חדשות היום

מודל אחוד לשדרוג תשתיות

בעולם של קיבוץ מתחדש ובימים בהם צמיחה דמוגרפית שוטפת את המגזר ההתיישבותי, תשתיות רבות בקיבוצים דורשות מתיחת פנים של ממש. כמעט כל הקיבוצים בישראל מתמודדים עם תשתיות מתיישנות, אשר אינן מתאימות עוד לרמת השירותים הנדרשת לתושבים בעידן המודרני. בפרט נוכח העלייה באיכות החיים ובשל אוכלוסיית הקיבוץ ההולכת וצומחת. מגמות אלה הביאו חברות במשק הישראלי לפתח מודלים עסקיים והותאמו לצורכי הקיבוץ המתחדש. מדובר במודלים שמטרתם לספק מענה למלוא המורכבות של פרויקט שדרוג התשתיות בקיבוץ בהיבטי תכנון, ביצוע, לוגיסטיקה, תפעול ותחזוקה.

כאמור, התיישנות התשתיות הקיבוציות, לצד הצורך ההולך וגובר של התאמת התשתיות לצרכי התושבים בעידן המודרני, מחייבים את הנהלות הקיבוצים להתניע פרויקטים נרחבים ומולטי דיסציפלינאריים לשדרוג תשתיות. זאת, לטובת שדרוג כלל התשתיות הפרושות ברחבי הקיבוץ לרבות מערכות החשמל, התקשורת, הביוב, המים, הניקוז, הדרכים והפיתוח הנופי. אשר על כן, ככל שהמשקים הקיבוציים דוחקים הצידה את תהליך השדרוג, כך נוצר מצב לפיו עלויות התחזוקה גדלות ומכבידות על ההוצאה המשקית. דברים אלה נאמרים ביתר שאת נוכח העובדה שמערכות תת קרקעיות רבות בקיבוצים נפרשו, במקרה הטוב, לפי תקנים ישנים, ובמקרים אחרים ללא תקנים כלל. כלומר, תמונת המצב היא שתשתיות רבות אינן עומדות אפילו בדרישות הבטיחות הבסיסיות, ללא רמות מספקות של הפרדה או הגנה. לכך יש להוסיף את נושא התחזוקה והניטור שהינו לוקה בחסר (בלשון המעטה). לא אחת, בשל אילוצי תקציב מתבצעים תיקוני שבר נקודתיים לצורך מתן עזרה ראשונה בלבד. מיותר לציין כי תיקונים אלה אינם אלא כ”פלסטר” לבעיה רחבה ושורשית. הם מספקים מענה לטווח קצר אולם בחלוף הזמן התקלות נשנות, מחריפות וההוצאות רק גדלות. במקביל, עלות התיקונים מצטברת להיקף כספי לא מבוטל. יתרה מזו, במרוצת השנים הסתבר כי תיקונים נקודתיים רבים בוצעו ללא מיפוי הולם ו/או ללא תיעוד מקצועי. קרי, אין בסיס נתונים סדור שמאפשר ניהול תקין של תפעול התשתיות ותחזוקתן ברמת זמינות מספקת.

משקים רבים בקיבוצים הפנימו כי נדרשת בחינה מעמיקה ומערכתית של כלל התשתיות הקיימות, וכי התנעת תהליך השדרוג הינה תנאי הכרחי לאורח החיים התקין של התושבים. שדרוג התשתיות הוא בעל משמעות קריטית לגבי היכולת של הקיבוצים לצמוח מבחינה דמוגרפית, ולמשוך תושבים חדשים וכן בנים ובנות המעוניינים לשוב לקיבוץ עם משפחותיהם.

שדרוג איכותי ומתוזמן

חסמי הכניסה המרכזיים שמעכבים קיבוצים בקבלת ההחלטה על התנעת פרויקט שדרוג נרחב וכלל מערכתי:

עלויות גבוהות לצד קושי באיתור מקורות מימון.

חסמים טכנו-כלכליים המונעים מיפוי של צרכי הקיבוץ המתחדש.

עבודה מול מספר רב של מתכננים וקושי לבצע אופטימיזציה וסופר פוזיציה למערכות השונות.

ניהול פרויקט מורכב ומחסור באנשי מקצוע בקיבוצים לניהול וליווי פרויקטים מורכבים.

צורך לבצע אינטגרציה בין מספר קבלנים רב בשלב היישום.

חשש מאי הצלחה ואי יכולת לעמוד בלוחות זמנים וגבולות גזרה תקציביים.

קושי בקבלת החלטות בסביבה מרובת דעות ואילוצים.

 הפיתרון

על מנת להתמודד עם החסמים הללו, ומתוך מטרה לסייע למגזר ההתיישבותי בישראל לצעוד קדימה, פותח מודל רב-שנתי אחוד DBOT – Design-Build – Operate-Transfer. מודל הכולל את כלל התהליכים הנדרשים לשם שדרוג איכותי ומתוזמן של תשתיות הקיבוץ על בסיס מס’ שלבים מרכזיים:

  1. לקיחת אחריות תפעולית ותחזוקתית על התשתיות הקיימות בקיבוץ.
  2. ביצוע סקר תשתיות קיים ותכנון מפורט של כלל התשתיות תוך ביצוע אופטימיזציה וסופר פוזיציה לכלל המערכות. התכנון מתבצע בשילוב ובשיתוף פעולה עם צוות התשתיות של היישוב.
  3. גיבוש תוכנית עבודה רב שנתית בהתאמה לצרכי הקיבוץ לצד אומדנים תקציביים תואמים.
  4. סיוע באיתור והעמדת מקורות מימון ליישום הפרויקט.
  5. פרישת התשתיות החדשות.
  6. אספקת שירותי תקשורת וחשמל.
  7. תפעול ותחזוקת התשתיות למשך כל תקופת ההתקשרות.
  8. העברת התשתיות לאחריות הקיבוץ בתום תקופת ההתקשרות.

המודל החדשני נותן מענה תכנוני, ביצועי ותפעולי לשדרוג רב-מערכתי של כלל תשתיות הקיבוץ לרבות מערכות החשמל, התקשורת, המים, הביוב, הפיתוח הנופי, הניקוז, הכבישים והשבילים. המודל הותאם לצורכי הקיבוץ המתחדש ותושביו, תוך שהוא מספק מענה מלא לכלל שלבי התכנון, היישום, התחזוקה והשירות. המודל כולל התייחסות להיבטי מימון, דרישות רגולטוריות וכמובן מתכתב עם הצרכים העכשוויים והעתידיים של התושבים.

 מבט ממוקד – פתרון תקשורת רחב-פס

בתחום מערכות התקשורת, כאשר צריכת רוחב פס הולכת וגדלה בקצב מהיר, מצבה הרעוע של רשת התקשורת בקיבוץ איננו מאפשר תמיכה בצרכים המתפתחים והעתידיים של בתי האב. על כן, הפתרון המסופק כיום למגזר הקיבוצי מורכב מהרבדים: תשתית, אפליקציות, תוכן, שירות ותחזוקה.

לאור העלייה הדרמטית בדרישת הצרכנים לאספקת רוחב פס גבוה, ונוכח שימוש הולך וגדל באפליקציות זוללות רוחב פס (כמו IPTV, VOD), וכן כתוצאה מאיחוד רשתות הנתונים עם רשתות הטלפוניה וה-Broadcasting, הפתרון התשתיתי המתבקש הינו פרישת סיבים אופטיים ייעודיים, ממוקד מרכזי אשר מותקן מקומית בקיבוץ ועד לבית התושב. פתרון תשתיתי זה מאפשר לתת מענה לכלל טכנולוגיות התקשורת בנות זמננו, ואף לטכנולוגיות עתידיות.

עוד לפני תחילת שדרוג רשת התקשורת לרשת מבוססת סיבים, החברה לוקחת אחריות על התשתית הקיימת ומספקת לקיבוץ שירותי ניהול תשתית ותוכן. זאת כשלב מקדים המאפשר שחרור צווארי בקבוק תוך שיפור מיידי ברמת השירותים שסופקה עד כה.

התהליך מבוצע בשני שלבים:

א. סקר אתר אשר ממפה את כלל לקוחות הקיבוץ וצרכיהם, וכן עריכת מיפוי לכלל העסקים ודרישותיהם. הסקר מאפשר לקבל נקודת ייחוס טובה למודל העסקי. הוא מוריד את התלות של הקיבוץ באדם בודד שהיה אמון עד לאותו מועד על איכות ורציפות שירותי התקשורת שניתנו ללקוחות הקצה.

ב. שדרוג חלקי של תשתיות הנחושת הקיימות – על אף היותן תשתיות מיושנות שאינן מתאימות לדרישות רוחב הפס ההולכות וגוברות, לקוחות רבים בארץ ובעולם עדיין נהנים מרוחבי פס מספקים וראויים בהנחה כי התשתיות מתוחזקות ברמת זמינות גבוהה. חרף התחזוקה הלקויה בחלק מן הקיבוצים, ניתן עדיין ברמת סבירות גבוהה לשפר את רמת השירות גם בהתבסס על תשתיות נחושת. זאת באמצעות טכנולוגיות מבוססות כדוגמת VDS או על ידי טכנולוגיות חדישות יותר כדוגמת G.fast (המשדרגת את קצב הקווים אף יותר מ-VDSL).

כידוע בכל עולמות התעבורה, פתיחת פקק בנקודת הגישה מביאה לגודש בנקודת הריכוז, ולכן השלב הבא הוא שיפור התמסורת לקיבוץ. לחברתנו שיתוף פעולה עם ספקי התשתיות המובילים בארץ וביכולתה לספק תשתיות ושירותי תוכן (Data, Video, Voice), הן בעלות נמוכה יותר והן באיכות גבוהה יותר. דהיינו, החברה תשפר את חווית משתמשי הקצה עוד במקביל ליישום מודל ה- DBOT.

כבר בשלב מקדים זה בפרויקט, נכנס לפעולה מוקד השירות של החברה, כך שללקוחות הקיבוץ יש כתובת אחת לסל השירותים המלא המסופק על ידי החברה. המוקד מציע זמינות מצד נציגי שירות לקוחות וכן תמיכה טכנית על ידי טכנאים שהוכשרו לפתרון תקלות מרחוק.

לאחר סיום שלב לקיחת האחריות, מגיע שלב מימושו של תהליך השדרוג, הכולל תכנון מחדש של כלל הפריסה. זאת לרבות התייחסות ממוקדת לנקודות קריטיות ושכונות הרחבה העתידיות.

שיטות תקשורת על גבי סיב הן רבות, אך העצה לקיבוצים היא לרוב באחד משני האופנים:

  1. חיבור סיבים פאסיבי PON – בשיטה זו, יוצא מהמרכזייה סיב אחד אשר מתפצל ל-64 ואף 128 בתי חברים. יתרון השיטה הוא בעלותה הנמוכה וכפועל יוצא מכך בצמצום זמן המימון. שיטה זו מאפשרת העברת טלוויזיה (אנאלוגית ודיגיטאלית) וטלפוניה (אנאלוגית ודיגיטאלית) וכן אינטרנט על סיב בודד. היא מחלקת את רוחב הפס של הסיב בין בתי החברים. כמובן שלאחר הפריסה לא ניתן לחזור לאף שיטת עבודה אחרת. כלומר, גם במידה שלא הייתה שביעות רצון מן המערכת הקיבוץ חייב להישאר בשיטה זו לאורך עשרות שנים או לאבד את ההשקעה. נקודה בעייתית שכן אין לדעת מה יהיו דרישות רוחב הפס בעתיד. אולם ברור לחלוטין כי בניגוד לשיטות אחרות, בפתרון זה רוחב הפס מחולק מלכתחילה בין החברים לפני שהמידע מגיע למרכזיה.
  2. חיבור סיבים נקודה לנקודה FTTH fiber to the home – בשיטה זו, כל לקוח בקיבוץ מחובר ישירות מביתו למרכזייה. שיטה זו נפוצה היום בקיבוצים ומאפשרת העברת מידע רב מאד לכל בית. השיטה מאפשרת להשתמש בסיב בודד עבור שירותי אינטרנט, טלוויזיה מעל האינטרנט (IPTV) וטלפוניה מעל אינטרנט (IP-TELEPHONY). במסגרת מודל ה-DBOT ניתן לחבר כל בית בקצב של 1 GBPS. עם זאת, כבר היום המתגים שמסופקים לקיבוצים תומכים בחיבורי 10 GBPS, ובשנים הקרובות המתגים המסורתיים יספקו גם 100 GBPS. על כן, משמעות פתרון התשתית הנ”ל היא ברורה. השקעה היום ושימור ההשקעה למשך עשרות שנים, בדיוק כפי ששירתו קווי הנחושת את הקיבוץ לאורך תקופה כה ארוכה.

כפי שהוזכר לעיל, קיימות שיטות נוספות רבות לפרישה של רשת סיבים אופטיים כגון FTTX ,FTTB ,FTTC למיניהן. חשיבות האבחנה היא משנית שכן לכל קיבוץ מתוכננת הארכיטקטורה המתאימה לתשתית ולצרכים, וזאת לפי מסקנות סקר האתר והיכולות הכלכליות.

לאחר ביצוע תכנון מפורט, מתחיל שלב יישום רשת התקשורת. שלב זה כולל הקמת מוקד תקשורת מרכזי, פרישת רשת סיבים אופטיים ברחבי הקיבוץ, חיבור הסיבים עד לבית הלקוח וביצוע התקנה והפעלת השירות בבתי האב.

מבחינת הפתרון הכולל, ההתייחסות לקיבוץ הנה בדומה לכל לקוח עסקי. כל הלקוחות מופרדים זה מזה כך שאין השפעה הדדית בין לקוחות (כך למשל, מעבר פגיעת וירוסים או כל תקיפת סייבר אחרת בקיבוץ אינה יכולה להתפשט ולהשפיע על שאר הצרכנים). כמו כן, קיימים כלי ניטור ובקרה רבים המאפשרים ניתוח מהיר של תקלה ומתן פתרונות מרוחקים. בנוסף, החברה אף עושה שימוש בכלים מתקדמים המאפשרים להציג בזמן אמת את התוצאות למכשירים סלולאריים.

לסיכום

סיבים הם העתיד של תשתיות התקשורת הקיבוציות. כבר היום ניתן לתכנן מעבר לדמיון ולהציע קווים של 1 גיגה עד 100 גיגה. את כל הפרויקט ניתן לבצע עם גוף אחד מוביל שמספק פתרונות הוליסטיים מקיפים לרבות – מימון, תכנון ותחזוקה, לכל אורך הדרך בשיטת DBOT.

 

ערן שגיא, נקסטקום

תגובות סגורות