חדשות היום

30 שנה לקבוצת ח.י. – מתא המטען לאימפריה

בימים אלו חוגגת חברת קבוצת ח.י. 30 שנה, חברה אשר במהלך התקופה הפכה לאחת הקבוצות המובילות בארץ לייבוא ושיווק מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ותקשורת. לכבוד המאורע פגשתי את מר יוסי סרודי, יו”ר, בעלים ומייסד החברה לראיון בלעדי למגזין ניו-טק.

יוסי סרודי, יו"ר, בעלים ומייסד קבוצת ח.י.

יוסי סרודי, יו”ר,
בעלים ומייסד קבוצת ח.י.

איך הכל התחיל

יוסי מבקש להתחיל את הראיון בעברו, הוא מסביר ששם טמון ההסבר לתהליך ולהישג. “נולדתי למשפחה ממוצא פרסי, עליתי לארץ בגיל 8.5, אבי היה חייט אבל נאלץ לעבוד בארץ בייעור” ויוסי מוסיף בחיוך, “ממש כמו בסלאח שבתי, ובפקר פלדה כעובד מפעל. הייתה לי ילדות לא קלה בשכונת יוספטל בכפר סבא (באותה תקופה השכונה הייתה חלק מתוכנית “שיקום שכונות” ש.מ.). בגיל 15 קיבלתי החלטה שהנחתה אותי בכל חיי – לא להזדקק לאחרים, לעמוד בזכות עצמי ולהצליח.” בכל חברה בה עבד הוא דאג שלא “להשתקע” מידי ושלא יהיה לו נוח מידי. בכל פעם שקיבל קידום הוא התפטר מאחר וחשש שזה ירחיק אותו מהמטרה שהציב לעצמו: להיות עצמאי.

בבא אלקטרוניקה

בגיל 29 בזמן שעבד בחברת “מלרן אלקטרוניקה” (בבעלות רמי לחובר וקבוצת מלל) החברה נסגרה, ויוסי הבין שזו ההזדמנות שלו. הוא הגיע להסכם עם אשתו שהוא יוצא לתקופת ניסיון כעצמאי והיא יוצאת לעבוד על מנת לכלכל את הבית. הוא התחיל ללא טלפון, ללא משרד וללא משקיעים. חבר טוב, שיעבד את חסכונות אימו הקשישה לטובת ייבוא רכיבים מהונג-קונג ויוסי החל למכור מתא המטען של הרכב “לא היתה לי אפילו כתובת לשלוח אליה את הרכיבים שרכשנו, הלכתי לאסוף אותם עם הרכב…” מספר יוסי. “הרכב היה המחסן והמשרד, כשאנחנו מדברים על גרוטאה שלא הניעה והיה צריך לדחוף לפני כל נסיעה. החברה הוקמה בתזמון נכון – היו הרבה לקוחות מצד אחד והרבה ספקים מהצד השני, חברת מלרן שהיוותה את החוליה המקשרת נעלמה וניצלתי את הפער ופתחתי עוסק מורשה הנקרא: בבא אלקטרוניקה”.

חי אלקטרוניקה ורכיבים

כעבור כחצי שנה פיטרו את סמנכ”ל הכספים של חברת מלרן, חיים קרימולובסקי. הצעתי לו להקים יחד חברה וכך הוקמה ח.י. אלקטרוניקה ורכיבים בע”מ (ח – חיים, י – יוסי). “בתחילה החלטנו ששמנו יהיה חי אלקטרוניקה (ללא הנקודות) אולם, בזמן ההקמה לא היה לנו כסף להירשם ברשם החברות אז התנהלנו בלי רישום רישמי כ”חי אלקטרוניקה ורכיבים בע”מ” – הנפקנו כרטיסי ביקור, חשבוניות, מסמכים וכדומה.” בסופו של דבר כאשר חיים ויוסי הלכו להירשם, רשם החברות לא נתן אישור לשם כי היו בזמנו יותר מידי חברות באותו השם והפשרה היחידה היתה להוסיף את הנקודות. “וכך ישבנו והוספנו ידנית נקודות לכל המסמכים וכרטיסי הביקור שכבר הדפסנו”, מסביר יוסי. כשחיים ממונה על הכספים ויוסי על הייבוא והמכירות, העסק הצליח והתפתח. אולם כידוע, בעולם הרכיבים השוק דינמי ומשתנה ללא הרף, המחירים יכולים לעלות ולרדת בעשרות אחוזים באותו היום, וחיים שהחליט שהוא רוצה יציבות, פורש מן החברה. “הבנתי את חיים, העבודה שלנו היתה מאוד דינאמית והריווחיות השתנה כל הזמן ולכן קניתי ממנו את חלקו בחברה והמשכתי לנהל את ח.י. רכיבים בעצמי”.

איך הפכה החברה מחברת רכיבים לנציגת LG ?

כחלק מהנציגויות ח.י. היתה נציגה של LG Semicon. אולם LG אולצה למכור את כל הפעילות בתחום ליונדאי. יוסי מספר על המהלך הגורלי: “איבדנו את הנציגות הכי גדולה שלנו עם היקף המכירות הכי גדול”. אבל עם ההפסד הזה הגיע גם יתרון לא צפוי ששינה את אופי החברה: “בשנת 97, לאחר המכירה, התקשר אליי מנהל מLG Electronics  אשר עבד עד לא מזמן ב-LG Semicon והציע לי למכור מוניטורים LCD בארץ. הסכמתי ואז התבקשתי לתת לו תחזית מכירות לשלושה חודשים עבור קניה של מוניטור ”15. האמת, לא ידעתי מה זה, מה השוק הפוטנציאלי של זה ולכן היה לי קשה להעריך את הכמות. ומתוך תמימות אמרתי לו שבשלושה חודשים ארכוש 300 יחידות, 100 בכל חודש. אני זוכר שהנציג שאל אותי כמה וכמה פעמים ‘אתה בטוח?’. אני חשבתי שהוא מתכוון לומר לי שהכמות שאני מזמין קטנה מידי, אבל בהמשך התברר כמה רחוק הייתי מהאמת. בדיעבד התברר לי שבזמן שהזמנתי 300 יחידות, ביפן קנו יחידה אחת, בגרמניה – אחת ובצרפת – אחת!” וכך, חברת ח.י. אלקטרוניקה קיבלה בכל חודש עוד 100 מוניטורים אשר הצטברו במשרד הקטן שלהם ולא הצליחו למכור אף לא מסך אחד כאשר מחיר כל מוניטור היה כ-1500$ לצרכן.

“מאוד הצטערתי על הקנייה, לא היה מקום לאחסון ולא היו מכירות והבנתי שאין לי ברירה אחרת אלא להתחיל לחלק את המסכים במתנה כתמריץ או במחיר עלות. וכך היה – חילקנו ומכרנו לכל מי שיכולנו: דילרים, אינטגרטורים, פרויקטים למנכ”לים חשובים וכדומה. להפתעתי בעקבות החלוקה הזו נוצר ביקוש למוצר, המיתוג שלו היה של מסך מיוחד, יקר ושאי אפשר להשיגו בקלות. וכך, אחרי שהצלחנו להיפטר מכל המסכים הגיעו דרישות לרכישה ואחרי מספר סירובים הבנתי שהביקוש רק צומח והזמנתי עוד 10 מסכים ועד שהם הגיעו, היו לנו עוד 20 הזמנות… וכך נכנסנו לתחום המסכים של LG. בעקבות ה”טעות” LG הפכה למותג-על תוך מספר חודשים. בהמשך הגיעו הצורבים, CD-ROM, DVD, הפלאזמות והמחשבים הניידים”.

איך בוצע המעבר משוק ה-IT לשוק הקמעונאות?

“התהליך היה לא קל, היינו צריכים ללמוד את כל התהליכים ונאלצנו להמציא את עצמנו כל פעם מחדש בהתאם לגודל ולצרכים השונים שהשוק הציב בפנינו. התחלנו עם מעבדה בגודל של מטר על מטר, עם טכנאי/מהנדס אחד, עד למצב היום בו יש לנו מעבדות של כמה אלפי מטרים, עד למצב היום בו יש לנו מעבדות של כמה אלפי מטרים ולמעלה מ 450- עובדים”

בכל קבוצת ח.י. איזה מקום יש לתחום הרכיבים?

“הרכיבים תמיד היו ונשארו הפעילות הראשונה, זה הבייבי שלי. כיום לצערי אני פחות מעורב בתחום, אבל החברים הטובים שלי הם מתקופת הרכיבים, אנשים שעזרו לי בדרך ואני לא שוכח. כמו למשל: שמחה בודניק שעזר לי מאוד, כחבר אישי וכאח גדול, וגם דני קורן שלמעשה היה מתחרה שלי אבל עבדנו יחד. אני בקשרי חברות עם אנשים עוד מבבא אלקטרוניקה. אבל כיום אנחנו כבר לא מדברים על עסקים”. ואז הוא מוסיף בחיוך: “כי אני כבר לא מבין בתחום…”. אז עובר יוסי לנימה רצינית יותר ומוסיף: “באופן כללי יש לי כבוד והערכה לשוק ה-OEM בארץ – מבחינתי זה כבוד לשרת את המפעלים הקיימים בתחום, ברמה הלאומית זה התחום שמכניס את הכסף ומספק פרנסה לאלפי משפחות. כל הייבוא של מוצרי צריכה הוא חשוב אבל הוא לא מייצר שום דבר ממשי למדינת ישראל, הוא יותר בשביל הכיף. אני מעריך את האנשים מהתחום, הם חכמים, אינטליגנטיים וכיף לעבוד איתם. אני גאה להיות חלק מתעשייה שבלעדיה אין זכות קיום למדינה שלנו. גם בתחום הצבאי וגם באזרחי.”

ומה יהיה בחגיגות ה50?

“החזון שלי זה שהחברה תמשיך להתקיים, להצליח ולהתחדש גם אחרי שלא אהיה פה יותר. אני רואה משהו חשוב מאוד בעשייה הזו שאסור להפסיק אותה. בתחילת הדרך כשלא היה לי כלום ואשתי יצאה לעבוד על מנת שאני אנסה להגשים את החלום שלי, הבטחתי לה כשיהיה לנו רכב, בית וחצי מיליון דולר בבנק בשביל הילדים – אני פורש. אני יכול לספר שלא קיימתי את ההבטחה שלי מאחר ואני לא יכול לעזוב, זה בוער בי וזה חלק ממני. אני מקווה שבהמשך גם כשאני לא אהיה חלק מהתהליך – יהיה מי שימשיך את דרכי”.

 ____________________________________________________________________________________________

רון לביא, מנכ”ל ח.י. רכיבים מספר על תחום הרכיבים

רון לביא, מנכ"ל ח.י. רכיבים

רון לביא,
מנכ”ל ח.י. רכיבים

רון לביא, מנכ”ל ח.י. רכיבים מספר על תחום הרכיבים בחברה: “למעשה אנו נמצאים בשלושה תחומים עיקריים: שוק האחסון, סמי קונדקטורס ותצוגות ושוק ההפצה (קפיטל לשעבר). בשוק האיחסון אנחנו נותנים פתרון לכל סוגי רכיבי האחסון מ-SSD ו-HDD לסוגיהם דרך רכיבי EMBEDDED ועד כרטיסי זיכרון. היצרנים המובילים שלנו בתחום הם HGST, Seagate ו-SanDisk. חברות אלו שעד לאחרונה שיחקו רק במגרש הקומפוננטות עברו השנה למתן פתרונות כוללים ברמת המערכת המושלמת. לדוגמא חברת HGST מביאה לראשונה פתרון כולל של מערכת ענן פרטי בנפחים של עד 4.7PB בסוג של PLUG N PLAY בעלות הנמוכה ביותר הידועה היום בשוק, מאחר והם מפתחים ומייצרים את הפתרון כולו. גם Seagate ו-SanDisk מציגים היום פתרונות ברמת המערכות. בכללותו, שוק האחסון מתרכז היום יותר ויותר ברמת ה-ENTERPRISE, והדבר בא לידי ביטוי ברכישות והמיזוגים בתחום, אפילו על ידי חברות שהתרכזו עד היום במוצרי CONSUMER וכעת מבצעות את השינוי. בתחום הזיכרונות אנו נותנים מענה גם ברמת המודולים וגם ברמת הרכיבים מזיכרונות CLIENT ועד FIXED BOM . נציגות חדשה שלנו בתחום היא חברת ZENTEL שנותנת מענה גם לרכיבי LEGACY  ובתחום התצוגות אנו מייצגים 5 יצרנים שונים ונותנים מענה לרוב הצרכים.

במה אתם משקיעים השנה?

“אנחנו מוצאים שתחום הSSD צומח מאוד השנה, כבר 7 שנים אומרים שהשנה תהיה הפריצה הגדולה שלו ואכן הוא פרץ השנה. ניתן כבר לראות מסות קריטיות בתחום, גם כדיסקים ובעיקר בתחום ה-EMBEDDED שהולך וצובר תאוצה. הנציגויות שלנו בתחום הן רבות ומגוונות שנותנות מענה לכל הרמות – CLIENT, OEM, ENTERPRISE

ו-MILITARY GRADE. “בנוסף הרחבנו את ליין ה-STORAGE שלנו השנה גם לתחום הצבאי עם פתרונות SSD המותאמים לצרכי קיצון של לקוחות כולל תחום האוויר והחלל בעלי תקנים צבאיים המחמירים ביותר מבחינת טמפרטורות, Encryption ועוד”.

“נציגות חדשה נוספת היא APC – חברה אמריקאית שמובילה בתחום DISPLAY SOLUTIONS לשוק הצבאי ולסביבות עבודה תובעניות. החברה שולטת ב-100% MARKET SHARE מצבא ארה”ב בים באוויר וביבשה ובאחוז גבוה מאוד גם בשוק התעופה האזרחי. כל הפיתוחים נעשים END “TO END IN-HOUSE.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות