חדשות היום

הרחפן ההיברידי הצבאי

לאחרונה פרסמה חברת BAE Systems הבריטית רעיון טכנולוגי חדש ושאפתני שחשפו מהנדסי החברה בשיתוף עם סטודנטים מאוניברסיטת קרנפילד בבריטניה הנקרא Adaptable UAVs – “מל”טים הניתנים להתאמה”.

הרעיון שעומד מאחורי הטכנולוגיה החדשה הוא בפיתוח כלי טייס היברידי שמשלב בו את היתרונות הגדולים של כלי הטיס העיקריים בעולם.

התפיסה הטכנולוגית החדשה, Adaptable UAVs, תאפשר החלפה בין שני מצבי הטיסה במהלך אותה משימה.

Adaptable UAVs – “מל”טים הניתנים להתאמה” יהיו רחפניים היברידים מתקדמים שמשלבים את היתרונות הגדולים של כלי הטיס העיקריים בעולם, הכלאה בין מטוסי כנף קבועה ומסתובבת – הם ישתמשו במערך בקרת טיסה ותוכנת ניווט והנחיה מתקדמת, שיאפשרו להם לטוס במהירות גבוהה יותר לטווח רחוק יותר המאפיינים מטוסי כנף קבועה, ולהחליף למצב כנף מסתובבת לצורך המראה ונחיתה אנכית.

לדברי מומחים מהחברה, הרחפנים המתקדמים שישלבו את היתרונות של כלי הטיס השונים יוכלו להיכנס לשימוש על ידי צבאות בעולם כבר בעשורים הקרובים.

“שדה הקרב העתידי ידרוש פתרונות חדשניים כדי להתמודד עם האתגרים החדשים ולשמור על ביטחון המפעילים, היכן שלא יהיו”, אומר פרופ’ ניק קולוסימו, טכנולוג ומדען ב-BAE “התפיסה שבבסיס הכטב”ם המתאים את עצמו והטכנולוגיות הקשורות לה, מהוות רק את אחד הכיוונים הנבחנים במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק עם האקדמיה”.

הטכנולוגיה החדשנית תוכל לאפשר לכטב”מים להסתגל טוב יותר להתפתחות מצבים עתידיים של שדה הקרב, בהתמודדות עם הגנה אווירית מתוחכמת, וכן בהפעלת סביבות עירוניות מורכבות סבוכות ומעורפלות.

אחד המרכיבים העיקריים של הקונספט הוא מוט שפותח במיוחד שממנו ניתן לשגר את המטוס, להנחית ולייצב אותו.

המוט מגביל את תנועת הכטב”ם בשעת השיגור או הנחיתה, כך שרוחות חזקות לא יוכלו לגרום לנזק לכלי או לאנשי הצוות בקרבת מקום. יכולת זו חשובה במיוחד כאשר רוצים להנחית כטב”ם על ספינה או רכב נחיתה. הגורם המיוצב של המוט מבטיח שהוא יישאר יציב בלי קשר לכיוון הרכב המארח אותו, בין אם זו ספינה מתנדנדת או רכב קרקעי העולה או יורד במורד גבעה בשעת השיגור או הנחיתה.

פרופ’ אנטוניוס צורדוס, ראש המרכז למערכות אוטונומיות וסייבר באוניברסיטת קרנפילד, אמר: “העבודה עם מערכות BAE באוניברסיטת קרנפילד סיפקה הזדמנות נהדרת לסטודנטים ולצוות המחקר לחקור מגוון מושגים וטכנולוגיות חדשות “.

אוניברסיטת קרנפילד הינה אחת השותפות האסטרטגיות של חברת BAE Systems.

צוות המחקר וסטודנטים חקרו מגוון של טכנולוגיות מזל”ט כולל מחקר על בקרת טיסה מסתגלת ותוכנה מתקדמת לניווט והדרכה.

חברת BAE Systems היא חברה ביטחונית בריטית בינלאומית בתחום ההגנה, התעופה והחלל. החברה פיתחה חלק מהטכנולוגיות החדשניות ביותר בעולם ומשקיעה במחקר ופיתוח כדי לייצר מוצרים ויכולות עתידיים. לחברה תיק פטנטים ובקשות פטנטים המכסה כ-2000 המצאות בינלאומיות.

החברה מעסיקה למעלה משמונים אלף עובדים בלמעלה מ-40 מדינות (כולל ישראל), היא בין חברות ההגנה הגדולות בעולם. מרבית הפעילות שלה באנגליה ובארצות הברית, כאשר חברת הבת שלה “BAE Systems Inc” היא אחת מששת הספקים הגדולים ביותר למשרד ההגנה האמריקאי.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות