חדשות היום

רואים רחוק רואים שקוף

בצה״ל לא שוקטים על השמרים בכל הקשור לכלים המשוריינים העתידיים. בכנס היבשה והלוגיסטיקה שהתקיים בחודש מאי האחרון, הוצגו מספר חידושים בתחום השריון, בהם פרויקט ״כרמל״ של מפא״ת. הפרויקט שנמצא בשלבים הראשונים שלו, הוא תכנית פיתוח לכלי המשוריין הבא של צה״ל. ההגדרה היא ״כלי משוריין״ ולא טנק או נגמ״ש, מתוך הבנה שבעתיד ההבדל בין השניים ככל הנראה יטשטש. ״למרות שאנחנו מייצרים כיום שלוש פלטפורמות משוריינות: טנקי מרכבה סימן 4, נגמ״ש ״נמר״ ונגמ״ש גלגלי – ״איתן״, המחשבה היא קדימה, לדבר הבא״.  אמר בכנס ראש מנהלת טנק המרכבה במשרד הבטחון, ברוך מצליח. ״האיומים שעימם צה״ל יצטרך להתמודד בעתיד הם מגוונים מאד. ראשית שדה הקרב העתידי משתנה, העימות הפך מלחימה סימטרית – של מדינה מול מדינה, שיריון מול שיריון – להתמודדות עם לוחמי טרור וגרילה, הפועלים מתוך אוכלוסייה, בשטח אורבני צפוף. כלי הלחימה המשוריין חייב להיות מותאם לשדה הקרב הזה, הן מבחינת החימוש וכלי הנשק והן מבחינת ההגנה על אנשי הצוות – בעזרת  מערכות אקטיביות ופסיביות״.

ה״כרמל״, אמור לפעול בסביבה אורבנית כאשר אנשי הצוות סגורים בתוכו ולא חשופים מחוץ לצריח. הכלי יהיה בעל יכולת נהיגה עצמאית, יכולת הפעלת מערכות תצפית ונשק באופן אוטונומי והוא יאוייש על ידי שני אנשים בלבד.  שלוש חברות ניגשו לפרויקט השאפתני הזה, אלביט מערכות, רפא״ל והתעשייה האווירית. בדיקת ההיתכנות של פרויקט ״כרמל״, מתוכננת לשנת 2018, כאשר עד אז כל אחת מהחברות אמורה להציג את הקונספט שלה. אתר NRG, פירסם כי אלביט עומדת להציע קסדה משוכללת, המבוססת על טכנולוגיית קסדת הטייס של ה-F-35 ובעזרתה יפעיל מפקד הכלי את מערכות הנשק בהתאם למידע חזותי שיאסף על ידי מערכות סנסורים שיותקנו מחוץ לכלי המשוריין ויוקרנו על הקסדה. רפא״ל בוחנת פתרון של צריח ממוגן שקוף, שיאפשר תצפית מוגנת למפקד הכלי. הרעיון הזה נמצא  עדיין בגדר קונספט ראשוני, אם כי נראה שרפא״ל לא לבד בעניין המיגון השקוף. בסקירה הביטחונית של משרד הביטחון, דווח בהרחבה על פיתוח חדשני של שריון פולימרי, על ידי מעבדות המחקר והפיתוח של הצי האמריקני NRL Naval Research Laboratory.

תמונת כותרת ולעיל: טנק מרכבה סימן 4 בתרגיל
צילום: דובר צה״ל

״השריון הפולימרי השקוף שפותח במעבדת המחקר של הצי האמריקני מורכב משכבות של אלסטומר פולימרי וחומר מצע קשה יותר. חלקיקים גבישיים קטנים מאוד, המקנים לחומר קשיחות, מקנים לו בנוסף גם את תכונת השקיפות. כימאים חוקרים במעבדת המחקר של הצי פיתחו ורשמו פטנט על מיגון שריון שקוף על בסיס אלסטומר תרמופלסטי, שיהיה קל יותר ועמיד יותר. את המיגון הזה אפשר לתקן בשטח באמצעות כלי מתחמם, הדומה באופן הפעולה שלו למגהץ. שריון שקוף רגיל מורכב משכבות רבות של זכוכית ופוליאתילן ועקב כך הוא עבה וכבד, עבור רמה רצויה של מיגון. השימוש בחומר רך בזכוכית משוריינת פוגע, במשך הזמן, במידת השקיפות. נוסף על כך, כאשר הוא נפגע על ידי קליעים, פני השטח מתנפצים ונגרם נזק משמעותי לשכבה החיצונית, נזק שמגביל את השקיפות ומוריד את  כושר הספיגה  בפגיעות נוספות. החומר החדש שפותח מאפשר יישום בשריון שקוף דק יותר ועקב כך קל יותר, ועם זאת עמיד יותר. המפתחים מאמינים שציפוי המגן יאפשר למכלול לספוג יותר אנרגיה. אלסטומרים תרמופלסטיים הם פולימרים רכים וגמישים, המומרים למוצק באמצעים פיזיים ולא בתהליך כימי. עקב כך ההתמצקות הפיכה ומאפשרת תיקון משטחי שריון בשטח. מדעני  הצי בדקו עד כה את השימוש בחומרים פולימריים, כציפוי, כדי להשיג עמידות משופרת לפגיעה של מצעים קשים. יישום של שכבות Polyuria ו-Polyisobutylene משפר את ביצועי השריון והקסדות וכן מקנה יעילות בליסטית גבוהה יותר ועמידה משופרת בגלי הדף״.

בכתבה נרחבת בעניין, שפורסמה באתר  Defence Update, מצוטט ראש הפרויקט, ד״ר מייק רולנד. “חימום החומר מעל לנקודת הריכוך, סביב 100 מעלות צלזיוס, ממיס את הגבישים הקטנים ומאפשר למשטחי השבר להתמזג יחד ולבצע רפורמה באמצעות דיפוזיה. זה יכול להיעשות עם לוח חם, דומה למגהץ, המעצב את פני השטח החדשים ליחידה שטוחה וחלקה עם השפעה זניחה על אחדותה. עקב התכונה של פיזור חום של האלסטומר, הנזק של פגיעת קליע הוא מקומי באזור הפגיעה. פירושו שההשפעה על השקיפות לתצפית זניחה, ומאפשרת עמידה בריבוי פגיעות”.

עד כמה העניין הזה ישים? לא ברור. בטווח הקצר מסתמכים חילות השירון והרגלים בעולם על שני מרכיבים בהגנה על כלים משוריינים ואנשי הצוות שלהם. הראשון, הגנה אקטיבית מתקדמת דוגמת מערכות ״מעיל רוח״ או  ״חץ דורבן״, והשני, הפעלת כמה שיותר מערכות מתוך הכלי ללא צורך להיחשף. בחודשים הקרובים אמורים לצאת מפס הייצור של טנק המרכבה, הדגמים הראשונים של ה״מרכבה סימן 4 – ברק״, דגם משוכלל של הטנק הישראלי,  העונה בדיוק על הצרכים הללו. ״בטנק הזה יהיו חיישנים רבים, מכ”ם שיגלה תנועה מאיימת, כוונות משוכללות, מצלמות, והעיקר – מחשב משימה עם צג, שיראה למפקד הטנק ולתותחן את מקור האיומים ויאפשר להם לכוון, לירות ולהשמיד״. סיפר בראיון לאתר NRG ראש המנהלת, ברוך מצליח.  ״מחשב המשימה לא רק יראה את המטרה, הוא גם יצדד את התותח ויפעיל את הכוונת על מנת לאפשר למט”ק ולתותחן שדה ראייה רחב יותר ויכולת פעולה מהירה. המחשב ייתן לצוות הטנק סגירת מעגל מהירה עד השמדה, יכולת לראות מטרה בלתי נראית, בעזרת  החיישנים, תפעול פשוט והכל במדפים סגורים. בנוסף תשודרג כל מערכת התקשורת כך שתתאפשר העברת מידע מטנק לטנק, מה שיאפשר לחימה בקבוצת טנקים. זו המהפכה שנראה אותה די בקרוב”

 

אמיר בר שלום

תגובות סגורות