מדידת מהירות וכיוון הרוח באמצעות קרני לייזר

“למעשה פיתחנו שיטה חדשה השומרת על הדיוק הנדרש בתחום אנרגיית הרוח יחד עם שימוש ברכיבים זולים על ידי הסתמכות על אלגוריתמיים ייחודיים” כך מספר לי מנכ”ל ומייסד משותף פנטלום (Pentalum) שגיא צדקה. חברת פנטלום הישראלית, המפתחת ומייצרת מערכות לידאר (מדידה באמצעות קרני לייזר) למדידת מהירות וכיוון הרוח (SpiDAR) מתקינה מערכות בכל העולם. המערכות משמשות לצורך מיפוי הרוח הנדרשת לייצור חשמל מאנרגיית רוח (מערכת קרקעית) ולהגברת היעילות של טורבינות הרוח על ידי התקנת המערכת על גבי טורבינת הרוח וחיבורה למערכת הבקרה (מערכת אופקית).

  כיצד מתבצעת מדידת הרוח באמצעות קרני לייזר?

“המערכת שולחת לאוויר פולסים של קרני לייזר ומקבלת החזרים מאירוסולים (חלקיקי אבק) הנסחפים במהירות וכיוון הרוח. באמצעות אלגוריתמים מיוחדים, המוגנים בפטנט, מנתחת המערכת בזמן אמת את הסיגנלים החוזרים ומפענחת את מהירות הרוח ואת כיוונה. במערכת הקרקעית מבוצעות המדידות בגבהים שבין 20 ל-200 מטר מעל פני הקרקע (במערכת האופקית, במרחק של עד כמה מאות מטרים) והיא מספקת ללקוח את מהירות הרוח ואת כיוונה בדיוק רב במספר גבהים/מרחקים בו זמנית.”

   מה היחודיות של ה-SpiDAR על פני מערכות מתחרות?

“כל מערכות הלידאר הפועלות בעולם מבוססות על טכנולוגית הדופלר. זוהי טכנולוגיה מדוייקת, אך היא מחייבת שימוש ברכיבים יקרים ועדינים ההופכים את המוצר הסופי ליקר ומסורבל לתפעול. פנטלום פיתחה שיטה חדשה הנקראת Direct Detection (זיהוי ישיר) המאפשרת שימוש ברכיבים אמינים וזולים והסתמכות על אלגוריתמים יחודיים ובכך להוזיל משמעותית את מחיר המערכת, ועדיין לשמור על הדיוק הרב כפי שנדרש בתחום אנרגיית הרוח. הוזלת מחיר המערכת בצורה משמעותית מאפשרת

ל-SpiDAR להיות זמין ואטרקטיבי לשימוש למפתחי ומפעילי חוות רוח. המערכת פשוטה להתקנה, קלה לניוד ומונחת על הקרקע ללא צורך באישורים כלשהם, ועל כן חוסכת את הזמן, העלות הרבה והבירוקרטיה הכרוכים בהקמת תרני מדידה בגובה רב.”

   לשם מה נדרשות המדידות?

“מערכות הSpiDAR הקרקעיות (מודדות מהירות רוח מגובה הקרקע כלפי מעלה) מאפשרות ליזם או מפעיל בשוק אנרגיית הרוח לקבל את פרופיל הרוח במספר גבהים, בכל מקום, באופן מיידי וללא צורך בהמתנה לקבלת רישיונות והיתרים שונים. המידע מאפשר ליזם להבין את פוטנציאל וסוג הרוח בכל אתר על מנת לאתר ולמפות אתרים פוטנציאליים חדשים וכן לקיים סקרי רוח באתרים ידועים. למדידות רוח מדוייקת המבוצעות בגבהים הרלוונטים לפיתוח חוות טורבינות הרוח יש ערך וביקוש רב בשוק כיום. מערכת ה-SpiDAR האופקית, המותקנת על גבי טורבינת הרוח, מספקת מידע על מהירות וכיוון הרוח העתידה להגיע אל הטורבינה מספר שניות לפני הגעתה. דיווח המידע בזמן אמת למערכת הבקרה של טורבינת הרוח מאפשר לטורבינה “להתכונן” לרוח ובכך לנצל את הרוח ביתר יעילות וכן להגן על הטורבינה ממכות רוח העלולות לגרום לה נזק.”

   היכן מותקנות היום מערכות של פנטלום?

“המערכות הקרקעיות מותקנות במעל ל 200 אתרים שונים בכל העולם (ארה”ב, דרום אמריקה, אירופה, דרום מזרח אסיה, סין, יפן, אוסטרליה) וצברו מעל 3 מיליון שעות מדידת רוח עד כה. בישראל מותקנות כ-15 מערכות עבור יזמי רוח ואחרים. בין לקוחות החברה ניתן למצוא חברות אנרגיה מובילות בעולם וכן יזמים פרטיים. לקוחות המערכת האופקית הינם בעיקר יצרני טורבינות רוח המעוניינים לשלב את המערכת כחלק בלתי נפרד מכל טורבינת רוח חדשה וכן להתקין את המערכת גם על טורבינות רוח קיימות על מנת לייעל את עבודתם. החברה משתפת פעולה עם מספר יצרני טורבינות מהמובילים בעולם.”

   האם קיימים שימושים נוספים מלבד אנרגיית הרוח?

“הצורך בטכנולוגיית החישה מרחוק באמצעות לייזר והיכולת לספק מידע מדויק, אמין וזול על מהירות וכיוון הרוח בזמן אמת, מהווים צורך בסיסי למגוון שווקים שונים. בין פעילויות החברה ניתן למצוא פרוייקטים עם מערך לוחמי האש בארצות הברית, ניטור זיהום אויר (בין השאר בעיר שנחאי בסין), שדות תעופה קטנים ומנחתים מרוחקים, מגוון שימושים צבאיים כגון צלפים וארטילרייה וכן ספורט כגון גולף.”

   אתם עדיין בשלב הסטארטאפ, מיהם המשקיעים בחברה?

“המשקיעים בפנטלום הן קרנות ההון סיכון אוורגרין וסידאר הישראליות, DFJ האמריקאית, ברייטקפיטל הרוסית וכן משקיעים אסטרטגיים כ -ABB השוויצרית

ו-General Electric האמריקאית. בנוסף נעזרת פנטלום במימון מהמדען הראשי וכן מקרן בירד אנרגיה במסגרתה ביצעה פנטלום פרוייקט מוצלח בשיתוף עם חברה אמריקאית לאופטימיזציה של חיזוי פרופיל הרוח לטווח של שעות בודדות ועד יום קדימה.”


שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות