חדשות היום

חדש על המדף

5ב– במאי השנה ייזכר כאבן דרך היסטורית בסין ואולי בעולם התעופה בכלל. בנמל התעופה הבינלאומי ״Pudong״ ליד שנחאי המריא בשעות הבוקר המאוחרות ה-C-919, מטוס הנוסעים החדש של תעשיית המטוסים הסינית – Comac. המראת הבכורה של המטוס סוקרה בשידור ישיר על יד תחנת הטלוויזיה הסינית הממלכתית, כשאלפי סינים גודשים את סביבת נמל התעופה כדי לצפות ברגע ההיסטורי. ״זו התגשמות חזון סין המתחדשת״, הכריז הקריין.

״במשך שנים ניסתה תעשיית המטוסים שלנו להתחרות בחברות הגדולות: Boeing  ו-Airbus״, סיפר ל״Guardian״ הבריטי גו בין, מהנדס אווירונאטיקה מ-CAIC-  China’s Aviation Industry Cooperation, מפעל מטוסים נוסף שנמצא גם הוא  בבעלות ממשלת סין. ״המטוס הזה לא נופל מהמתחרים שלו ה-737 של בואינג וה-320 של איירבאס. מבחינות מסוימות בשל היותו מטוס חדש,  הוא אפילו עולה עליהם״.

ה-C-919, הוא מטוס צר גוף, בעל מעבר יחיד היכול להטיס עד 170 נוסעים בקונפיגורציה מקסימלית. מהירות הטיסה שלו היא 0.75 מאך (834 קמ״ש), וטווח טיסה שנע בין 4000 ל-5550 ק״מ, תלוי בדגם המטוס. כבר בתחילת שנות ה-70 ניסו הסינים לבנות מטוסי נוסעים גדולים, אבל נכשלו בפיתוח בכל פעם מחדש. ב-2008 החליטה הממשלה הסינית  לצאת לפרויקט השאפתני הזה, כשתאריך היעד לטיסת הבכורה נקבע ל-2014 ותחילת אספקה ל-2016. אלא שעיכובים רבים בפיתוח דחו את הפרויקט במספר שנים, ואילצו את המפתחים לנטוש חלק מהתכנון המקורי, ולהסתמך על מערכות מתוצרת ארופאית ואמריקנית. כך למשל  כני הנחיתה הם מתוצרת גרמניה והמנועים, Cfm leap-1c יוצרו במפעל משותף ל-Safran  הצרפתית ו-GE האמריקנית. מקור סיני סיפר לסוכנות בלומברג כי במהלך השנים האחרונות הצליחו הסינים (כנראה על ידי העתקה – Reverse Engineering) לייצר מנוע משלהם. במטוס הראשון שהמריא בתחילת מאי הורכבו המנועים האמריקנים-צרפתים, אבל לא מן הנמנע שעל הדגמים הבאים יורכבו המנועים הסיניים החדשים.

מטוס הנוסעים החדש של סין C-919
צילום: Comac

אחת הסיבות המרכזיות שבגללה יצאה סין לפרויקט ה-C-919, היא הגידול הצפוי בשנים הקרובות בשוק התעופה האזרחית בעולם בכלל ובסין בפרט. על פי תחזית שפרסמה בשנה שעברה חברת בואינג האמריקנית, שוק התעופה הסיני יזדקק בשני העשורים הקרובים ל-6800 מטוסי נוסעים חדשים כדי לספק את הביקוש ההולך וגדל. ההערכה היא כי השוק הסיני בלבד, יגלגל סכום של כטריליון דולר ברכישות. על פי התחזית הזו, ב-2024 שוק התעופה הסיני יהיה הגדול בעולם.

מומחים רבים משייכים את הפרויקט הזה לא רק לפן הכלכלי, אלא קושרים אותו ישירות לשאיפות הלאומיות הסיניות. ראש ממשלת סין שי ג׳י פינג הכריז עם כניסתו לתפקיד ב-2013 על תכנית ״החלום הסיני״, שתצעיד את כלכלת המדינה לאלף השלישי.   דרק לוין, מחבר הספר “The Dragon Takes Flight״, על תעשיית המטוסים הסינית, סיפר בראיון ל”Guardian”: ״המפלגה הקומוניסטית החליטה לצאת לפרויקט הזה כדי להתגבר על רגשי הנחיתות בכל הקשור לתעשיית התעופה האזרחית הסינית. הם ראו את רכישות המטוסים מבואינג ואיירבאס כאקט של השפלה על ידי המערב. ה-C-919 בראייה הסינית, הוא הוכחה לכך שסין כמעצמה עולמית עומדת כתף אל כתף מבחינה טכנולוגית  עם הכלכלות המפותחות והמדינות החזקות״.

Comac דיווחה במסיבת העיתונאים שלאחר טיסת הבכורה כי קיבלה הזמנות מ-23 חברות למטוס החדש וצבר ההזמנות עומד כרגע כ-570 מטוסים. בינתיים נמצאים בקו הייצור עוד שישה מטוסי מבחן, שעל חלקם כאמור ייבחנו ככל הנראה גם המנועים הסיניים. בטיסת הבכורה שארכה כ-80 דקות מעל שמי שנחאי, היו במטוס, טייס הניסוי הראשי, טייס משנה ועוד שלושה מהנדסים ממפעל Comac שבחנו את המערכות.

״זה בהחלט מטוס מעניין מבחינתנו״, אמר לסוכנות בלומברג וויליאם וולש, מנכ”ל Iag Sa, חברת האחזקות שבבעלותה חברות ״בריטיש איירוויז״ ו״איבריה״. ״אנחנו נקבל את ההחלטה רק כאשר צי מטוסי ה-A-320 יגיע לסוף התקופה״. וולש, לשעבר טייס בבריטיש, טס בסימולטור ה-C-919  בשנחאי במהלך ביקורו במפעל. ״כניסה של שחקן חדש לשוק הזה היא בבחינת בשורה עבורנו, הלקוחות. מעבר למטוס חדש עם טכנולוגיה חדשה, מדובר בתחרות גוברת שתביא להורדת מחירים״.

על פי הניתוח של בלומברג, עד 2025, יטוסו בתוך סין בלבד כמיליארד נוסעים. רובם במטוסים צרי גוף, כך שה-C-919 בהחלט עונה על הצורך הזה. לא בכדי החברות הראשונות שיטיסו את המטוס יהיו חברות סיניות.

אלא שלמרות התחזיות האופטימיות בסין והברכות שקיבלה Comac מהמתחרות בואינג ואיירבאס, יש מי שמטיל ספק ביכולת לחדור לשוק הזה בזמן קצר. ״לסינים ייקח עוד זמן עד שיצליחו להתחרות באופן רציני בדואופול של ״בואינג״  ו״איירבאס״,  בכל הקשור למטוסים בעלי קיבולת של יותר ממאה נוסעים״, אומר לאתר בלומברג  ריצארד אבולעפיה אנאליסט תעופה אזרחית. ״השוק אמנם מבטיח, אבל חברות התעופה עדיין יעדיפו בעתיד הקרוב פלטפורמות מוכחות טכנולוגית ולא יהמרו על מטוס סיני חדש. רק בעוד כעשור כאשר ה-C-919  יצבור שעות טיסה ויוכיח עצמו, הוא יוכל להתחרות באופן משמעותי. מעבר לזה הסינים יהיו חייבים להרחיב ולהפריט את הייצור כך שיהיה נגיש ויעיל . רק כך אפשר יהיה לעמוד בדרישות הטכניות של  החברות ובקצב הייצור הנדרש״.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות