מוצרים העובדים בפס רחב, מערכות תקשורת מהירה והרבה מחקר בתחום האנרגיות הגבוהות בפיסיקה. אינטל ומארוול, למשל, מפתחות בישראל פתרונות לתקשורת מהירה מאד בתוך המחשב. בתחום שבבי המיחשוב, ישראל היא השוק החשוב ביותר באירופה. בסך הכל, בכלל פעילות המו”פ האופטי, גרמניה היא השוק החשוב ביותר באירופה. אחריה באות בריטניה, צרפת, וישראל נמצאת במקום השלישי”.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות