חדשות היום

יין כמו בן אדם – נולד – גדל – מתבגר “כמו היחס לבני אנוש כך גם יין. אין יין בעולם שכולם אוהבים ונהנים ממנו. אם יין ימצא חן בעיניי % 40 או אפילו אחוז אחד של אנשים, הרי שהוא לא נולד לשווא! …”

“מה דעתכם על יין?” שאלתי מספר צעירים ברחוב בראשון לציון, עיר היין ההיסטורית, שבמרכזה עמדו יקבי כרמל יותר מ-120 שנה.

והם ענו כמעט במקהלה: “יין זה משקה לזקנים. כשקשה לנו להירדם בלילה אנו שותים יין ונירדמים מהר מאוד”.

בגופי עוברת צמרמורת, כשאני שומע זאת, מחוסר הידע וההבנה שלהם בנושא הכל כך נפוץ ומקובל בעולם הרחב.

ראשית, יין לא שותים, יין לוגמים. לאט ובהנאה. שנית, מומלץ להם להעמיק ולדעת שישנן ארצות בהן לוגמים יין כבר מילדות.

ראיתם פעם משקה שנושם, מתבגר ומשתבח במשך הזמן?

ידוע לכם על משקה אחר שבמשך דורות רבים, מאז ימי המקרא, לוגמים ממנו בעקביות בשמחות ובאירועים דתיים הקשורים למסורת שלנו, ובשמחות?

האם נפגשתם באיזה מקום בחנות המיוחדת לקולה או למיץ אשכוליות, אחרי שחלפתם על פני מספר חנויות יין בערים השונות? אני יודע שלא.

היין הוא נושא נהדר לשיחה מלאת חוויות בין אנשים בכל העולם, ובכל השפות, וגם גורם לרקימת קשרים חדשים ומהנים בין אנשים.

לעיתים כשאני רוצה לשמח אנשים ולתת להם שי בקבוקי יין, חלקם מסרב לקבלם, להפתעתי, בתואנה שיין לא מתאים להם או שבכלל אינו מעניין אותם. יש כאלה שאפילו מסרבים שאמזוג להם יין בכוס, לטעימה.

אני ממשיך להבין שחשוב להמשיך ולנסות למצוא דרכים לקרב עוד אנשים לעולם היין המרתק,לטובתם, כדי להבין אותו טוב יותר ולהתרחק מהזלזול בו. יין זה לא רק טעים לי או לא.

עולם היין הוא רק חלק קטן של העולם הגדול המלא בהפתעות ובדברים חדשים מדי יום.

היין נולד כבר בכרם, הרחק מהיקב. תפקידו של היינן הוא לא רק לעשות יין, לא רק לעבוד ולהעביר חלק גדול בחייו במלאכה הרוחנית הזאת, אבל גם להביא אותו לכמה שיותר אנשים שנותנים כבוד למשקה המיוחד הזה. לאנשים שמקדישים את הזמן היקר שהם מסוגלים ורוצים להשקיע לדו שיח עם היין.

היום חווים ונהנים גם מיין ישראלי לא כמו פעם שלא שמו לב או התייחסו לעוצמתו. היום גאים בו, מביאים אותו כמתנות לאירועים חשובים וגם לוקחים אותו בגאווה לחו”ל.

סופרים ומשוררים מדברים בשפת הרומנים, מלחינים מדברים בשפת המנגינות, צייר מדבר בשפת הציורים ויינן מדבר בשפת היינות. שפת היינות היא שפה מעודנת, טעימה ומיוחדת.

הייננים קובעים את מועד הבציר, את תהליך הייצור והיישון ודואגים לאיכות הסופית של היין, וכל טעות שלהם או החלטה לא נכונה עשויים להשפיע על איכות היין המגיע לבקבוק, או המתיישן בו.

הגורמים המכתיבים בעיקר את איכות היין, את היין שנולד לעולם, הם המקורות של הענבים: הכרם, הגפן, האזור, הזן, הטכנולוגיה, הוותק של החלקה ורמת הבריאות של החלקה, ורק בשלב מאוחר יותר מגיע היינן עם הצוות הטכנולוגי עם הידע והניסיון, עם הציוד וחומרי העזר כדי לייצר את המוצר המוגמר.

מביני עניין וייננים מדגישים שכמו שילד נולד ומקבל חום, אהבה, תמיכה, חינוך במשפחה תומכת ואוהבת, כדי שהילד יהיה מוצלח ואיכותי, כך גם היין. אם הסביבה טובה ידידותית, אוהבת, תומכת, שמחה, אזי עם האהבה, והאמונה מגיעים יינות איכותיים ומיוחדים. הגורם הנוסף בנושא הוא המזל! גם בייננות כמו בחיים, ביצירה, בקריירה ובהרבה דברים, מזל משחק תפקיד חשוב באיכותו הסופית של היין.

אותן מילים המשמשות לתיאור בן אדם הן המילים המתאימות לתיאור יין. המראה שלו, ההתנהגות שלו, הפרופיל שלו, האינטיליגנציה שלו, הרגישות שלו. יין יכול להיות מלא ורזה, קל וכבד, רגוע ועצבני, עדין וגס, אלגנטי ופשוט, צעיר ובגיל מסויים גם זקן, רענן ועייף, שטוח ופירותי ועוד המון מילים אחרות מתארות את היין, שהוא גם בעל ריחות שונים. גלגל ריחות היין מכיל מאות פריטים.

כמו שבן אדם מתחיל את חייו בבטן אימו, כך גם היין מתחיל את צמיחתו בכרם, בבטן של אמא אדמה, עם הלבלוב של הגפנים. כל התקופה עד הבציר, הפריחה צבירת הסוכר, המתיקות, החומציות, הארומות והטעמים, זהים להבשלה של העובר בבטן אימו. היום בו לוקחים את הענבים מהבציר ליקב זה אותו היום שהבעל לוקח את אשתו האהובה למחלקת היולדות.

מביאים את הענבים ליקב, מועכים אותם ומתחילה התסיסה. זו כמו התקופה שהאישה נמצאת בבית היולדות. סחיטה של היין האדום, של התירוש המותסס האדום, זו הלידה של היין. כשמפרידים את היין מכל מה שליווה אותו, מהקליפות, מהחרצנים ומהשדרות נולד היין הצעיר, התינוק.

היין מתחיל להתפתח, להתעצב, להיות יפה חיצונית, צעיר ושופע ארומות. כל היופי שלו מתבטא בהיותו צעיר. בשלב הבא, אחרי תקופת יישון מסויימת, מתחיל היין להפגין את שריריו, את הגוף שלו. כמו גבר צעיר בן 25 שמאד נעים להסתכל עליו בהיותו יפה חיצונית. הוא גם מתחיל להיות יותר חכם, רגוע, שקול, סקסי, אוהבים אותו יותר בבשלותו, ברגעי השיא שלו.

כמו הרגש והניסיון של האדם כך היין מפותח. אפשר לשבת שעות ארוכות וליהנות מדו-שיח איתו. מריחים, לוגמים ונהנים ממנו, לעיתים תוך שיחה ערה ונעימה עם חברים.

חולפות שנים והיין מגיע לשלב גיל הזהב בו הוא נחלש חיצונית אבל החוכמה שלו, הדרך שעבר, השינויים שהוא עובר בתוך הכוס ואפילו רק בגלל הגיל, העדינות, החכמה הטעם השונה והמיוחד הם אלה המושכים אנשים לתת לו כבוד וליהנות ממנו עוד.

כמו היחס לבני אנוש כך גם יין. אין יין בעולם שכולם אוהבים ונהנים ממנו. אם יין ימצא חן בעיניי 40% או אפילו אחוז אחד של אנשים, הרי שהוא לא נולד לשווא!

יקב טוב הוא יקב שנותן מענה לקשת חובבי היין. שיש במרתפיו קשת יינות ומגוון סגנונות במגוון האיכויות והמחירים.

עוד דבר המבדיל יין ממשקאות אחרים הוא שמאחורי כל בקבוק יין מסתתר סיפור ארוך, מסקרן ומעניין.

על אזור גידול הענבים, מיקומו של היקב, משפחות הכורמים, היננים, אנשי היקב, תהליכי הייצור השונים והמגוונים ועוד ועוד.

זאת עוד נקודה המגדילה את הכיף בלגימתו של היין, בהאזנה לסיפורים ובשהייה בחברתם הנעימה והמושכת של מביני עולם היין המרתק, וכאלה המעוניים ללמוד ולהבינו טוב יותר.

בביקורי הרבים בחו”ל אני נפגש עם מאות אנשים שלא הכרתי לפני כן. תוך מספר דקות, כשמישהו מעלה את נושא היין כולנו מתחילים בשיחה ערה ומעניינת, מתחברים ומחליפים כרטיסי ביקור. הכל הודות לנושא המעניין המשותף בינינו – היין.

ברור לי כבר מזמן שהחיים של הנמצאים בעולם היין, בזמנם הפנוי, הם הרבה יותר רגועים, מעניינים, בריאים וכיפים מחיי אלה המקטרים ומקנטרים ללא הרף וללא תכלית מעשית את העולם המלא שחיתויות, איבה ומדון, את עולמות הפוליטיקה והפשע, נטולי הרסן, הניקיון והטעם הטוב.

לחיים!!! ולא לשכוח בבקשה: יין זה לא סתם עוד משקה פשוט. אפילו נוח ידע זאת.

ישראל פרקר, היוזם והעורך הראשי של אתר היין www.winesisrael.com

האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין, קולינריה ומסעדות

תגובות סגורות