חדשות היום

העתיד כבר כאן לפחות מבחינת מפעילי התקשורת

השירותים בעולם הטלקום משתנים בקצב מסחרר. אין ספק שתרבות ה-Always Connected כבר מזמן השתרשה בקרב רובנו. ההתקדמות הגדולה בעולם התקשורת פתחה בפני כולנו צוהר לעולם הרבה יותר מחובר. כיום אנו מצפים להיות מחוברים בכל עת, לאן שאנו רוצים ואיך שאנו רוצים. אך מי מאתנו הקדיש זמן או מחשבה לאותן הטכנולוגיות שעומדת מאחורי ה”חיבוריות” הזו?

עולם התקשורת קפץ מדרגה בשלושים השנים האחרונות. הטכנולוגיות, המכשירים וגם המשתמשים השתכללו. כיום רובנו נהנים מתקשורת מהירה במחירים שווים לכל כיס. קפיצת המדרגה התאפשרה במידה רבה כתוצאה מהשקעה רבה בתשתיות תקשורת. לא רק של מפעילי סלולר, אלא גם של ספקי הטלפון הקווי והכבלים. יש האומרים כי ההשקעות הללו הן רק בתחילתן, מאחר והדור ה-5 (5G) עומד בפתח ועמו השקעות נוספות בתשתיות התקשורת.

בשיחה עם ג’ימי מזרחי, סמנכ”ל פורטפוליו ב-ECI למדתי על התהפוכות בעולם התקשורת, המשמעויות, והצעדים הנדרשים על מנת להבטיח לנו הצרכנים, עתיד מחובר יותר.

השינויים בצריכת התקשורת בעליה מתמדת

אנו רואים כיום שצריכת התקשורת היא בעליה מתמדת, שאלתי את ג’ימי על השינויים החלים בשנים האחרונות והוא ענה לי: “כתוצאה מהשינויים והשיפורים בתשתיות התקשורת, צריכת התקשורת במשך השנים עלתה בקצב מסחרר. אריק שמידט מ-Google ידוע כמי שאמר שאנשים כיום צורכים במהלך יומיים יותר מידע מכל המידע שנוצר בעולם, משחר ההיסטוריה ועד שנת 2000. תארי לעצמך מה זה אומר מבחינת תשתיות התקשורת. זה מדהים!”

כיום אנו עדים לכך שישנם מספר תהליכים אשר הבשילו במהלך השנים האחרונות והביאו לעליה גדולה יותר בצריכת התקשורת. ג’ימי מפרט, “הטרנדים החמים משפיעים ומושפעים מתהליכים אלה:

המעבר לענן (Cloudification) – כיום ארגונים רבים, לא רק מאחסנים את המידע שלהם בענן, אלא בונים מערכות שלמות אשר מושתתות על טכנולוגיות הענן, לשימוש העובדים שלהם ברחבי העולם. אין ספק שטכנולוגיה זו הביאה לקפיצת מדרגה בתעבורת התקשורת העולמית.

עובדים בדרכים (Mobility) – ארגונים הופכים גלובליים יותר, מאפשרים עבודה מהבית ובדרכים, זקוקים לביצוע הזמנות והזנת דרישות מכל מקום בעולם. ארגונים דורשים ונהנים מנגישות רבה למידע ומערכות פנים ארגוניות, כמעט בכל זמן ובכל מקום.

וירטואליציה (Virtualization) – למגמה הזו ישנן השלכות, לא רק על דרכי העבודה של כולנו, אלא גם על האפשרויות העומדות בפני מפעילי התקשורת ליישום תשתיות התקשורת. המעבר מחומרה לתוכנה, האפשרות להריץ תוכנות על גבי מכונות White Box, מדוברים רבות.

העתיד הלא רחוק צופן בחובו דרישות וצרכים שמגמדים את השימושים שלנו כיום

אם כן, עניין אותי הצפי לשינוי בצריכה וג’ימי נתן את התחזית שלו: “מדברים על חיבוריות של מיליארדי Devices, ממכוניות ועד מקררים, אשר בכל רגע נתון יעמיסו על רשתות התקשורת. מה שנקרא מהפכת ה-IoT. חשבי על הרכבים ללא נהג (Autonomous Cars), תארי לעצמך את כמות המידע שהם יעבירו בכל רגע נתון. מומחים כיום מעריכים שכל רכב כזה יצרוך 4000GB של מידע בכל יום, בניגוד למקומות ומצבים אחרים, למהירות תעבורת המידע יש משמעות עצומה.”

והוא המשיך בדוגמא: “ערים חכמות למשל, גם להן דרישות וצרכים אשר יכבידו על רשתות התקשורת. מרמזורים ומחסומים המופעלים ממרכז פיקוח מרכזי ועד צירי תחבורה מחוברים (Connected Highways) אשר נותנים מידע בזמן אמת לנהגים. בעולם, הנושא החם הינו ה-5G אשר אמור לאפשר את התקשורת הזו. המשמעות לכך פשוטה: ספקי התקשורת יידרשו שוב להשקיע בתשתיות התקשורת שלהם, אך הפעם אנו לא מדברים רק על פס רחב יותר, אנו מדברים על קפיצת מדרגה ביכולתן של רשתות התקשורת ושל הגורמים המנהלים אותן.”

התחרות בשוק התקשורת

לשאלתי כיצד השינויים הללו משפיעים עם מפעילי התקשורת ענה ג’ימי: “מפעילי התקשורת חוו שנים יפות ועשירות. אך כבר לפני עשור חלה מהפכה, אשר נבעה ממספר שינויים באקלים התחרותי ומשפיעה במישרין על ההכנסות של חברות אלה ורווחיותן:

  1. העצמת התחרות – כיום מספר השחקנים רב, לא רק בארץ אלא בכל העולם.
  2. כניסת מתחרים חדשים לזירה – מעבר הצרכנים לאפליקציות חינמיות כגון כמו Skype ו-WhatsApp. שירותים אשר מסופקים בחינם דרך האינטרנט (על גבי רשתות התקשורת של המפעילים).
  3. צמצום הבידול התחרותי ותחרות המחירים – ראי למשל את המפעיל החדש בהודו אשר נכנס לשוק עם חבילה ללא עלות. המעבר בין מפעילים פשוט כך שלתחרות זו השפעה מכרעת.
  4. עליה של הצרכן המועצם – הדורש וגם מקבל, הורדה של מחירים – גם בישראל.

המשמעות של התחרות הקשה היא פשוטה: שחיקה ברווחים וב- ARPU של מפעילי התקשורת. מכאן שההשקעה בתשתיות התקשורת תצטרך להיבחן מבחינת ROI וכדאיות. בניגוד לעבר, השקעה בתשתיות התקשורת אינה עניין של מה בכך, מדובר בהשקעה משמעותית וההחזר על ההשקעה אינו מובן מאליו. ראי את השיח המתגבר בנושא ה-5G, ישנם לא מעט קולות המעמידים בספק את הכדאיות עסקית (business case) של ה-5G. “

השקעה חכמה יותר בתשתיות התקשורת

אם כך, שאלתי – מה הפתרון? “אנו מאמינים כי על ספקי התקשורת לבחון את הפתרונות שמוצעים להם לפי 4 פרמטרים” ענה ג’ימי ופירט:

Efficient על החברות להפוך את הרשתות לכמעט בלתי מוגבלות מבחינת קיבולת, כדי שתוכלנה להתמודד עם הדרישות ההולכות וגוברות. אילוצי התקציב וחוסר הוודאות לגבי הרווחים העתידיים מחייבים את המפעילים לנצל עד תום את התשתיות הקיימות והעתידיות. חלף העידן בו מפעיל תקשורת רכש תשתיות בכל עת אשר חפץ. כיום חשוב שמפעילים יחפשו פתרונות שעובדים ביעילות אחד עם השני ומקלים על העבודה התפעולית הרבה הכרוכה בניהול רשתות תקשורת. פתרונות אשר ניתנים להרחבה בקלות יחסית וילכו איתם גם לעידן ה-SDN ועולמות ה-NFV.

Agility אתגר נוסף מתבטא בכך שרשתות התקשורת חייבות להיות דינמיות. דרושות אג’יליות גמישות והתאמה מהירה בנוסף, מומלץ לארגונים לעבור לעולם ה-  SDN אשר מאפשר דינמיות רבה יותר ברשת וגם להציע ללקוחות שירותים חדשים בזמן מאוד קצר.

Open שנים נשלטו מפעילי התקשורת בידי הספקים שלהם. הם הועמדו בפני עובדות על מוצרים שיצאו מהמלאי, נדרשו להתמודד עם מערכות שלא עבדו טוב יחדיו ובעיקר חששו מלהכניס ספקים נוספים לתשתיות שלהם. טכנולוגיות ה- SDN וה- NFV מביאות עמן שינוי אף בהיבט הזה. על מפעילי התקשורת לדרוש מהספקים פתרונות “פתוחים” אשר עובדים בסביבות עם ספקים רבים. בדיקות interoperability או דרישות ל- PoC עם ספקים נוספים הן לגיטימיות כיום.

Secure מחקרים מראים שמתקפות סייבר גורמות לארגונים נזק של למעלה 500 מיליארד דולר בשנה ונתון זה ימשיך לעלות. ישנן בכל עת מתקפות על רשתות, בין אם על ידי האקרים ביתיים, כולל בני נוער, האקרים שעובדים בשירות חברות מסחריות או מתקפות בין מדינות. הרגולציה מתחילה לדחוף לבניית רשתות שתהיינה מוגנות במגוון הגנות שונות.

לסיכום

ספקי השירותים בתחום הטלקום צריכים להתחיל לגשר על הפערים: זמן הגעה לשוק מהיר יותר, יעילות עקב ירידת ההכנסות; גמישות רבה יותר בווירטואליזציה ושירותים חדשים שהרשת צריכה לדעת להתמודד איתם. אולם, עולם הטלקום מתקדם לאט. קשה להאמין אך מרבית המפעילים עדיין מנהלים את רשתות התקשורת שלהם כפי שעשו זאת לפני 20 ו-30 שנה. הפתרונות והטכנולוגיות העומדים בפתח יחייבו שינוי גדול באופן בו עובדים המפעילים. כדאי כבר היום להתחיל להטמיע פתרונות SDN ו-NFV מכיוון שהם מחייבים למידה וישפיעו לרוחב על הארגון. חברות המתכננות להשיק שירותי 5G נמצאות כבר היום בניסויים ובדיקות. מי שממתינים כי הטכנולוגיות יבשילו במלואן, יגיעו באיחור לדור ה-5. כמו כן, נדרש להבין כי עד אשר טכנולוגיות המחר ישתרשו, עדיין צריך להמשיך לתחזק ולהרחיב את הרשתות הקיימות. חשוב מאד לבחור פתרונות מתאימים לכל השינויים והאדפטציות אשר יקרו ברשת בשנים הבאות.

אלזה שורקין, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות