חדשות היום

שילוב זרועות

חיל האוויר האמריקני בוחן לאחרונה דרכים נוספות להגדיל את קטלניות הכוח האווירי  שלו. בבסיס Nellis שבמדינת נבאדה, נערך לאחרונה ניסוי מתקדם שבו שולבו מל״ט תקיפה מסוג MQ-9 Reaper ופצצה מונחת GPSמסוג GBU-38 Jdam. בניסוי הוטלה הפצצה מהמל״ט לעבר מטרה בצורה ״עיוורת״, ופגעה בה בדיוק מקסימאלי. ״הישג היסטורי ופריצת דרך״, הגדירו זאת בחיל האוויר האמריקני. עד כה, במהלך עשר שנות פעילותו המבצעית בעיראק, אפגניסטאן תימן וסוריה, נשא ה-Reaper  חימוש קטן יותר, טילי AGM-114 Hellfire  ופצצות מונחות לייזר מדגם GBU-12 Laser-Guided.

״הרבה שנים עבדנו על שילוב היכולת הזאת ב-Reaper. ה-GBU-38 היא תוספת כוח משמעותית בכל היבט״, סיפר קפטן סקוט, מדריך בטייסת האימון 26, לאתר הרשמי של חיל האוויר האמריקני. (בארצות הברית מאמצים את המדיניות הישראלית במערכים מסוימים ולא חושפים שמות מלאים של מפעילי כלי טיס בלתי מאוישים, מחשש להיגרר לתביעות בבית הדין הבינלאומי). “טילי ה-Hellfire המונחים, ופצצות GBU-12 רוכבות הלייזר היו נשק משמעותי, כל עוד תנאי מזג האוויר איפשרו זאת. התוספת של ה-GBU 38 המבוססת על מערכות GPS מאפשרת לנו יכולת פעולה גם בתנאי מזג אוויר קשים יחסית ובמצבי ראות לקויה”.

אתר New Atlas ניתח את הניסוי הזה  מבחינה כלכלית. (יש להדגיש כי הייעוד של כל אחד מהחימושים שונה – טילי  Hellfire חודרי שריון נועדו לפגוע במטרות בתנועה בעוד פצצות ה-GBU, לגודלן השונה, מיועדות לפגוע במטרות נייחות דוגמת מבנים או רק״ם רך במצב סטטי) מחירו של טיל Hellfire מוערך ביותר מ-100,000 דולר. פצצת GBU-38 מוערכת בכ-20,000 דולר ליחידה. (מחיר הפצצה מתחלק בין  מנגנון ההנחיה מבוסס GPS שעולה 18,000 דולר ומחיר הפצצה עצמה שמוערך בכ-2000 דולר). מעבר למחיר החימוש, בכתבה נטען כי השילוב בין יכולת הדיוק, למשקל חומר הנפץ (כ-90 ק״ג) והטווח (הפצצה יכולה לנווט למטרה ממרחק של כ-24 ק״מ ממקום ההטלה), יוצרים נשק אפקטיבי מאד לסביבת הלחימה של הצבא האמריקני, המאופיינת בדרך כלל באזורים אורבניים צפופים המצריכים יכולת דיוק גבוהה.

תמונת כותרת ולעיל: מל״ט Reaper חמוש בטילי Hellfire , ופצצות מונחות gbu12 ו gbu 38-
צילום: US Air Force

״לא פעם נתקלנו בצורך לפגוע במטרה מסוימת ואו שלא היה לנו את החימוש המתאים מבחינת הגודל או שתנאי מזג האוויר לא אפשרו זאת״, סיפר קפטן סקוט. ״הצלחת הניסוי הזה היא מבחינת מערך מטוסי ה-Reaper, הגדלה משמעותית של קשת היכולות המבצעיות״.

מעבר לכך,  ב-New Atlas טוענים כי אם מוסיפים לנוסחת היעילות המבצעית את טווח הטיסה של ה-Reaper שעומד על כ-1150 מייל (1850 ק״מ), מתקבלת יכולת משמעותית של תקיפת מטרות עומק באופן מדויק, וללא סיכון טייסים.

״ישנו גם שיפור משמעותי גם בכל הקשור לזמני הטענת הפצצות על המטוס״, מספר קרטיס, איש צוות אחזקה בטייסת ה-Reaper. ״בעוד שהטענת GBU-12 לוקחת כחצי שעה, הטענת ה-GBU-38 אורכת 20 דקות. מבחינת זמינות המטוס לרצף פעולה מבצעי, זה נתון משמעותי. ראינו זאת בלא מעט פריסות שלנו במתארים מבצעיים״.

עדיין לא ברור האם הניסוי הזה הוא בבחינת הכרזת יכולת מבצעית ( IOC – Initial Operational Capability). אם נשפוט על פי הדברים הבאים, זה בהחלט נראה שכן.

״ישנה חשיבות נוספת להצלחת הניסוי הזה, מבחינת הראייה הכוללת של הפעלת כלי טיס בלתי מאויישים״, מסכם קפטן סקוט. ״כבר בזמן הקרוב כל מטוס Reaper  שיעלה לאוויר יכול לשאת את כל שלושת סוגי החימוש הללו במקביל. למפעיל על הקרקע זו ממש מהפיכה. הוא יכול לתקוף קבוצה של מטרות שבעבר היה חייב לוותר עליהן. מעבר לכך, הזמינות המבצעית לכוחות הקרקע תגדל משמעותית. עכשיו כשהיכולת הזאת הוכחה מבצעית, אני רואה פתח לשלב על ה-Reaper מערכות חימוש נוספות המבוססות על הנחיית GPS״.

בוקסא:

MQ-9 REAPER תעודת זהות

ה-Reaper מתוצרת ג׳נרל אטומיקס נחשב לעמוד השדרה של מערך המל״טים בחיל האוויר האמריקני. הוא מכונה בצבא האמריקני ״Predator״, הטורף. הMQ-9 נחשב למל״ט אמין מאד, בעל יכולת טיסה בכל תנאי מזג אוויר ויכולת מגוונת לנשיאת מטען. מעבר למערכות חמושות  הוא יכול לשאת מתלים ייעודיים לאיסוף מודיעין חזותי, מודיעין אותות, מכ״מ איתור מטרות,  ומערכות לייזר לסימון מטרות. טווח הטיסה שלו מגיעה ליותר מ-1800 ק״מ, מה שמאפשר לו לשמש כמטוס תצפית תוך שימוש בתקשורת לוויינית. האות M  בשמו של המל״ט מציינת את העובדה שהוא מטוס רב משימתי – Multirole. האות Q מסמלת את היותו נשלט מרחוק – Remotely Piloted Aircraft System. הספרה 9 מציינת את היותו הדגם התשיעי של מטוס ללא טייס הנקלט בחיל האוויר האמריקני. הוא נכנס לשירות מבצעי ב-2007, ומאז לקח חלק בכל הפריסות המבצעיות של הצבא האמריקני בעולם. חיל האוויר האמריקני שמפעיל את מערך ה-Reaper גם עבור הזרועות האחרות – Army ו-Navy, מחזיק כיום שלוש טייסות מבצעיות ו-93 מטוסים. מלבד ארצות הברית ה-Predator  נמכר גם לאוסטרליה, ספרד, הולנד, איטליה, ובריטניה. החיסול המפורסם ביותר שבוצע בעזרת Reaper היה ב-13 בנובמבר 2013, כשחיל האוויר האמריקני הרג במזרח סוריה  את ״ג׳ון הג׳יהדיסט״, עורף הראשים הראשי של המדינה האיסלמית.

 

אמיר בר שלום

תגובות סגורות