חדשות היום

הענק הנעלם ?

בשנת 2004 ערך הנשיא אז משה קצב (עוד לפני פרוץ השערוריות …) ביקור ממלכתי מתוקשר בצרפת. בשל מחלתו של הכתב הקבוע שמכסה את בית הנשיא התבקשתי להחליפו. אחת התחנות המעניינות  בסיור הייתה העיר הדרומית טולוז, שם ערכנו ביקור במפעלי חברת airbus. משה קצב לא תכנן זאת מלכתחילה, הצרפתים רצו להרשים אותו בפלא החדש שלהם, מטוס הענק airbus 380. כמובן שהביקור לא היה מקרי, airbus  ניסתה לעניין את משלחת אנשי העסקים שהתלוותה לנשיא במטוס שלדעתם בישר על עידן חדש בתעופה. התקווה הייתה שאולי מישהו יצליח לשכנע את אל על לרכוש מטוס צרפתי…

הסוף ידוע מראש, אל על מעולם לא רכשה מטוס צרפתי , ישראייר דווקא כן, אבל לא את ה a -380.

תמונת כותרת ולעיל: מטוס AIRBUS 380 ופנים ה A 380
צילום: AIRBUS

ב 2007 חגגה airbus  את טיסת הבכורה המסחרית הראשונה של ה a 380 בטיסה של סינגפור איירליינס מסינגפור לסידני באוסטרליה. מאז ועד השנה יצאו מקו הייצור של החברה בטולוז 217 מטוסי a -380, הרבה מתחת לקצב הצפוי של החברה. המגזין forbes  ייחד בחודש נובמבר סדרה של שלוש כתבות לa 380 תחת הכותרת: ״Autopsy For The Airbus A380 ?״  .

הכותב, מייקל גולדשטיין, ניתח את שוק מטוסי הנוסעים רחבי הגוף ( wild body) והגיע למסקנה כי airbus הימרה כנראה (ב 1988 כשהחלה לתכנן את הפרויקט), על הסוס הלא נכון.  בסוף שנות ה 90 החלו שתי יצרניות מטוסי הנוסעים הגדולות airbus ו boeing לתכנן את מטוסי הנוסעים לצרכים של האלף השלישי. כל אחת מהחברות הגיעה למסקנה שונה. Airbus טענה שהשוק יצטרך מטוסים גדולים יותר, כדי להעביר הרבה נוסעים בטיסה אחת מ hub  ל hub ומשם לפזר אותם ליעדים אחרים.  (Hub מוגדר נמל תעופה מרכזי ממנו יוצאות טיסות ליעדי משנה רבים – דוגמת היתרו בלונדון ,אטלנטה בארצות הברית או איסטנבול בטורקיה).  Boeing לעומת זאת הגיעה למסקנה ההפוכה. העתיד יהיה שייך למטוסים קטנים יותר , שיטיסו נוסעים מנקודה לנקודה ישירות בלי לעבור ב hub. כלומר יותר טיסות ישירות בין ערים ״קטנות״ יחסית. מי צדקה? על פי המספרים ככל הנראה boeing שתשובתה ל a 380 הענק הייתה ה boeing 787 dreamliner. מטוס נוסעים קטן יותר למקסימום 300 נוסעים.

הנתון המדהים הוא כי אף חברה אמריקנית לא הזמינה את ה a 380, ולא רק בשל היותו צרפתי/אירופי, אלא כנראה בעיקר חוסר הנחיצות המסחרית שלו. כיום החברה הגדולה ביותר שמפעילה צי a 380 היא Emirates מדובאי עם 100 מטוסים, ועוד כ 35 בתכנון, אם כי החברה גוררת רגליים בחתימת העסקה, מה שמדאיג מאד את airbus . יחד עם 35 המטוסים הללו מחזיקה airbus  בהזמנות לעוד 65 מטוסים, כלומר 100 סך הכל, נכון ל 2017. מלבד Emirates שאר החברות המפעילות a 380  הן : Qantas, Air France, Lufthansa, Korean Air, China Southern Airlines, Malaysia Airlines, Thai Airways International, British Airways, Asiana Airlines,   Qatar Airways  ו Etihad Airways . ״ מטוס שהפך לגחמה של שייחים עשירים מהמפרץ״, כך כינה אותו גולדשטיין במאמר ב forbes.

מעבר לחברות האמריקניות שלא הזמינו את ה a 380, גם רוב החברות הסיניות התעלמו ממנו וכך גם בהודו.  מנכ״ל חברת Amedeo האירית,  המתמחה ברכישה והחכרה של מטוסי נוסעים רחבי גוף העלה לאחרונה רעיון ליצור שותפויות של כמה חברות בכל טיסה ובכך למלא את ה a 380 בקווים הפופולריים. הרעיון הזה היה עד כדי כך מרחיק לכת, שגם חברות כמו google   ,airbnb ו priceline הוזכרו כלקוחות פוטנציאליות למכור מקומות בטיסות הללו של ה a 380. מנכ״ל delta האמריקנית רמז בראיון  בחודש שעבר לאתר

popular   mechanicsשגם החברות האחרות מלבד Emirates , לא מרוצות מביצועי המטוס יחסית למחירו, שעומד על כ 436 מיליון דולר ליחידה.  על הירידה המתמשכת בביקוש למטוסי ענק (ה a 380  יכול להכיל בקונפיגורציה מקסימאלית כ 800 נוסעים, במידה ומבטלים את מחלקת העסקים והמחלקה הראשונה. בקונפיגורציה הנפוצה הוא מטיס עד 550 נוסעים), יכולה להעיד המתחרה boeing. כדי לא להזניח את שוק מטוסי הענק, החליטה boeing  לשמר את קווי הייצור של ה   747 הוותיק. מטוס הנוסעים האחרון מסדרת  boeing 747-8 , נמסר בחודש שעבר ל Korean Air.  בצבר ההזמנות של ה 747 כלולים כיום 30 מטוסים המיועדים לחברות שילוח בינלאומיות כמו ups  ושניים נוספים הם הזמנה של הבית הלבן להחלפת צי  ה 1 airforce המזדקן. מעבר לזה הודיעה בחודש נובמבר האחרון  Emirates   כי עומדת להזמין 40  מטוסי 747-10, מה שבהחלט מדאיג את אנשי airbus ומאשש את הקושי בהפעלה ריווחית של ה a 380.  ההערכה כרגע היא כי airbus צפויה להחזיק את קווי הייצור עד 2025 , אלא שלכולם ברור שההחלטה על סגירתם תצטרך להתקבל הרבה קודם.

 

אמיר בר שלום

תגובות סגורות