חדשות היום

סטודנטים ממכללת אפקה להנדסה זכו במענק בסך 250 אלף ש”ח לפיתוח רכב חשמלי

מכללת אפקה להנדסה זכתה בתחרות שערכה מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה לפיתוח כלי רכב חשמלי עתידני ותזכה למענק בסך 250 אלף ש”ח. שלב הגמר של התחרות נערך השבוע כחלק מהכנס שערכה המנהלת. המענק ישמש לקידום פרויקט הגר במסגרתו מפותח במכללה הרכב החשמלי ואשר גבר בתחרות על מתחרים מאוניברסיטאות בן גוריון ואריאל.

מדובר ברכב אישי חשמלי קטן, חכם ותלת גלגלי שלפי מתכנני הפרויקט “יענה גם על הצורך בחיסכון באנרגיה וגם בהתמודדות עם עומסי התנועה בערים ובדרכי הגישה לערים”. לצורך הפרויקט חברו במכללת אפקה לחברת Redler בכדי לייצר רכב שיהיה בעל חתימה מינימלית על הכביש ובחניה, אך לצד זאת יציע יכולת נסיעה בטוחה ונוחה בכבישים מהירים. אנשי הפרויקט, הכולל כ-15 סטודנטים לתואר ראשון ו-3 סטודנטים לתואר שני שביצעו את הנדסת המערכת, אנשי סגל במכללה לצד גורמים בתעשייה, עמלו בשנה וחצי על הסבת קטנוע תלת גלגלי כך שיעמוד בכל הדרישות הבטיחותיות והאנרגטיות של רכב חשמלי מן המניין.

“מאחורי ההחלטה לפתח רכב חשמלי שהוא דווקא כלי תלת גלגלי עמדו קודם כל היתרונות שכלים דומים ומוכרים יותר, קטנועים ואופנועים, יכולים להציע” אומר דן הרמן מנהל הפרויקט וראש ההתמחות להנדסת רכב במכללת אפקה. “רכבים דו גלגליים הם בעלי זריזות ותמרון בעומסי התנועה בעיר ומציעים אפשרויות חנייה מגוונות וזולות. בנוסף, גודלם ומשקלם הנמוך מאפשר להם צריכת אנרגיה נמוכה מאוד לעומת כל רכב נוסע אחר. כמו כן, הפשטות היחסית של כלים אלו מאפשרת להם להיות זולים ונגישים יותר לאוכלוסיות רחבות יותר” אומר הרמן.

לצד זאת השותפים בפרויקט ניסו לתת מענה גם למה שנתפס כחסרונות של כלים דו גלגליים. “למרות שלל היתרונות, למרבית הנהגים קטנועים לא מספיק בטיחותיים, הם מחייבים לבוש מיוחד כמו קסדה וכפפות, אין בהם מיזוג אוויר ועוד אפשרויות שמציעה מכונית נוסעים רגילה” אומר הרמן. “הפרויקט שלנו מחבר למעשה את היתרונות של אותם כלים ונותן מענה לחסרונות שלהם. כך נולד רכב תלת גלגלי שמציע זריזות ואפשרויות חנייה של קטנוע אך גם בטיחות, נוחות וקלות שליטה של מכונית נוסעים”.

הרכב בעל מבנה בטיחותי וסגור כזה שיאפשר נסיעה בטוחה של נהג ונוסע ללא קסדה או לבוש מגן אחר. נכללים בו גם מערכת שליטה ובקרת היגוי, שיאפשרו ניהוג רגיל בעזרת גלגל הגה וללא צורך במיומנות שליטה בדו גלגלי, מערכת הנעה חשמלית עם פטנט של חברת Redler בעלת ניצול גבוה של אנרגיית המצבר, כך שהחבילה הכוללת מציעה מוצר שמטביע חותם מהותי על נושא איכות הסביבה.

“הזכייה תאפשר לנו לשתף עוד סטודנטים ועוד שותפים שיהיו חלק בעבודה היצירתית הזו ולהביא אותה לרמה הגבוהה ביותר” אומר הרמן. כעת צפוי צוות הפיתוח לעמול על שדרוג מערכת ההיגוי ושיפור העיצוב החיצוני כך שמבנה הרכב יהיה אירודינמי ויאפשר חיסכון נוסף באנרגיה ויציבות במהירות נסיעה גבוהה, מערכת בקרת אקלים ועוד.

“הפרויקט משלב חדשנות בכל האלמנטים שהתחרות ניסתה לקדם” אומר אלון ברנע סגן הנשיא לפיתוח במכללת אפקה  ומנכ”ל אפקה יישומים בע”מ ,החברה הכלכלית של המכללה, “החל ממערכת היגוי חדשנית שאיפשרה שימוש בהגה במקום כידון, דרך שיתוף הפעולה עם התעשייה לשילוב בקר מנוע וסוללות חדשני וכלה בתפיסת תחבורה פורצת דרך ליצירת כלי תחבורה אישי מטרופוליני”.

בתמונה: הדמיה של הרכב העתידני (קרדיט לעמוס בועז).

תגובות סגורות