חדשות היום

סוסי עבודה מתחדשים

סגן ראש ממשלת רוסיה היה עסוק מאד בחודש ינואר האחרון בעיקר בכל הקשור לתעשייה האווירית הרוסית. דימיטרי רוגוזין שהשתתף בטקס הגלילה של המיג 35 ליד מוסקבה, סייר יום קודם במפעלי חברת – Voronezh Aircraft Production Association, יצרנית מטוס התובלה הצבאי החדש של רוסיה, Ilyushin Il-112.

תמונת כותרת: ה-GALAXY C 5 M צילום: לוקהיד מרטין תמונה לעיל: ה-Ilyushin Il-76MD-90A, מטוס התובלה המתקדם של חיל האוויר הרוסי צילום: Ilyushin ,uac

תמונת כותרת: ה-GALAXY C 5 M צילום: לוקהיד מרטין
תמונה לעיל: ה-Ilyushin Il-76MD-90A, מטוס התובלה המתקדם של חיל האוויר הרוסי צילום: Ilyushin ,uac

“המטוס הזה ימריא לטיסת הבכורה שלו בתחילת חודש יולי הקרוב”, הכריז רוגוזין במסיבת עיתונאים ושם קץ לשמועות על עיכוב נוסף בפיתוח המטוס. הIlyushin Il-112 הוא מטוס תובלה קטן המיועד להוביל כוחות מיוחדים על ציודם בתנאי מזג אוויר קשים. משרד הביטחון הרוסי החל לתכנן את את ה-Ilyushin Il-112 בשנת 2006, במטרה לחדש את צי המובילים הטקטיים שלו. ב-2011 הוחלט לזנוח את הפרויקט בשל עלותו הגבוהה (תכנון מטוס חדש לחלוטין) ולרכוש במקומו את ה-Antonov An-140 האוקראיני. לפני שלוש שנים, אחרי שנכשלו הרוסים בגיוס התעשייה ההודית לפרויקט הוחלט לחדש אותו במימון מלא של משרד ההגנה הרוסי.
ה-Ilyushin Il-112 הוא כאמור מטוס תובלה קטן, בעל כושר נשיאה של עד 6 טון ציוד, טווח הטיסה שלו מתוכנן לכ-1000 ק”מ עם משקל מקסימאלי. המטוס החדש מצויד בשני מנועי TURBOPROP Klimov TV7 117ST ומהירות המקסימאלית מגיעה ל-580 קמ”ש. חיל האוויר הרוסי הודיע כי ירכוש בשלב הראשון 35 מטוסים למטרת משימות לוגיסטיות טקטיות ולתובלת כוחות מיוחדים. אבל, התקשורת ברוסיה מדווחת כי כבר עתה מנהל משרד הבטחון הרוסי מגעים על רכישה של 25 מטוסים נוספים.
ה-Ilyushin Il-112, יהיה מצויד במערכות אוויוניקה מתקדמות. תא הטייס של המטוס מורכב משישה צגים דיגיטליים שבעזרתם שולטים הטייסים על המערכות השונות במטוס (GLASS COKPIT). חברת Radio-Electronic Technologies הרוסית נבחרה לפתח את מערכות ההגנה הפסיביות של המטוס, שיאפשרו לו לפעול במשימות עומק ובשטחים מאוימים. ההערכה היא כי ה-Ilyushin Il-112 יהיה מצויד גם במערכות הגנה אקטיביות מפני טילי נ”מ. על פי פרסומים בעיתונות הרוסית, המערכת שמפתחת KRET תתבסס על המערכות שהורכבו במסוקי ה-MI 28.
במקביל לפיתוח המחודש של הIlyushin Il-112, הצטייד לאחרונה חיל האוויר הרוסי במטוס התובלה האסטרטגי המשודרג, Ilyushin Il-76MD-90A. הדגם החדש מצויד במערכת הטסה ייחודית המאפשרת לו לטוס בגובה נמוך מאד, באופן אוטומטי, גם בערפל כבד. מקור בכיר במשרד ההגנה הרוסי סיפר בראיון לעיתון Izvestia כי המערכת נוסתה בהצלחה בתנאי מזג אוויר קשים. “זו מערכת מוכרת בעולם, אבל עד היום היא שולבה רק במטוסי קרב בעלי גוף קטן” צוטט הגורם. “החידוש שלנו הוא בשילוב מערכת כזו במטוס תובלה גדול בעל כושר נשיאה של עשרות טונות ציוד וכוחות הטס מטרים ספורים מעל הקרקע”. בנוסף למערכת ההטסה בגובה נמוך שודרגו גם מערכות האוויוניקה במטוס. ה-Ilyushin Il-76MD-90A החדש יכול לשאת עד 52 טון ציוד, מתלי המטוס ומערכות הפניאומטיקה שלו שודרגו והותאמו לנחיתה במסלולי שטח. בנוסף הוא צויד במערכות הגנה מפני טילים אקטיביות ופסיביות. חיל האוויר הרוסי הזמין ב-2012, 39 מטוסים משודרגים בסכום כולל של 4 מיליארד דולר. המטוסים הראשונים מהדגם המשודרג אמורים להימסר לחיל האוויר הרוסי במהלך החודשים הקרובים, לאחר שיושלמו ניסויי הטיסה האחרונים. הודו שמחזיקה צי של 17 מטוסי Ilyushin 76 חתמה לפני שנה על חוזה שדרוג עם התעשייה הרוסית. המטוסים ההודים, שחלקם נמצאים בימים אלה ברוסיה, ישודרגו ברמה נמוכה יותר מה-Ilyushin Il-76MD-90A הרוסי והם יכללו החלפת מנועים ושיפורים במערכות האוויוניקה בלבד. משרד ההגנה ההודי שקל במהלך שלב המשא ומתן לצאת למכרז בינלאומי לרכישת מטוס תובלה אסטרטגי חדש, אבל בשל עלות הפרויקט הוחלט לקבל את ההצעה הרוסית. העיסקה שנחתמה בין הממשלות מוערכת בכ-650 מיליון דולר לכלל צי ה-Ilyushin 76 של חיל האוויר ההודי. ההערכה היא כי לאחר השדרוג הרוסי, יאריך את חיי הצי ההודי בלפחות שני עשורים.
בנוסף למערך התובלה שלו, מפעיל חיל האוויר ההודי שלושה Ilyushin 76 המשמשים למשימות מודיעין והתראה. המערכת, Phalcon AWACS (airborne warning and control systems), פותחה ונבנתה בישראל על ידי אלתא והתעשייה האווירית.שלושה מטוסי Ilyushin 76 הגיעו לישראל ועברו שינויי קונפיגורציה כדי להתאימם למערכת ההתראה הישראלית, הכוללת הצבת אנטנה עגולה על חלקו העליון של המטוס – בדומה לאייוואקס האמריקני. הודו העדיפה לשדרג מטוס קיים במקום לקנות את מטוסי הגולפסטרים שבהם משולבות האנטנות בגוף המטוס עצמו – בדומה לדגם שנמכר לחיל האוויר הישראלי. שלושת מטוסי ה-Ilyushin 76 הללו, לא נכללים בעסקת השדרוג ההודית- רוסית.
גם מערך התובלה האמריקני לא שוקט על שמריו. כל מטוסי ה-C 5 GALAXY מדגם A, B ו-S של חיל האוויר האמריקני ופיקוד המבצעים המיוחדים, עוברים בשנים האחרונות שדרוג משמעותי. ב-18 בינואר השנה עזב את בסיס חיל האוויר האמריקני בצ’יקופי מסצ’וסטס אחרון מטוסי ה-C 5 B בדרך למתקני חברת לוקהיד מרטין במרייטה, שם הוא צפוי להיות המטוס האחרון שישודרג במסגרת התכנית. פרויקט השדרוג האמריקני כולל החלפת מנועים (F138 – GE – 100) שיקנו למטוס צריכת דלק קטנה יותר (22% חסכון), יכולת המראה ממסלולים קצרים יותר ויכולת טיפוס לגובה מהירה יותר. הפרויקט שיצא לדרך ב-98, עדיין מתנהל בימים אלה, כאשר המטוס המשודרג הראשון נמסר כבר ב 2002. גוף המטוס עצמו עבר שיקום יסודי וכלל החלפה של מכלולים עיקריים, כך גם תא הטייס שהפך להיות אנאלוגי לחלוטין. כל מערכת הניווט הוחלפו וכך גם מערכות הבטיחות והטייס האוטומטי. במטוסים החדשים הותקנו מערכות אלקטרואופטיות מתקדמות המשפרות את המודעות המצבית של הטייסים בתנאי טיסה מורכבים. המטוס החדש נקרא C 5 M, כאשר הדגמים האחרונים שלו נמסרו לפיקוד הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית. בארצות הברית מתגאים כי השדרוגים במנועים ובגוף המטוס, מאפשרים ל-GALAXY C 5 M החדש להקיף את הגלובוס ללא תדלוק.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות