חדשות היום

שחקן חדש ישן בזירה

לא בכל יום רואים בכיר בממשל הרוסי לועג בצורה כל כך בוטה לאמריקנים. זה קרה בסוף חודש ינואר האחרון במהלך טקס הגלילה של מטוס המיג 35 החדש, מטוס הדגל של התעשייה הרוסית . המיג 35 מתוכנן להיות חוט השדרה העיקרי של חיל האוויר הרוסי בשלושה העשורים הקרובים. סגן ראש ממשלת רוסיה, דימטירי רוגוזין, שהיה הדמות הבכירה בטקס אמר במסיבת העיתונאים, “אנחנו יכולים להתהדר במטוס דור חמישי שעולה כמו כל מערך מטוסי קרב של מדינה. אבל, העתיד לא שייך למטוסים כאלה, אלא למטוסים כמו המיג 35”. ברוסיה גאים מאד במחיר המטוס: 30 מיליון דולר מול כ-90 מיליון דולר, מחירו הממוצע של F 35.
המיג 35 הוא למעשה שדרוג של המיג 29 S, שנמצא בשירות של כמה חילות אוויר בעולם כמו הודו, הונגריה, בולגריה, גרמניה (עוד מימיה כמזרח גרמניה), מלזיה, סרביה וסוריה. מומחים מדברים על יכולת התמרון הגבוהה שלו, הנחשבת לטובה בעולם. בנוסף, המטוס החדש הוא בעל יכולות מגוונות של קרבות אוויר, תקיפת מטרות קרקעיות ויכולת פעולה נגד מטרות ימיות. המיג 35 מוגדר כדור 4.5, בשל יכולתו לחסום איתור מכ”מ פסיבי. המטוס כולל מערכת מידע חדישה, תאימות למערכות נשק רוסיות ומערביות (כדי לפנות לכמה שיותר לקוחות), ומגוון מערכות הגנה עצמית משולבות. בכתבה נרחבת שפורסמה באתר מאקו במרץ השנה, כאשר הרוסים שחררו מידע ראשוני על המטוס, נכתב: “גולת הכותרת של המטוס הזה היא מערכת “OLS”, המסוגלת לזהות מטרות שונות באוויר ועל פני הקרקע, בין היתר, על ידי זיהוי חתימת החום של המטרות, כאשר את הנתונים היא משדרת ישירות לקסדה של הטייס. הטווח האפקטיבי של המערכת מרשים, ולפחות כפי שפורסם על ידי הרוסים, היא מסוגלת לאתר מטרות אוויריות ממרחק של כ-45 ק”מ, כאשר טווח הזיהוי של המטרה עומד על כ-10 ק”מ. הרוסים טוענים שלא ניתן לאתר את המיג 35 על ידי אמצעים פאסיביים, מה שמהווה יתרון משמעותי”.
גורמים בישראל עוקבים אחר המטוס הזה בעיקר בשל העובדה שחיל האוויר המצרי רכש טייסת אחת שלו, כאשר תאריך האספקה הוא כנראה לקראת סוף 2019. “יש כאן בהחלט קפיצת מדרגה ביכולות בכל הקשור למכ”מ וביצועי המטוס”, אומר טל ענבר, ראש המרכז לחקר תעופה וחלל במכון פישר. “הוא לא מטוס שמסכן את יתרונה האיכותי של ישראל באזור, במיוחד עכשיו, כאשר ישראל קלטה את מטוסי ה-F 35. זו פלטפורמה לא חדשה ומוכרת שעברה שדרוג ברמת האוויוניקה שלה. כולם מבינים שיש גבול ליכולות שניתן להכניס למטוס מדור רביעי. בוודאי לא ניתן להשוות את המטוס הזה למטוס הדור החמישי שהרוסים מפתחים בימים אלה, הסוחוי T 50. אבל, אם מנתחים את זה בהיבט היכולות הצבאיות של חילות אוויר באזור ובמיוחד מצרים, צריך לזכור שחיל האוויר המצרי רכש טייסת של מטוסי “ראפאל” צרפתיים שהם לכשעצמם, מטוסים מתקדמים מאד”.

תמונת כותרת ותמונה לעיל: מיג 35 צילום: מיג - RUSSIAN AIRCRAFT CORPORATION

תמונת כותרת ותמונה לעיל: מיג 35 צילום: מיג – RUSSIAN AIRCRAFT CORPORATION

המיג 35 מגיע בשתי תצורות הפעלה: חד מושבי ודו מושבי. הדגם שהוצג בגלילה היה דו מושבי והוטס על ידי טייס הניסוי הראשי של החברה טווח הטיסה שלו עומד על כ-2000 ק”מ, מהירותו המאקסימלית 2.4 מאך וגובה הטיסה המירבי שלו, 57 אלף רגל. ל-Fulcrum-F כפי שמוכנה המיג 35 בקוד נאטו, שמונה נקודות תלייה מתחת לכנפיים, והוא יכול לשאת טילי אוויר-אוויר, פצצות מונחות לייזר ומערכות ל”א מתקדמות. בנוסף, המיג החדש מסוגל לפעול בתנאי אוויר קיצוניים. על פי הפרסומים הרוסיים, המטוס מצויד במערכת לוחמה אלקטרונית מתקדמת המספקת לו מענה למיגוון גדול מאד של איומים.
בטקס הגלילה נכחו נציגים של יותר משלושים מדינות בהם סין, פרו ויאטנאם והודו. רוסיה רואה במיג 35 אטרקטיבי מאד, בשל השילוב של מחיר וביצועים. כבר ב-2007 הוצג אבטיפוס של המטוס בסלון האווירי של בנגלור בהודו. לא בכדי הוא נחשף דווקא שם, חיל האוויר ההודי בוחן אותו כאחד המועמדים למטוס הקרב העיקרי שלו. עם המיג 35 מתחרים ה-F 16 וה-F 18 האמריקניים, הגריפין השבדי ומטוס ה”ראפאל” הצרפתי. בשלב הראשון של הפרויקט הוחלט בהודו על רכישת 36 מטוסי “ראפאל”. כיום בוחנת ניו דלהי רכישה של 90 מטוסים נוספים, כאשר על העסקה הזאת מתחרים הרוסים. כחלק מהמגעים עם ההודים התחייבה היצרנית הרוסית לפתוח מפעל הרכבה בהודו.
חיל האוויר הרוסי הזמין 37 מטוסים בשלב הראשון, כשתאריך תחילת האספקה מתוכנן לשנה הבאה. מפקד חיל האוויר הרוסי הגנרל ויקטור בונדארוב סיפר לעיתונאים בטקס כי הכוונה היא להחליף בעתיד הקרוב את כל צי מטוסי המיג 29 המתיישנים במיג 35 החדש. על פי פרסומים המתבססים על נאטו מפעיל חיל האוויר הרוסי 258 מטוסי מיג 29S. חיל האוויר של הודו, מפעיל 66 מטוסים מהדגם הזה ולכן ברוסיה רואים בהודו כלקוח הפוטנציאלי הגדול ביותר. ההערכה היא כי ההודים לא יצטרכו לשנות הרבה במערך האחזקה של חיל האוויר שלהם, במידה ויחליטו לרכוש את המיג 35, שמתבסס כאמור על הפלטפורמה הוותיקה של המיג 29S. כיום מפעילים 24 חילות אוויר בעולם יותר מחמש מאות מטוסי מיג 29.
כל זה לא עוצר את הרוסים מהפרויקט הגדול האחר שלהם לבניית מענה חמקן ל-F 35 וה-F 22 האמריקניים. במעמד הגלילה של המיג 35, הודיע סגן ראש ממשלת רוסיה כי הפיתוח של הסוחוי T 50 החמקן נמשך, והוא עומד בלוחות הזמנים שהוקצבו לו. אמירה עמומה יחסית שמתאימה מאד לממשל הרוסי שכרגיל, שומר את הקלפים תמיד… קרוב לחזה.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות