טכנולוגיית תאי דלק פורצת דרך – אספקת אנרגיה לנקודות קריטיות בכל מזג אוויר, בכל מקום ולכל משך זמן שידרש, במחיר הנמוך מדיזל ותוך שמירה על הסביבה ראיון עם רמי רשף, מנכ”ל חברת ג’נסל (GenCell)

בעולם המודרני שבו אנו חיים, חשמל הינו מצרך בסיסי הנדרש לשם קיום אנושי, עם התקדמות הטכנולוגיה, התלות באספקת חשמל גדלה. רציפות תפקודית מחייבת אספקת אנרגיה רציפה בכל מקום, בכל תנאי ולכל פרק זמן. ג’נסל הישראלית עונה בדיוק על הצורך הזה.
ג’נסל שנוסדה ב-2011 היא ספקית מובילה של פתרונות חדשניים של אנרגיית תאי דלק אלקליים. מבוססת על טכנולוגיית חלל מוכחת, ג’נסל פיתחה טכנולגיית תאי דלק אלקליים המצטיינת ברמת אמינותה, ביעילות האנרגטית שהיא מציגה, נקייה לחלוטין ללא כל פליטה, ללא רעש ותוך הצגת תו מחיר לקילו וואט חשמל יוצא דופן, כמחצית ממחיר היצור של דיזל שכידוע אינו תורם לאיכות הסביבה. תאי הדלק של ג’נסל מצטיינים בתחזוקה מינימאלית בשל מיעוט חלקים נעים, המערכות מבוקרות ונשלטות מרחוק על ידי מערכת חדשנית Network Operations Center המאפשרת פיקוח, ניתוח ביצועים ואחזקה מרחוק.
לדברי רמי רשף, מנכ”ל ג’נסל: “קו מוצרי ה-GenCell G5 הם שיא בהתפתחות תאי דלק בעשרות השנים האחרונות. ג’נסל מעסיקה חוקרים בעלי שם עולמי שבמצטבר משקפים מאות שנים של ניסיון בתעשייה, על מנת להוביל יחדיו מהפכה בשוק האנרגיה. במהלך השנתיים האחרונות המערכות שלנו נבדקו בקפדנות על ידי לקוחות מרכזיים באירופה ובאמריקה, והראו ביצועים מושלמים שתורגמו למספר מכירות והתקנות ברחבי העולם. רשף מוסיף: “סוף סוף יש פתרון אנרגיה שמספק אמינות, יעילות ובר-קיימא יחד – והכל במחיר זהה לפתרונות המקובלים כיום בשוק כמו דיזל גנרטורים ובטריות”.

תרשים של תא דלק אלקלי

תרשים של תא דלק אלקלי

מה החזון של ג’נסל?
החזון של ג’נסל הוא לספק לעסקים וחברות ברחבי העולם פתרונות אנרגיה אמינים, ירוקים ובמחיר תחרותי שפועלים ברגע שהם נדרשים, בכל פעם שהם נדרשים וכל עוד הם נדרשים. אנחנו מחויבים לספק את פתרון תא-דלק המיינסטרים הראשון שישלוט בשוק האנרגיה ותוך כך להיות השחקן המרכזי בשוק זה.

מה הם שוקי היעד של ג’נסל?
אנחנו מכוונים למגוון רחב של אפילקציות גיבוי ואפלקציות באזורים מרוחקים ומנותקים מהרשת (off-grid). אחד השווקים המרכזיים שלנו הוא שוק הטלקום במטרה לתת גיבוי למגדלים ואנטנות סלולריות. רשת הסלולר כבר מזמן הינה משמשת לשיחות בלבד, וכיום מתבצעות באמצעותה פעולות חיוניות רבות כגון תשלומים, עבודה, צפייה בתכנים ובעתיד אפילו תחום הנהיגה האוטונומית. לכן קריטי כי רשת זו תהיה חסינה לנפילות של רשת החשמל. שוק נוסף כולל בתוכו חברות חשמל ואפליקציות קריטיות אחרות ברחבי העולם שנדרשות לפתרונות גיבוי לצורך יצירת רציפות עיסקית. ג’נסל גם תומכת באפליקציות בשוק הביטחון והגנת המולדת עם מוצרים שמספקים אנרגיה או מגבים מערכות משימה קריטיות.

מה זה תא דלק?
תא דלק הינו מכשיר אלקטרוכימי שמשתמש בחמצן ומימן ליצור אנרגיה, ביעילות אנרגתית גבוהה וללא פליטה של חומרים מזיקים או מזהמים. תא הדלק מורכב מזוג אלקטרודות, קתודה טעונה חיובית ואנודה טעונה שלילית אשר מופרדות על ידי אלקטרוליט נוזלי. בהקשר הזה תא דלק מזכיר בטריה משום שלשניהם ישנם קטודה ואנודה שמופרדות באלקטרוליט. אבל בעוד שלבטריה יש כמות אנרגיה מוגבלת שאגורה ונפרקת לאורך זמן עד התרוקנות הבטריה, תא דלק ימשיך לייצר אנרגיה כל עוד נמשיך לספק לו דלק (מימן) וחמצן. יצור החשמל מתרחש כתוצאה מתגובה אלקטרוכימית של הגזים, וללא בערה פנימית. לכן הפליטות היחידות של התהליך הינן מים וחום, ולכן הוא אינו רועש ואינו מזהם.

 גנרטור של GenCell מדגם G5

גנרטור של GenCell מדגם G5

מה היתרונות של טכנולוגית תא-דלק של ג’נסל על פני האחרים?
ה-GenCell G5 משתמש בטכנולוגיית תא דלק אלקלי (AFC), אשר לראשונה שימש בהצלחה באפליקציות חלל, אבל היתה מעבר להישג ידם של שווקי האנרגיה הקונבנציונלית והמגזר העסקי. אמינות ועמידות בחלל הן הכרח לא משנה מה המחיר, ולכן נבחרה טכנולוגיה זאת. תאי דלק הנפוצים היום מחייבים שימוש במתכת אצילה ויקרה מאוד – פלטינום, וכן שימוש במימן ברמת ניקיון גבוהה מאוד, התוצאה הינה מוצר יקר לרכישה ולתפעול, וזו הסיבה המרכזית שבגינה תאי הדלק לא הפכו להיות שכיחים מאוד.
מנגד, טכנולוגית ה-AFC של ג’נסל פותחה ספציפית על מנת שתוכל להתחרות בשוק המסחרי. פריצת הדרך שלנו מקורה בביטול הצורך בפלטינה והחלפתה באלטרנטיבה זולה וזמינה, החלפה זו משפיעה מהותית על מחיר המוצר ולמעשה מאפשרת להציג אלטרניטבה אמיתית לדיזל ששולט בשוק הגיבוי. פריצת הדרך המשמעותית הנוספת היא היכולת לעבוד עם מימין תעשייתי, שהוא זול יותר משמעותית וכן שימוש בדלק נוזלי לגיבוי ארוך טווח. בכך פתרנו את שני המכשולים המרכזיים שמנעו שימוש נרחב ונפוץ בתאי דלק כפתרון מיינסטרים: הוצאות הון (Capex) והוצאות תפעוליות (Opex).
על מנת להשיג זאת, בשנים האחרונות התמקדנו והשקענו רבות במחקר ופיתוח, הכולל גם תהליך ייצור חדשני לאנודות וקתודות ללא-פלטינה. קרן בירד, הקרן הדו-לאומית למחקר ולפיתוחים תעשייתיים ישראל-ארה”ב, מימנה את המחקר והפיתוח של תהליך זה בדגש על מערכת ייצור אוטומטית, מהירה וכוללת בקרת איכות אוטומית לקתודות.

רמי רשף, מנכ"ל חברת ג'נסל (GenCell)

רמי רשף, מנכ”ל חברת ג’נסל (GenCell)

מה הלאה?
כיום אנחנו מתמקדים בייצור ובאספקה של קו מוצרי ה-GenCell G5. נכון לעכשו אנחנו פועלים במדינות רבות כולל בארה”ב, ישראל, בדרום אמריקה ובאירופה. יחד עם שותפים אסטרטגיים ומפיצים חדשים, אנחנו מתכננים להתרחב לארצות נוספות באירופה ובאסיה. במקביל, אנחנו מתכוונים למנף את ההצלחה והמוצרים המוכחים שלנו בשוק הגיבוי בכדי להוביל מהפכה בשוק האנרגיה למקומות מנותקי רשת. במהלך 2017, אנחנו נשיק טכנולוגיה מהפכנית לפיצוח אמוניה שתספק אנרגיה חסכונית למקומות ולאזורים מנותקי רשת 24/7 עם אפס פליטות.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות