חדשות היום

מעבדת חדשנות לפיתוח טכנולוגיות ייחודיות תוקם במוזיאון מגדל דוד בירושלים

לראשונה בישראל, תוקם מעבדת חדשנות במוזיאון במטרה לחבר בין יזמים, סטרטאפים וחברות הייטק. במעבדה, שתוקם במגדל פצאל הצופה אל העיר העתיקה בהשקעה של 2.7 מיליון שקל, יפתחו טכנולוגיות ופתרונות דיגיטליים להעשרת חוויית המבקר – תחום הצובר תאוצה בעולם

מוזיאון מגדל דוד בירושלים מקים מעבדת חדשנות בה יפותחו טכנולוגיות ופתרונות דיגיטליים לשיפור חוויית המבקר. המעבדה – TOD Innovation Lab תהיה הראשונה מסוגה בישראל, ותחבר בין מפתחים, יזמים סטרטאפים, חברות הייטק, מוזיאונים ואתרי תיירות והיסטוריה מהארץ והעולם.

המעבדה תושק מחר, 17 באוקטובר, באירוע שיכלול תצוגת תכלית של טכנולוגיות שונות בתחומי AR, VR, וידאו ועוד, והיא הוקמה בהשקעה של 2.7 מיליון שקל ובשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת. היא מצטרפת למגמה העולמית של מוזיאונים מובילים בעולם הפותחים מיזמים בתחום החדשנות הטכנולוגית ומהדקים את החיבור בין הקהילה היזמית והטכנולוגיה כדי להעשיר את חויית הביקור.

המעבדה תאפשר למפתחים וסטרטאפים לבחון האם הטכנולוגיות שלהם יכולים להפוך למוצרים בתחום חוויית המבקר – תחום טכנולוגי חדש שצובר תאוצה ומוצא ביטוי במוזיאונים המובילים בעולם. היזמים יוכלו להשתמש במוזיאון ובתצוגה כשדה ניסוי לפתרונות הטכנולוגיים שלהם, וכך יוכלו המבקרים במוזיאון להפוך לנסיינים של הטכנולוגיות השונות בזמן אמת. כמו כן, היזמים יוכלו ליהנות מהידע והניסון שנצבר במוזיאון בנושא, וכן למנף את הקשרים הבינלאומיים של המוזיאון עם מוזיאונים ואתרים היסטוריים מובילים בעולם.

השקת מעבדת החדשנות היא חלק ממהלך השדרוג של מוזיאון מגדל דוד שיכפיל את שטח המוזיאון והתצוגות שבו וישלב אמצעי המחשה ופיתוח טכנולוגים חדשניים. עלות פרויקט שדרוג מוזיאון מגדל דוד מוערכת בסכום של כ-30 מיליון דולר.

כ-400 אלף מבקרים מהארץ והעולם מגיעים מדי שנה למוזיאון מגדל דוד. הגן הארכיאולוגי המרשים, אולמות התצוגה, התצפית של 360 מעלות על העיר, “הקישלה” שנבנה בשנת 1834, בריכות מתקופת הורדוס, מעברים סודיים וגגות בגבהים שונים – כל אלה הופכים אותו לאתר ניסוי מיטבי לבדיקת טכנולוגיה חדשות המעשירות את חוויית הביקור באופן דיגיטלי, מציעות דרכים חדשות, יצירתיות ועדכניות לגשר על הפער בין סיפורי העבר לחוויה בהווה, ומאתרות דרכים חדשות לספר סיפור ולהמחיש אותו –  אתגר שניצב היום בפני כל מוזיאון ואתר היסטורי, תרבותי וארכיאולוגי בארץ ובעולם.

 

המעצב מיכאל אזולאי אחראי על עיצוב מעבדת החדשנות הדיגיטלית שתפעל באולם פצאל הנמצא בכניסה למוזיאון במעלה מגדל אבן מרשים שנבנה על ידי הורדוס לפני למעלה מ-2,000 שנה. לצד העבודה השוטפת, בשטח המעבדה יתקיימו הרצאות, מפגשים, סדנאות שימושיות, הדגמות וקורסים בהובלת מומחים טכנולוגיים. המעבדה תצטרף לחללי התצוגה של המוזיאון ויחד עם חלל לעבודה תהווה מקום להצגת פיתוחים בזמן אמת כחלק ממסלול הביקור של מבקרי המוזיאון.

דבורה מאסון, מנהלת מעבדת החדשנות הדיגיטלית של מגדל דוד מספרת שהרעיון של המעבדה עורר סקרנות רבה וכבר לפני ההשקה נחתמו הסכמי שיתוף פעולה עם מספר חברות. אחת מהן היא  Lithodomos– חברה אוסטרלית המומחית לשימוש במציאות מדומה בתחומי הארכיאולוגיה תוך הקפדה על דיוק היסטורי. חברה נוספת השותפה למעבדה היא INCEPTIONVR שפיתחה חוויה אינטרקטיבית בטכנולוגיית AR ו VR באתרים בינלאומיים בתחומי הבידור.

אילת ליבר, מנכ”לית מוזיאון מגדל דוד: “במשך זמן רב אנו מחפשים אחר דרכים חדשות ומלהיבות להנגיש את המסר של מגדל דוד ולספר את סיפורו של המקום, וסיפורה של ירושלים לקהל רחב ומגוון ככל האפשר. ישראל היא מעצמת היי- טק במגוון תחומים, אבל עולמות התוכן של ההיסטוריה והארכאולוגיה נשארו הרחק מאחור. למוזיאונים רבים כיום כבר יש אפליקציות להורדה, ורבים מהם גם משלבים מדיה אינטראקטיבית, אבל בדרך כלל מדובר בטכנולוגיות קיימות ומוכרות – כמו מסכי מגע וטכנולוגיות דומות.

מעבדת החדשנות שתיפתח במגדל דוד תוקדש לפיתוח חווית המבקר באתרים ובמוזיאונים ותעסוק בפיתוח טכנולוגיות חדשות להעשיר את החוויה, להמחיש תכנים באופן חדשני ולאפשר לכל מבקר ומבקרת למצוא את מסלול הביקור ואת הסיפור המתאים להם ולטעמם האישי. הפיתוחים הטכנולוגיים המוצלחים ישתלבו באתרי המורשת ובמוזיאונים בארץ, ונסיון העבר מלמד שהחשיפה אצלנו מעוררת גם התעניינות בעולם”.

מעבדת החדשנות הוקמה בסיוע הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים. נותני החסות העיקריים הם משרד עורכי הדין GKH, מאיץ הסטרטאפים A2Be, מאיץ הסטרטאפים Mass Challenge, Virtually Israel וארגון Start Up Gride.

קרדיט לתמונות: ריקי רכמן, ויח”צ מגדל דוד

 

 

תגובות סגורות