סוסי מירוץ ותיקים

עוד ששלוש המעצמות – ארצות הברית, סין ורוסיה – דוהרות לבניית מטוס קרב חמקן משלהן וסוחפות אחריהן מדינות חסות (כמו למשל ישראל והאפ 35 שנחת כאן לאחרונה…) נותרות מאחור מספר רב של מדינות שאינן יכולות להרשות לעצמן לרכוש מטוסים מתקדמים ויקרים. מתברר שלפלח השוק הזה פונות כיום מספר יצרניות מתוך הבנה כי מדובר בהזדמנות עסקית קורצת. כך למשל רכשה מצרים במהלך 2015 טייסת של מטוסי ״רפאל״ צרפתיים ובימים אלה היא בוחנת רכישה של שתי טייסות ״מיג 35״ מרוסיה.
גם saab השבדית יצרנית מטוס הקרב grippen נמצאת בשנים האחרונות במגעים מתקדמים עם מדינות כמו: קרואטיה, קולומביה, שוויץ הודו פולין ברזיל וסלובקיה, למכירת המטוס מדור 4. תהליכים דומים אפשר לראות גם אצל יצרניות המטוסים הרוסיות מיג וסוחוי שמפתחות, מייצרות ומוכרות במדינות מזרח אסיה. לאחרונה אפילו בואינג האמריקנית מקבלת איתותים מישראל לגבי ה-F 15. גורמים בכירים במשרד הביטחון לא שוללים רכישה של טייסת F 15 נוספת בתצורת הפצצה – בדומה ל״רעם״ – F 15 i שנמצא בשירות חיל האוויר יותר מעשור ונחשב למפציץ האסטרטגי של ישראל.

תמונת כותרת: F 16 של חיל האוויר המצרי צילום: לוקהיד מרטין  לעיל: A 10 בשמי אפגניסטאן צילום: U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Jason Robertson

תמונת כותרת: F 16 של חיל האוויר המצרי צילום: לוקהיד מרטין
לעיל: A 10 בשמי אפגניסטאן צילום: U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Jason Robertson

לוקהיד מרטין, יצרנית האפ 35, זיהתה גם היא את הפוטנציאל הטמון (יש לומר אולי – עדיין…) במטוסי הקרב מדור רביעי. מנכ״לית החברה מרילין האוסון הודיעה בסוף חודש נובמבר במהלך ועידה כלכלית בפלורידה, כי לוקהיד מרטין לא מוותרת בינתיים על קווי הייצור של ה-F 16, למרות ההאטה המשמעותית בקצב הייצור החל מהרבעון השלישי של 2017. ״אנחנו רואים ביקוש הולך וגובר למטוסים מתקדמים מדור רביעי, במיוחד במזרח התיכון״ היא צוטטה במגזין Aviation Week. האוסון לא פירטה האם מדובר במגעים מתקדמים לרכישת מטוסים חדשים או לחילופין בשדרוג מטוסים קיימים. אחת הלקוחות הפוטנציאליות במקרה הזה היא מצרים של הנשיא סיסי, ידידו של הנשיא הנכנס דונלד טראמפ. כיום מפעיל חיל האוויר המצרי כ-280 מטוסי F 16, חלקם מדגמים ישנים A ו-B שיצאו משירות מרוב חילות האוויר במערב. בנוסף מנהלת לוקהיד מגעים מתקדמים שלא הבשילו לכדי עיסקה עם בחריין – בעיסקה הזאת נדרש אישור הקונגרס האמריקני, שמבקש לראות שינויים בממשל הבחרייני בכל הנוגע לזכויות אדם – ופקיסטאן שמתקשה לממן את הרכישה. בנוסף , נמצאת לוקהיד מרטין במגעים לשדרוג או רכישה של F 16 עם דרום קוריאה, טאיוואן וסינגפור. בקו הייצור של החברה בפורת וורת טקסס, נמצאים בימים אלה בבניה 36 מטוסי F 16 Q המיועדים לחיל האוויר של עיראק, שמיועדים לאספקה עד 2021. בכל מקרה ה-F 16 מבחינת החברה מוגדר כיום כפלח נישה בהשוואה למנועי הצמיחה הגדולים שלה שהם ה-F 35, מערכות הגנה מפני טילים – thhad, aegis, pac 3 – וחברת המסוקים סיקורסקי שנרכשה לאחרונה על ידי תאגיד לוקהיד מרטין.
״תכנית ה-F 35 היא פוטנציאל הצמיחה הגדול של החברה בשנים הבאות מחוץ לארצות הברית״, אמרה האוסון בכנס, כשהיא לא מפרטת מעבר לכך. מה שמעלה מיד את ההשערה כי מדינות נוספות יעקבו אחרי ישראל וירכשו את המטוס החמקן למרות הקשיים הרבים בתכנית הפיתוח והמחיר היקר שלו.
אלא שאחד הקשיים הלא צפויים בתכנית ה-F 35 הגיעה לאחרונה גם לפתחו של הקונגרס האמריקני. ועדת הכוחות המזויינים בשני הבתים דנה החליטה לאחרונה להאריך את ״חיי המדף״ של ה-A 10 warthog, מטוס התקיפה והסיוע האווירי הוותיק ביותר שנמצא בשירות (יש שיגידו גם האהוב…) להמשך שירותו של ה-A 10 היה לובי חזק בתוך חיל האוויר האמריקני. ה-F 35 שאמור להחליף אותו, עדיין לא הוכיח כשירות מבצעית מלאה בכל משימותיו של ה-A 10, נתון שהדאיג מאד את מקבלי ההחלטות. במסגרת אישור תקציב הביטחון האמריקני על ידי הקונגרס (618.7 מיליארד דולר…), הוחלט להטיל על יחידת הניסויים של הפנטגון, לחבר דו״ח מפורט שבו תיערך השוואה בין יכולותיו הנוכחיות של ה-F 35 למשימות אותן ממלא ה-A 10: סיוע קרוב לכוחות קרקע מתמרנים (close-air support), איתור חילוץ והצלה בשדה קרב ושליטה אווירית קרובה . טווח הזמן שהוקצב לדוח המיוחד נקבע ל-2018, אז אמור ה-F 35 לסיים את שלב המוכנות המבצעית שלו – initial operational test and evaluation ההערכה בחיל האוויר האמריקני מדברת על כך שגריעת ה-A 10 מהמערך לא תחל לפני 2019. בראיון למגזין Aviation Week, אישר ראש תכנית ניסויי הנשק בפנטגון את הדברים, כשסיפר כי ייתכן שההכרזה על הכשירות המבצעית המלאה של ה-F 35, תידחה בשל קשיים טכניים לתחילת 2019, כלומר באיחור של כשנה מתאריך היעד.
בחיל האוויר האמריקני שחררו אנחת רווחה עם אישור התקציב וההכרזה על המשך שירותו של ה-A 10. קדם לכך אולטימטום של אנשי הכספים בממשל שטענו כי התקציב לא יכול להכיל את הפעלתם של שני מערכים במקביל, לכן אולץ חיל האוויר האמריקני לגרוע טייסות A 10 כבר ב-2017. בכתבה נרחבת ב-aviation week ,צוטטו גורמים בכירים בקונגרס הטוענים כי לא נעשתה עבודת מטה רצינית במעבר מ-A 10 ל-F 35 ולכן לא מן הנמנע שייתכן שהמערך כולו ימשיך לטוס. מבחינת חיל האוויר האמריקני כניסתו של הנשיא הנבחר לבית הלבן היא בבחינת בשורה מעודדת שכן טראמפ כבר הכריז טרם כניסתו, כי יקפיד להחזיק בשנים הקרובות לפחות 1200 מטוסי קרב מתקדמים ולצורך כך יימצא התקציב הדרוש.
״מבחינתנו מערך ה-A 10 קיבל החייאה״ סיפר בראיון ל-Aviation Week ראש להק ציוד של חיל האוויר האמריקני תת גנרל אלן פאוולקובסקי. ״כרגע אנחנו מחדשים את כל עבודות אחזקת המטוסים ופועלים להחזרתם לכשירות מבצעית, כאילו הם יישארו איתנו הרבה שנים״.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות