חלוצת השירות בחלל, Effective Space הישראלית חתמה על עסקת 100 מיליון דולר להארכת חייהם של שני לווייני תקשורת בחלל

שני לווייני SPACE DRONE™ קטנים שמפתחת החברה וישוגרו לחלל, יקבלו את השליטה על שמירת מיקומם ותנועתם של שני לווייני תקשורת במסלול ויאריכו את טווח חייהם במספר שנים. שירות מסוג זה בחלל, לא סופק עד היום על ידי אף חברה אחרת.

תל אביב. 17 בינואר 2018. חברת Effective Space (פתרונות חלל אפקטיביים מחקר ופיתוח בע”מ(, מהחלוצות בתחום שירותי תפעול בחלל, חתמה על חוזה בהיקף של מעל 100 מיליון דולר עם מפעילת לוויינים בינלאומית. במסגרת ההסכם תשגר Effective Space שני לווייני SPACE DRONE™ קטנים פרי פיתוחה. הלוויינים יתמרנו לעבר שני לווייני תקשורת של המפעילה, ייצמדו אליהם ויקבלו את השליטה על שמירת מיקומם ותנועתם של הלוויינים במסלול. בכך תאריך החברה משמעותית את טווח חייהם ופעילותם הסדירה של לווייני התקשורת היקרים. שירות מסוג זה בחלל לא סופק עד היום על ידי אף חברה אחרת. השיגור מתוכנן למהלך שנת 2020.

לוויין ה- SPACE DRONE™שמפותח על ידי Effective Space שוקל פחות מ-400 ק״ג וגודלו כגודל מכונת כביסה, ומשימתו הראשית היא הארכת חייהם של לווייני תקשורת שאזל להם הדלק לשמירה עצמית של המסלול, אבל פרט לכך הם עדיין ברי שירות. לוויין ה- SPACE DRONE™ מאריך את חייהם של לווייני התקשורת על ידי היצמדות אליהם בחלל ושמירת מסלולם כשהוא משמש כמערכת הנעה חיצונית, ובכך הוא מאפשר למפעילת הלוויין להאריך את חיי הלוויין שבבעלותה למספר שנים נוספות, ומספק לה ערך כלכלי משמעותי. הלוויין מצויד במנועי דחף חשמליים ובמערכת עיגון לא פולשנית המאפשרת לו להתחבר לכמעט כל אחד מכ-400 לווייני התקשורת הנמצאים כיום במסלול, אף שלא תוכננו שיעגנו אליהם. הלוויין הקטן מותאם לשיגור כמשימת משגר משנית, וישמש מעין “טרמפיסט” בשיגור, מה שמוזיל מאד את עלות השיגור. הוא בנוי לשימושים חוזרים, כך שיוכל לבצע מספר משימות שירות במסגרת טווח חייו, המוערך בכ-15 שנות פעילות.

מעבר לעובדה שלוויין ה- SPACE DRONE™יכול לשמור על מסלול לוויין התקשורת, לתקנו ולשנותו (ואף להוציאו ממסלול לצרכי גריטה), ניתן יהיה להשתמש בו בעתיד גם לסילוק ״פסולת חלל״, כדוגמת שברי לוויינים וחלקי משגרים, לתמוך בתפעול רשתות עתידיות של תקשורת המבוססת על אלפי לוויינים זעירים נמוכי מסלול, ובעתיד יספק גם שירותים למשימות כריית מחצבים מאסטרואידים ואף ייצור בחלל.

לדברי אריה הלזבנד, מייסד ומנכ״ל Effective Space,הטכנולוגיה החדשנית של שירות ללוויינים במסלול תאפשר מהפיכה באופן השמרני בו מנוהלים עד עתה ציי לוויינים בחלל. ״אין כל סיבה כיום שלא יהיה ניתן לתמוך בלוויין לאחר שיגורו למסלול. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת למפעילות הלוויינים למקסם את טווח החיים של נכסיהם – הלוויינים שבחלל – ולמצות עד תום את ניצול הדלק שלהם לפני גריטתם. העסקה המשמעותית עליה חתמנו כעת היא מהחוזים המסחריים הראשונים למתן שירות בחלל, ומהגדולים שנחתמו עד כה, והיא תדגים לא רק את התכנות הפתרון הטכנולוגי, אלא גם כיצד מספקים ערך עסקי ניכר ללקוח, תוך יכולת לפעול במסגרת רגולציה וחקיקה בינלאומיים״.

Effective Space דיווחה מאז שנת 2013 על שני סבבי גיוס הון ממקורות פרטיים ובמהלך שנת 2018 מבצעת גיוס הון לשלב הצמיחה וביסוס השירות.

תגובות סגורות