חדשות היום

על לוקהיד מרטין, ה-F-35 וישראל

את אריק ואן קאמפ (Eric Van Camp) מחברת לוקהיד מרטין פגשתי לראיון מיוחד במהלך הכנס הצבאי לפיתוח יכולות צבאיות ותעופתיות של חברת ניו-טק לשיחה על ה-F-35, ישראל, המראות קצרות ונחיתות אנכיות.
ואן קאמפ עובד בלוקהיד מרטין כבר יותר מ-9 שנים וכיום הוא בתפקיד של מנהל פיתוח עיסקי מקומי. מקומי אומר עבורו – צבא ארה”ב, הוא הגיע לחברה לאחר קריירה של 27 שנים בחיל הנחתים של ארצות הברית, פיקד על חטיבת כלי הטיס בחיל הנחתים ואף שירת בלשכת שר ההגנה. וכלשונו: “עשיתי דברים רבים ומגוונים בשירות הצבאי שלי אבל בעיקר הייתי טייס הארייר. כיום אני לא מתגעגע לטיסה, כל כך הרבה שנים של טיסה במקומות מסוכנים עם תימרונים מיוחדים הספיקו לי”. מספר ואן קאמפ.

מייק האו ואריק ואן קאמפ מנהלי פיתוח עסקי בלוקהיד מרטין

מייק האו ואריק ואן קאמפ מנהלי פיתוח עסקי בלוקהיד מרטין

מטוס ה-F-35, שמוצע בשלושה דגמים, מייצג את פסגת ההישגים של יותר מ-50 שנות פיתוח טכנולוגיות למטוסי קרב. מצרף מאפיינים מהדור החמישי של חמקנות מגילוי על-ידי מכ”מים, מהירות על-קולית וזריזות מירבית יחד עם חבילת חיישנים משולבת מקיפה. אוויוניקה מתקדמת מאפשרת לטייס גישה בזמן אמת למידע על מרחב הלחימה עם כיסוי מכל עבר ויכולת שלא נראתה כמותה לשליטה בסביבה הטקטית. את המידע שנאסף על-ידי חיישני ה-F-35 ניתן לשתף באופן מיידי עם מפקדים בים, באוויר ועל הקרקע, ולספק מבט אמין ומדויק על מבצעים בזמן אמת.

חיל האוויר הישראלי
לוקהיד מרטין מציידת את חיל האוויר הישראלי במטוסי קרב מהדור החמישי, בעקבות החלטת ממשלת ישראל מספטמבר 2010 לבחור ב-F-35 לייטנינג II, שייקרא בישראל “אדיר”. הסכם הרכש הראשון כולל 19 מטוסי אדיר בעלות כוללת של כ-2.7 מיליארד דולר, כאשר השניים הראשונים סופקו בבסיס נבטים בדצמבר 2016, ויתרת ההזמנה תושלם ב-2017-2022. בנובמבר 2014 החליטה ממשלת ישראל לרכוש 14 מטוסי “אדיר” נוספים עבור טייסת F-35 שנייה שתוקם ב-2019 וב-2016 ממשלת ישראל החליטה להזמין עוד 17 מטוסים ולהשלים את הכמות הכוללת ל-50 מטוסי אדיר.
העלות המשוערת של מטוס F-35A (כמו הדגם שמגיע לישראל) שיירכש ב-2018 ויימסר ב-2020 היא 85 מיליון דולר (בערכי דולר מותאמים לתקופה), נכון לסוף 2016, 200 מטוסים נמסרו למחלקת ההגנה של ארה”ב עבור החילות השונים (אוויר, צי, נחתים) ולחילות האוויר של ישראל, אנגליה, הולנד, איטליה ואוסטרליה.
במהלך השנים האחרונות, בוצעו בהצלחה מספר ניסויים במערכות הנשק של המטוס. בין הניסויים ניתן למנות את ציוני הדרך הבאים: בנובמבר 2013 ביצע מטוס ניסוי ראשון של שיגור טיל מונחה אוויר-אוויר לטווח בינוני מתקדם (AIM ). באוגוסט 2012 ביצע המטוס ניסוי מוצלח בהפלת פצצת JDAM מסוג GBU-32. באוקטובר 2012 נערך ניסוי מוצלח נוסף במהלכו הטיל המטוס פצצה במשקל 900 ק”ג על מטרה במדבר קליפורניה.
על הקשר עם ישראל מספר ואן קאמפ: “פרויקט ה-F-35 הוא ארוך ומתמשך וכרגע יש שש חברות ישראליות שונות אשר מעורבות בפרויקט. יש הסכם שנחתם עבור שיתוף פעולה תעשייתי עוד בשנת 2011 על סך 4 מיליארד דולר, דבר המעניק כוח רב לשוק הישראלי. חשוב מכך, מנקודת המבט שלי: היחסים העסקיים בין לוקהיד מרטין לישראל לאורך כל התקופה הם מאוד מוצלחים ואנחנו רואים המשך יחסים לטווח ארוך.”

לעיל: אריק ואן קאמפ בתא הטייס של מטוס הרייאר תמונת הכותרת: F-35

לעיל: אריק ואן קאמפ בתא הטייס של מטוס הרייאר
תמונת הכותרת: F-35

קשיים ואתגרים
במהלך השנים האחרונות ניתן היה לראות שה-F-35 נתקל בבעיות ואתגרים ונשאלה השאלה האם יש לחברה ביטחון שהיא תוכל לספק את המוצר. ואן קאמפ ענה לכך: “אני רוצה לציין שגורמים רבים בממשל האמריקאי במהלך שש השנים האחרונות, למרות הפרסומים על בעיות ומכשולים, תמיד ציינו שהם עדיין איתנו ואכן כך היה. לראיה, אנחנו מספקים יותר מ-200 מטוסים לכל העולם, אימנו יותר מ-400 טייסים, 4000 טכנאים, והתוכנית צברה כבר יותר מ-85,000 שעות טיסה.
ההשתתפות בתרגיל ה-Red Flag (ש.מ – תרגיל דגל אדום הוא תרגיל אימוני לחימת קרב מתקדמים המתארח בבסיס חיל האוויר נליס, נבאדה. התרגילים הם למעשה משחקי מלחמה כאשר המטרה היא להכשיר טייסים וחברי צוות טיסה אחרים מארה”ב, נאט”ו ומדינות בעלות ברית אחרות למצבים של לחימה אווירית אמיתית) סייעה ללוקהיד מרטין להדגים עבור המשתתפים שמטוס ה-F-35 שולט בכל התחומים מול כל מטוס מהדור רביעי הקיים בעולם, וזה עדיין לא הדגם הסופי אשר יושק תוך שנה.”

הטכנולוגיה
“אנחנו למעשה רואים במטוס את שיא הטכנולוגיה הקיימת כיום וזאת יחד עם התוצאות בשטח אשר לפיהן ה-F-35 מוביל בכל הקטגוריות מול מטוסים אחרים מהדור הרביעי כפי שכבר ציינתי.” מספר ואן-קאמפ ומפרט: “בחלק גדול מן התרגילים מול מטוסים אחרים היחס היא 20:1 מבחינת ביצועים ויש לזכור שלא מדובר יותר על מטוסי ניסוי אלא על מטוסים המופעלים על ידי טייסים בעלי ניסיון בשטח מהצבא האמריקאי. המתחרים שעמדו מול ה-F-35 היו מטוסים פעילים וטובים כגון ה-, ובתרגילים מסוימים גם ה-. מה שמיוחד במטוס זה שיש בו יכולות רבות בחבילה אחת ובכך הוא המיוחד והמוביל בתחומו. היכולות של המטוס הן כאלה שישראל חייבת שיהיו לה על מנת לשמור על הצבא שלה כמוביל ומתקדם ולשמירה על עליונות אווירית אזורית.”

ומערכת ה-STOVL
מערכת ה- (short take-off and vertical landing) מאפשרת המראה קצרה מאוד ונחיתה אנכית. פונקציה זו מאפשרת לצבא להגן ולהילחם גם כאשר שדה התעופה ניזוק או יצא מכלל פעולה. המטוס למעשה, שמיש ופעיל,ללא תלות במצב השטח. כאשר מדברים על המראה קצרה יש לציין שמדובר על כ-200 מטר בלבד. מלבד ה-STOVL קיימת במטוס מערכת חיישנים (אקטיביים ופאסיביים) מיוחדת אשר יכולה לקלוט את המידע ולשתף אותו לא רק עם הטייס אלא גם עם הלוחמים בשטח. שיטה זו של היתוך מידע מחיישנים מנהלת את כל איסוף וניתוח המידע ללא צורך בהתערבות ידנית של הטייס. המערכת מכוונת את החיישנים של המטוס לסקור את הסביבה והיא גם מפיקה את הנתונים ומאבחנת מצבים מסוימים ואז משתפת בתוצאות את הטייס וגם את הצוות בשטח. ואן-קאמפ מציין: “מערכת זו היא לדעתי, היהלום שבכתר ה-F-35.”

טיסה אוטונומית
כיום, אנו כבר רואים מכוניות אוטונומיות אשר נוסעות על הכביש בהן הטכנולוגיה מקבלת החלטות על פי סקירת השטח והתוכנה שהוכתבה לה. שאלתי את ואן-קאמפ האם אנו צפויים לראות בעתיד הקרוב גם טיסות קרביות אוטונומיות ללא צורך בטייס וההחלטות יהיו נתונות בידי טכנולוגיה ואלגוריתם. הוא ענה: “הטכנולוגיה אכן קיימת מבחינת היתוך המידע מהחיישנים הקיים כיום במטוסי – היא מסוגלת לקרוא את השטח ולתת תוצאות שעל בסיסן יש לקבל החלטות אבל יחד עם זה אני לא מאמין שאנחנו נמצאים במקום בו אפשר לוותר על ההיגיון והחלטות של הטייס בשדה קרב, נסיעה בכביש שונה מאוד מטיסה בקרב מבחינת מספר ההחלטות וההיגיון שחייב הטייס להפעיל. גם הסנסורים עדיין תלויים בטכנולוגיות אחרות – חשוב מאוד להשאיר את המוח האנושי במערכת כדי לקבל את ההחלטות החשובות של חיים ומוות שלא ניתן לסמוך על מחשב לקחת, למכונה אין מצפון וברגע שהאלגוריתם שגוי או לא מדויק אי אפשר לדעת עד לאן זה יגיע… אני לא רואה את זה קורה ולא מאמין שזה יקרה בקרוב.

שירלי מייזליש, ניו-טק

תגובות סגורות