רשמים מתערוכת FORMNEXT, התערוכה המרכזית באירופה בנושא מדפסות תלת מימד

עיונות שקורמים עור וגידים ניתן לראות במציאות החדשה שרוקמת סיבים ואבקות מחלומו של כל יוצר ומתכנן למוצר בר קיימא, נגיש ואמיתי ב-FORM NEXT שהיא תערוכת התלת מימד המרכזית באירופה ונערכת אחת לשנה בחודש נובמבר בפרנקפורט.
גודלה של התערוכה מעיד על גודלה של התעשייה בשלב זה, מדובר באולם אחד שמרכז את כל שחקני התלת מימד בעולם באשר הם. טכנולוגיות, חומרים, ספקי שירות. פלטפורמות ENTRY LEVEL, מדפסות מקצועיות, טכנולוגיות עיבוד משלים, סריקה, פתרונות תוכנה יעודיים ועוד.
מגמות – עולם ה-ADITIVE MANNUFACTURING הולך יותר ויותר ליישומי PRODUCTION. הנ”ל בא לידי ביטוי בזמינות של רזולציות מתאימות הבאות לידי ביטוי באיכות המוצר. הפתרונות הזמינים בעולם חומרי הגלם מגיעים מעולמות הייצור המסורתיים וניתן להדפיס כבר בחומרים תעופתיים בעלי תקינה מתאימה כמו ULTEM או חומרים רפואיים בעלי תקינה לשימוש כאמצעי מדיקל עשוי מ-ABS או PolyCarbonat או אפילו Ultem 1010 המתאים לעבודה בטמפרטורות גבוהות כולל עיקור באוטוקלאב.
סטרטסיס – גאווה ישראלית ותיקה ומובילה בתחום אשר הציגה את פתרונותיה על גבי מיצג מרשים של 450 מ”ר. בשנים האחרונות החדירה הטכנולוגית לה אנו עדים היא לתוך ארגונים שבאופן מסורתי לא מחזיקים טכנולוגיות ייצור. ארגונים אלו שבאופן מסורתי ביססו את צרכיהם על קבלני משנה צוברים עצמאות למגוון רב של צרכים המתבטא ביכולת לבצע אבי טיפוס אך גם כלים שתומכים בתהליכי ייצור וסדרות ראשונות של מוצרים. סטרטסיס הציגה את פתרונותיה המתאימים להשתלבות בתוך תהליך הזרימה המשרדי וההנדסי במסגרת כח האדם הקיים. כמו כן עמד מיצג מרשים המדגים את חזון המפעל המודרני על בסיס שיתוף פעולה של סטרטסיס עם חברת סימנס ועוסק בתאי ייצור עתידיים שסטרטסיס מפתחת מזה מספר שנים. תאי הייצור יתנו מענה למוצרים גדולים, מורכבים ומבוססים חומרים הנדסיים שונים כולל מלאנים בהתאם לנדרש בתחום.
IMG_6884ארבורג גרמניה – אחרי שנים רבות שבו פעלו בתחום חברות ייעודיות שמפתחות ומייצרות פתרונות בתחום התלת מימד אנו עדים לטרנד של חברות מיין-סטרים תעשייתיות שנכנסות לתחום. אחת החברות הינה יצרנית מכונות ההזרקה ארבורג שהשתמשה ביכולת המוכחת בעולם הפלסטיק המסורתי (מכונות הזרקה) והציגה את מדפסת ה-FREEFORMER המבוססת על יכולת עיבוד קונבנציונלית של גרגירי פלסטיק, קיימים ומאושרים לעולמות הייצור השונים. בנוסף גם פגשנו בתערוכה מכונת הזרקה של ארבורג שהזריקה בית מפסק מחומר גלם PS שהוזרק לתוך תבנית שהודפסה במדפסת סטרטסיס. הטכנולוגיה הזו באה לתת מענה לאלו שמחפשים שלב ביניים המאפשר לייצר חלקים מחומר הגלם המיועד ומטכנולגיית הייצור המיועדת לביצוע תהליכי ולידציה או לקבל סדרות ראשונות מהירות טרם היציאה לתבנית ייצור אמיתית.
פתרונות ייצור (הדפסה) מבוססות אבקה – אנו עדים לחדירה רחבה בחברות שירות (שעוסקות במתן שירותי ייצור חלקים) לטכנולוגיות מבוססות אבקת ניילון (PA לסוגיו). חברת EOS הותיקה הציגה את פתרונות הלייזר שלה ולצידה מיצג שיווקי מושקע של חברת HP שהציגה בפעם הראשונה באירופה את טכנולוגיית ה-VOXEL שלה. HP טוענת למהפכה בעולם הייצור המבוססת על שיפור טכנולוגי הבא לידי ביטוי גם בקצב הייצור של החלקים.
בעולם ה-ENTRY LEVEL אנו עדים להתייצבות כאשר יש כבר מספר מאות של יצרני מדפסות שולחניות בטכנולוגיות של סיב פלסטיק או אמבט של חומר המתפלמר בחשיפה לאור. גם בתערוכה הזו אנו עדים למספר רב של ביתנים המציגים פתרונות ENTRY לשולחן המהנדס.

איור 1: תוצרי הדפסת מתכת רפואיים

איור 1: תוצרי הדפסת מתכת רפואיים

בתערוכה זו ממשיכה המגמה שהולכת ומתגברת בשנים האחרונות של ריבוי שחקנים בעולם המתכת. טכנלוגיות הדפסה במתכת זמינות עוד משנות ה-90 אבל הרבה שנים הן היו במגירה וקצב האימוץ שלהן בשוק היה איטי ביותר. הודות למשאבים רבים שהושקעו בשנים האחרונת בתחומי התעופה והרפואה מצד המשתמשים אנחנו רואים פיתוח אמצעי יצור בקצב גובר. מאמץ גדול מושקע בהכשרה של יצרני התוכן לחשיבה מתאימה לעולם התלת מימד בהשוואה לחשיבה מסורתית של טכנולוגיות ייצור מסורתיות. אנחנו עדים ליישומים מוצלחים פורצי דרך בתעשיות התעופה והרפואה.
רוב הטכנולוגיות הנפוצות בעולם המתכת מבוססות אבקה הממוצקת על ידי קרן לייזר או קרן אלקטרונים.
חברת XJET הישראלית בחשיפה מסחרית ראשונה בתערוכה מרכזית באירופה הציגה טכנולוגייה מרעננת בתחום המתכת המבוססת על הזרקת נוזל המכיל ננו חלקיקים של מתכת או קרמיקה. בתום הייצור החלקים המודפסים מוכנים לתהליך שריפה מבוקר במהלכו הנוזל מתנדף ובסיומו אנו נותרים עם חלק מתכת או קרמיקה. היתרון של טכנולוגיה זו בהשוואה לטכנולוגיות המסורתיות מבוססות האבקה הינו הרזולוציה הגבוהה אשר באה לידי ביטוי גם בפני שטח משופרים משמעותית בהשוואה לטכנולוגיות מבוססות אבקה.
ריאלייזר – השנה יותר משנים קודמות הרגשנו את הבשלות של חברות וביניהם גם ישראליות שבאו לתערוכה במטרה להצטייד בטכנולוגיות ייצור בתחום. אחד הקלפים האטרקטיבים של חברת ריאלייזר הינה פלטפורמת ENTRY המבוססת על מדפסת מתכת שולחנית שמייצרת חלקים לתחום הרפואי למשל ברזולוציה מאוד גבוהה. ריאלייזר הציגו כדוגמא אלמנטי קצה שיוצרו עבור מערכת דיאגנוסטיקה לכלי דם מפלב”ם (ראו איור 1). 250 יחידות כאלו מיוצרות ב-13 שעות הדפסה מה שהופך את הייצור למאוד כלכלי ומאפשר תיכון מוצר בפונקציונליות שאינה ניתנת להשגה בשיטת ייצור אחרת.
קרמיקה – בתערוכה ניכרו מגוון פתרונות בתחום הקרמיקה והוצגו חלקים שהודפסו מאלומינה ואפילו מזירוקניה. ספרתי למעלה מ-4 חברות שמציגות פתרונות בתחום הזה מבוססות אבקה או נוזל. חלקן מיועדות לסביבה תעשייתית וחלקן מתאימות לארגונים בינוניים ומעלה בהיבט התפעולי והמסחרי.
עזבתי את התערוכה בתחושה ברורה שהדפסה תלת מימדית אינה העתיד אלא ההווה. חזון בו תרבות הצריכה עוברת שינוי מקצה אל קצה ובכל בית בישראל ישנה מדפסת הוא עדיין במרחק מה. חלק מהאתגרים מבוססים על תחום החינוך. הדור הנוכחי יצא כבר מבתי הספר שנושא התלת מימד אינו זר לו. חלונות 10 כבר כוללת אפשרות לעבודה על קבצי תלת מימד מה שבהחלט מבהיר שהנושא בדרך להיות מיין סטרים. בתחום התעשייתי אין ספק שהמהפכה הארגונית תמקם מערכת ייצור כזו בכל חברה שעוסקת בפיתוח מוצרים וכמובן שנקודת ה-BRAKE EVEN המגדירה את כדאיות ההדפסה בהשוואה למערכות ייצור מסורתיות נעה צפונה ואנו צפויים לפגוש את טכנולוגיות התלת מימד במפעלי הייצור המסורתיים בהם נמצא לצד הטכנולוגיות שכבר קיימות שנים את תוצרי המהפכה התעשייתית הרביעית.

הכותב הוא סמנכ”ל שיווק ומכירות בחברת סו-פאד המשווקת את STRATASYS, ARBURG ו-REALIZER בישראל.

זיו שדה, סו-פאד

תגובות סגורות