חדשות היום

תפקיד החיישנים ביישומים רפואיים בעולם ה-IoT

השנה, בכנס מדיטק 2016 אחד המרצים היה פרנסואה וילנב (Francois Villeneuve), מנהל פיתוח עסקי ב-EMEA בתחום חיישנים של חברת NXP, אשר דיבר בהרצאתו על תפקידם של החיישנים בתחום ה-IoT הרפואי והבריאותי. נפגשתי איתו לשיחה מעניינת על תחום החיישנים והחידושים שיש לחברת NXP להציע בימים אלו.
“תחום החיישנים בחברה מורכב כיום משלושה קווי מוצרים: חיישני לחץ וחיישני תנועה (MEMS – Micro Electro Mechanical System) אשר הגיעו מחברת Freescale ובעקבות המיזוג בין החברות שהושלם בשנה שעברה, חברת NXP הכניסה קו מוצרים חדש שלישי: חיישני מגנטיות.” מספר פרנסואה אשר לפני המיזוג עבד בחברת Freescale ונמצא בתחום המוליכים למחצה כבר יותר מ-17 שנה ובתחום החיישנים באירופה כבר כמעט 10 שנים.

מימין: פרנסואה וילנב, מנהל פיתוח עסקי ב-EMEA  בתחום חיישנים של חברת NXP משמאל: ברי גליק מנהל פעילות עסקית, NXP ישראל

מימין: פרנסואה וילנב, מנהל פיתוח עסקי ב-EMEA בתחום חיישנים של חברת NXP
משמאל: ברי גליק מנהל פעילות עסקית, NXP ישראל

תפקיד החיישנים בתחום ה-IoT הרפואי והבריאותי
“אנחנו רואים היום מגמה חזקה בשוק הרפואי של העברת הטיפול הקליני מבתי-החולים לבתים, תוך מתן דגש על שמירת רמת הביצועים וניטור כפי שהייתה במוסדות הרפואיים. כאשר המגמה הזו נובעת ממספר סיבות עיקריות:
1. התייקרות של ציוד רפואי ושירותים רפואיים.
2. קיימת עלייה בכמות החולים הכרוניים (כגון אסטמה, סכרת וכדומה), כלומר קיימים חולים נוספים ואין צורך לאשפז אותם בבתי חולים מאחר ואפשר לטפל ולנטר את מחלתם גם מהבית.
3. הציוד הקליני הופך לנייד ובעל אותם כמו של הציוד הנייח ואפילו יותר מאחר ואנו רואים שהטכנולוגיה תומכת במגמה ויש פיתוחים רבים בתחום. בעיקר בתחום החיישנים הלבישים (wearables) שמאוד מתפתח ומשתכלל.
4. הרצון של אנשים לנטר את עצמם באופן רציף ולדעת מה מצבם הבריאותי המדוייק.
מבחינת NXP אנו רואים פה הזדמנות שיווקית מאחר ויחד עם מגמת הניידות הזו מגיע הצורך בחיישנים בעלי יכולות דיוק גבוהות מאוד וזאת יחד עם בטיחות, וזהו סטנדרט הקיים אצלנו החל משלב תכנון החיישנים”, מסביר פרנסואה.

חיישנים לבישים
“NXP היא כנראה חברת המוליכים למחצה עם מגוון המוצרים הרחב ביותר בתחום החיישנים הלבישים” מספר פרנסואה. “למעשה החדשנות בתחום מונעת ממספר גורמים: צריכת הספק נמוכה, קישוריות, חישה, ויכולת חישוב של הנתונים הנאספים בחיישנים.” שאלתי את פרנסואה איך NXP מצליחה להתמודד עם כל הגורמים הללו והוא ענה: “יש לנו מערך פתרונות קישוריות גדול מאוד המוטמע יחד עם מיקרובקרים בשבב יחיד, כמו: BLE, Thread, Sigfox, או בתכנונים לייחוס כמו למשל NFC וכמובן חיישני . NXP מובילה בטכנולוגיות הללו. יחד עם זאת, קיימת פעילות רבה בשוק המסחרי של המכשירים האלקטרוניים הלבישים ואנחנו לא השחקנים היחידים בשוק. זאת הסיבה שאנו מאמינים שיש ערך גבוה יותר במוצרי ה-High-End הלבישים המיועדים לתחום הרפואי. בשוק הצרכני הערך עובר מהמוצר עצמו לשרותים ולמידע, איך מאבטחים את המידע, איך מנתחים אותו ואיך מאחסנים אותו. הדגש הוא על המידע והמוצר עצמו הופך לזול יותר ויותר. אנחנו, לעומת זאת עדיין מאמינים שיש ערך רב במוצרים הרפואיים, בחיישנים עצמם. החיישנים בתפיסתנו חייבים להיות בעלי יכולות וביצועים מאוד גבוהים. ערך נוסף שאנחנו נותנים הוא התוכנה המגיעה יחד עם החיישנים הלבישים. כלומר, אלגוריתמים המסייעים לחיישנים למקסם את יכולותיהם, אנחנו נותנים פתרון שלם של חומרה ותוכנה. יש לנו שיתופי פעולה עם לקוחות, כאשר הם אחראים על איסוף הנתונים כפי שמתאים להם ליישום הסופי שלהם ואנו מסייעים בבניית האלגוריתם האופטימלי לניתוח וזיהוי של המידע שרוצים לחלץ מהנתונים. כך שמתקבלת תוצאה אופטימלית עבור הלקוח.”

חידושים
שאלתי את פרנסואה על החידושים שהוא צופה שיגיעו לשוק עקב התפתחות הטכנולוגיה, כניסת ה-IoT כשחקן מרכזי יותר וכמובן המעבר מן הטיפול הקליני לביתי כפי שהוא ציין בתחילת הראיון: “בשוק ה-IoT הרפואי אנחנו מצפים למזעור של החיישנים וכך ציוד קליני גדול שנמצא בשימוש היום יהפוך לציוד נייד יחד עם רמת ביצועים זהה או אפילו גבוהה יותר. לפי מה שאני רואה הולכת להיות מהפכה בשוק הבריאות והיא תספק הזדמנויות רבות עבור חברות מוליכים למחצה. יחד עם זאת יש לזכור שבתחום הרפואי זמן היציאה לשוק הוא ארוך ביחס לתחומים אחרים ולכן המעבר הזה צפוי לקרות רק במהלך העשור הקרוב.
חידוש נוסף הוא שחיישנים הופכים מאנלוגיים לדיגיטליים, הם למעשה הופכים למדוייקים יותר וחכמים יותר לתחומים מגוונים. החיישנים הופכים לחכמים יותר בצורה כזו שהאינטליגנציה עוברת מהמיקרובקר אל החיישן עצמו מה שמעלה את ערך המוצרים והיכולות שלהם.
מגמה נוספת שאני רואה שמתרחשת כיום היא בתחום ניתוח הנתונים – אנו רואים שיש מספר עצום של נתונים שנאספו באמצעות המכשירים הלבישים, ולכן אני צופה את הופעתו של אלגוריתם ניתוח נתונים מתקדם אשר ישמש כתמיכה בטיפול וריפוי מחלות. אלגוריתם כזה ידרוש חיישנים בעלי ביצועים גבוהים יחד עם יכולות מחשוב גדולות המשלבות כמובן אבטחה, הצפנה וקישוריות. אני מאמין ללא צל של ספק ש-NXP תהיה חלק מהשינוי הזה.”

במסגרת פתרונות הפארמה החכמים של NXP, הושק לאחרונה מוצר בשם אוגר טמפרטורה Temperature Logger

המוצר עונה על הצורך באופטימיזציה לניטור ורישום הטמפרטורה של תרופה היוצאת מהמפעל לייצור התרופות, או לחילופין מזון טרי בהובלה. שילוב של אריזות חכמות של תרופות או מזון עם יכולת (Near Field Communication) ואפליקציה חכמה מאפשר להתמודד עם רבים מהאתגרים המשמעותיים בדרך אלגנטית ואינטואיטיבית.  ממשק ה-NFC מאפשר העברה אמינה, מהירה ומאובטחת של נתוני הטמפורטורה שנאספו על-ידי חיישן הטמפרטורה הפנימי מרגע הפקתם ועד הגעתם אל smart pharma 1הצרכן או אל מעבדות ו/או אנשי צוות רפואי. בכך ניתן לעקוב אחר שינויי הטמפרטורה ולהימנע מנטילת תרופה או אכילה של מזון שנחשף לטמפרטורה שעשויה לפגוע במוצר. השבב של NXP מאפשר שקיפות מלאה של הטמפרטורה בצורה נוחה ויעילה דרך אפליקציה בטלפון החכם של הצרכן או קורא NFC בבית המרקחת באופן מאובטח ומוצפן. מאחר ומדובר בפתרון אלקטרוני, ה-NHS3100 הינו ייחודי ונבדל מפתרונות דומים המבוססים על טכנולוגיה כימית מאחר וניתן להתאים את הקושחה למימוש פרופיל טמפרטורה עבור מוצר ספציפי. הדבר מאפשר ליצרני תרופות ומזון דרך יעילה לנטר גורמים היכולים לפגום במוצר בכך שנחשף לטמפרטורות גבוהות. כיוון שמדובר ברכיב שמוצמד לאריזות התרופות או המזון, זהו פתרון בעל יכולות גבוהות על אף גודלו הזעיר וצריכת ההספק הנמוכה שלו.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות