חדשות היום

יש חדש תחת השמש: החידושים בשוק האנרגיה הסולארית בישראל

בשנים האחרונות, הכירה הממשלה ביתרונות הרבים בניצול אנרגיית השמש והקלה משמעותית ברגולציה ובבירוקרטיה לאימוץ טכנולוגיה פוטו-וולטאית לייצור חשמל ביתי. כעת, ולראשונה בישראל, חברת אנרפוינט ישראל חוברת באופן בלעדי לקונצרן GCL הסיני, ענקית סיליקון ושחקנית בולטת בענף האנרגיה הסולארית, ומציעה פאנלים סולאריים חכמים בגודל של עד 430 Watt, הכוללים קופסת חיבורים של חברת טיגו המאפשרת מגוון פתרונות שדרוג משמעותי לפאנל, כגון ביצוע אופטימיזציה בייצור החשמל, ביצוע ניטור ופתרון בטיחותי ל-shut down אפקטיבי בזמן שריפה. מנכ”ל Enerpoint, דני דנן: “הפאנלים החדשים של חברת GCL בעלי יתרונות בלתי מבוטלים ביחס לפאנלים אחרים בשוק”.

זה לא סוד שישראל הופכת למעצמה של ממש בתחום האנרגיה הסולארית – מקור אנרגיה מתחדש זול וידידותי יותר לסביבה. אנרגיה סולארית, כידוע, היא אנרגיה שמקורה באור השמש. מערכות ליצור אנרגיה סולארית ממירות את האור והופכות אותו לחשמל באמצעות תא פוטו-וולטאי, המורכב מסיליקון המיוצר בטכנולוגית שבבים. התא בנוי מסרט מוליך למחצה הנתון בין שתי אלקטרודות כאשר בעת החשיפה לאור, ניתקים האלקטרונים ממקומם ויוצרים תנועה חשמלית, היוצרים זרם חשמלי, שיכול לשרת רבים ממשקי הבית בישראל ולהוביל לחיסכון משמעותי בכסף. “השמש מספקת כמות אדירה של אור שמהווה מקור אינסופי לאנרגיה ירוקה, חלופית ומתחדשת”, אומר דני דנן, מנכ”ל חברת Enerpoint ישראל, החברה הוותיקה בישראל בתחום הפוטו-וולטאי. “אנרגיה זו ניתנת לניצול מידי וישיר לייצור חשמל לשימושו של הבית, או לחילופין לאגירה במצברים/סוללות לשימוש במידת הצורך, כאשר המערכת הסולארית אינה מפיקה חשמל (בלילה, בימים מעוננים וכו’) ובמקרה של הפסקות חשמל ועתות חירום”.

כמו בכל תחום טכנולוגי אחר במאה ה-21, גם כאן, הפיתוחים הטכנולוגים מגיעים במהירות, משנים ומשדרגים עד ללא הכיר את הדור הקודם של הטכנולוגיה. Enerpoint חברה לחברה הסינית GCL, ענקית סיליקון ושחקנית בולטת בענף האנרגיה הסולארית, מייבאת את הדור הבא של הפנאלים הסולאריים בישראל – פאנלים חכמים בגודל של עד 430 Watt, חידוש שמשנה את פני השוק בישראל: “הפאנלים של GCL הם ללא ספק הדור החדש של טכנולוגיות פוטו-וולטאיות לניצול אנרגיית השמש לצריכה ביתית, SMART PANELS, המיובאים על ידי אנרפוינט ולהם נצילות של  – כלומר אם בעבר מגודל הפאנל הסטנדרטי היינו מייצרים W275, היום נייצר בקלות לפחות W330, כאשר הפאנלים יודעים להתאים את עצמם לייצור מקסימלי של אנרגיה ברמת המערכת”.

למה הכוונה ‘להתאים את עצמם’? הפאנלים של חברת GCL כוללים קופסת חיבורים חדשה של חברת טיגו, כאשר לכל פאנל חכם ניתן להתאים מכסה נפרד המספק את הפתרון הנחוץ בהתאם לנתוני הגג. הקופסא מנטרת את המתח הקבוע של המערכת באופן שוטף ומעבירה ללקוח חיווי על ייצור החשמל תוך ביצוע השוואה לנתונים אזוריים דוגמת קרינה, רוח או הצללה. הדבר מביא לאופטימיזציה משמעותית של תהליך הייצור ברמת הפאנל וברמת המערכת, כאשר בזמן שיש שינוי מתח הנובע מכל סיבה שהיא, והפאנל יורד או עולה מהספקטרום הנדרש, מתבצעת התאמת מתח וזרם לכל פאנל במערכת במטרה לאפשר נקודת עבודה אופטימלית. “המערכת מוציאה את המירב מכל פאנל ופאנל באופן נפרד. אם בעבר היה מדובר במערכת אחת, היום מדובר במערכת אחת שמורכבת פרטים עצמאיים. המשמעות היא שתפקוד כל פאנל ופאנל הוא נפרד על מנת לצבור יותר ויותר אנרגיה למערכת כולה. אם בעבר המערכת כולה נפגעה בגלל שחלק ממנה סבל משעות צל ארוכות יחסית, המערכת החדשה תדע להתאים את עצמם בצורה כזאת שתזהה הפאנל “חלש” הסובל מצל, לכלוך או בלאי ותפצה על אובדן ההספק על ידי מקסום עבודה של הפאנלים האחרים המרכיבים את המערכת המוארים והחשופים יותר לאנרגיית השמש”, מוסיף דנן.

מעבר לזה, ולא פחות חשוב ממה שדיברנו עד עכשיו, הפאנלים הישנים לא ידעו לתת מענה במקרי חירום, דוגמת שריפה. “במערכת החדשה לכל פאנל יש יכולת עצמאית לעצור את ייצור החשמל במקרה של שריפה או בזיהוי של טמפרטורה גבוהה העלולה לגרום לשריפה. מעבר לזה, בשונה מפאנלים של הדור הישן, בפאנלים החדשים הדיודות רחוקות מהפאנל ונמצאות על גב קופסת החיבורים מה שתורם לשמירת טמפרטורה תקינה של הפאנל ומפחית תקלות באופן משמעותי, מונע את עייפות החומר ולא פוגע ב CELL עצמם, (העשויים לסיליקון ולכן רגישים לחום) ומקל בתחזוקת הפאנל שכן במקרה של תקלה ניתן להחליף דיודות בקלות ולא את כל הפאנל – חיסכון של הרבה זמן וכסף. המאפיינים האלה גורמים לא רק לתפוקה ותוצאות טובות יותר משמעותית מהדור הקודם, אלא גם לפאנלים בטוחים וחסכוניים יותר”.

איכות התאים הפוטו-וולטאיים תלויה באופן ישיר באיכות הסיליקון ממנו יוצרו. “צריך מאוד לשים לב לרמת הסיליקון של הפאנל הסולארי אותו רוכשים. חלקם של הפאנלים הנמכרים היום בישראל מיוצרים מסילקון דרגה 2 – סיליקון ממוחזר ממחשבים וטלפונים שסיים מזמן את תפקידו”, טוען דנן. “סיליקון כזה עמיד פחות וסובל מירידת תפוקה מואצת שפוגעת בסטרינג, שהרי התפוקה של המערכת נמדדת על פי הפאנל החלש ביותר שמכתיב את הזרם. זה עוד יתרון למערכת החדשה, לה היכולת לפצות על פאנל חלש למען תפוקה כללית גבוהה יותר, עד להחלפת הפאנל הפגום”.

אז למי המערכות הסולאריות מתאימות?

כיום, מערכת לוחות סולאריים מתאימה לכל גודל גג החל מ-60 מ”ר בבתים פרטיים, בנייני משרדים, מבני ציבור, מבני תעשיה, מבנים חקלאיים, מחסנים, תחנות דלק וכו’, כאשר שיטת “מונה נטו” מאפשרת לחבר את המערכת עם מונה ביתי רגיל. “היום מדובר בהסדרה שנמצאת ממש בתחילת דרכה, אבל אני מאמין שבקרוב, בדומה לדודי שמש, כמעט על כל גג ביתי תותקן מערכת סולארית. כבר בשנתיים הקרובות 60,000 בתים עומדים להצטרף להסדרה וזו תהיה מהפכה של ממש. אנרגיה סולארית זולה ונקייה יותר מפחם, ולכן משתלמת יותר. המהפכה בעולם החלה לפני מספר שנים והגיעה עכשיו גם לישראל. אם העולם צועד לשם, כנראה שלכולנו כדאי להצטרף – למעננו, ולמען הסביבה”, אומר דנן.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות