חדשות היום

IBM בשת”פ עם MIT: 240 מיליון דולר יושקעו בהקמת מעבדת ווטסון לחקר הבינה המלאכותית

IBM תשקיע 240 מיליון דולר בעשר שנים, בהקמה ובהפעלה של מעבדת בינה מלאכותית, בשיתוף עם MIT. המעבדה תבצע מחקר בסיסי בתחום הבינה המלאכותית (AI), בניסיון להתניע פריצות דרך מדעיות שיאפשרו לממש את הפוטנציאל הגלום בתחום. שיתוף הפעולה נועד לקדם את סביבת החומרה, התוכנה וכן אלגוריתמים של בינה מלאכותית הקשורים ללמידה עמוקה, להגדיל את השפעת הבינה המלאכותית על תעשיות כגון שירותי בריאות ואבטחת סייבר, ולחקור את ההשלכות הכלכליות והאתיות של בינה מלאכותית על החברה האנושית.

המעבדה החדשה עתידה להיות אחד משיתופי הפעולה הארוכים מסוגם בתעשייה בין חברה עסקית ובין אוניברסיטה. היא תגייס את מומחיותם של יותר מ-100 מדענים, פרופסורים וסטודנטים בתחומי הבינה המלאכותית, שיבצעו מחקרים משותפים עם מומחי מעבדת המחקר של IBM בקיימברידג’, מסצ’וסטס, ובשיתוף עם מטות הפעילות של IBM ליישומי ווטסון בתחום הבריאות ובתחום האבטחה השונים– במרחק קצר מהקמפוס של MIT.

לדברי ד”ר איה סופר, דירקטורית מחשוב קוגניטיבי ב IBM – העולמית: “לצד הצמיחה וההתפתחות האדירים של הבינה המלאכותית בעשור האחרון, נדרשים חידושים נוספים בכדי להמשיך ולשפר את חיינו והעבודה אותה אנו מבצעים. אני מאמינה כי למעבדת המחקר בחיפה יהיה חלק במהלך, באמצעות שיתופי פעולה בתחומי המחקר השונים ושילוב חוקרים מטעמנו בצוותי החשיבה”. עוד מוסיפה סופר כי: “לאורך השנים צברנו ניסיון רב בעבודה עם אוניברסיטאות ונשמח לרתום ניסיון זה לטובת המעבדה החדשה. היכולות הטכניות הרחבות והעמוקות וכוח האדם המיומן הזמינים ב- MIT ו- IBM הם ללא תחרות ואין ספק כי שיתוף הפעולה יקדם את תחום ה- AI בצורה משמעותית”.

IBM ו- MIT מתכננות לפרסם קול קורא להצעות מחקר משותפות למדעני IBM ולחוקרי MIT, שיאפשרו להרחיב את גבולות המדע והטכנולוגיה של בינה מלאכותית בשורת תחומים:

אלגוריתמים של בינה מלאכותית: פיתוח אלגוריתמים מתקדמים להרחבת יכולות הלמידה והטיפול במידע. החוקרים יבנו מערכות AI הפועלות מעבר לגבולות המוגדרים של משימות ספציפיות, באופן המאפשר להתמודד עם בעיות מורכבות יותר, וליהנות מלימוד שיטתי ומתמשך. אלגוריתמים חדשים שיפותחו במקום, לא רק ימנפו נתוני Big Data ככל שאלה זמינים, אלא גם ילמדו ממידע בכמות מוגבלת, כדי להשלים את האינטליגנציה האנושית באמצעות רובד נוסף.

פיזיקה של AI: מחקר מרכיבי חומרה חדשים, התקנים וארכיטקטורות שיתמכו בגישות חישוב עתידיות לאימון והדרכה של מודל AI, וכן לנקודת המפגש בין מחשוב קוונטי ולמידת מכונה. נקודת המפגש הזאת כוללת שימוש ב- AI כדי לסייע באפיון ושיפור התקנים קוונטיים, כמו גם בחקר השימוש במחשוב קוונטי כדי לייעל ולהאיץ את פעילות האלגוריתמים ללמידת מכונה ויישומי AI אחרים.

יישום בינה מלאכותית בתחומי משק ותעשיה מוגדרים: סמיכות אתרי המטה של IBM בתחומי הפעילות של ווטסון, תאפשר למעבדה לפתח יישומים חדשים בתחום הבינה המלאכותית לשימוש מקצועי ייעודי, בתחומים דוגמת שירותי בריאות ואבטחת סייבר. המחקר המשותף יבחן שימוש בבינה מלאכותית בתחומים כגון אבטחה ושמירת פרטיות של נתונים רפואיים, התאמה אישית של שירותי בריאות, ניתוח תמונות וקביעת נתיבי טיפול אופטימלי בחולים ספציפיים.

קידום השגשוג הכלכלי: מעבדת ווטסון ב- MIT  תבחן דרכים בהן עשויה בינה מלאכותית לספק יתרונות כלכליים וחברתיים למגוון רחב יותר של אנשים, מדינות ומפעלים.

מעבר להצגת חידושים המקדמים את גבולות הבינה המלאכותית, תעודד המעבדה את חברי הסגל והסטודנטים של MIT לייסד חברות שיתמקדו במסחור המצאות וטכנולוגיות שפותחו במעבדה. מדעני המעבדה יתרמו גם להצגת קוד פתוח ויעודדו קידום של אתיקה בתחום הבינה המלאכותית.

בתמונה של ד”ר איה סופר. קרדיט צילום: מירי דוידוביץ’.

תגובות סגורות