Baby boom

האם המחליף של הקונקורד האגדי אוטו טו כאן? כנראה שכן. השבועון aviation week פרסם בתחילת דצמבר האחרון מאמר נרחב על כניסתה של חברת התעופה היפנית jal לפרויקט Boom Supersonic של חברת startup aerospace company. ה Boom Supersonic הוא מטוס נוסעים עתידי, שמתוכנן לטוס במהירות של 2.2 מאך, 10% מהיר יותר מהקונקורד .

ה Boom Supersonic הוא פרוייקט סטראט אפ שהוקם ב 2014 . שנתיים אחר כך הוא אומץ על ידי חממה טכנולוגית  אמריקנית, ובמהלך שנה זו גוייסו קרוב ל 40 מיליון דולר. החברה , , startup aerospace compan , מתכננת מטוס של 55 מושבים , כולם ברמת מחלקת עסקים ,  שיטוס במהירות של 2.2 מאך ויהיה בעל טווח טיסה מקסימאלי של כ 8000 ק״מ. מעבר לאתגר הטכנולוגי, startup aerospace company  שמה לעצמה מחירי מטרה ברורים: 2500 דולר לטיסה של 3:15 שעות מניו יורק ללונדון ( המחיר הוא לכיוון אחד…) , 3500 דולר לטיסה של 6:45 שעות מסידני ללוס אנג׳לס, ו 3250 דולר לטיסה של 5:30 שעות מטוקיו לסן פרנסיסקו. כל המחירים הללו זולים בקרוב ל 70% בהשוואה למחיר שגבו בשעתו air france  ו british airways בקו בין לונדון / פריז לניו יורק.

״ זו פעם ראשונה שחברות תעופה עצמן משקיעות בתכנית פיתוח מטוסי נוסעים על קוליים״, אומר בלייק שול , מנכ״ל , startup aerospace companyל aviation week. ״ זו בעיני הוכחה שהחברות אכן מאמינות ומבינות את הצורך במטוסים מהירים בשוק התעופה האזרחי״.

Jal היא החברה החמישית שנכנסת לפרויקט השאפתני הזה אחרי virgin atlantic ועוד שלוש חברות תעופה שלא הסכימו להיחשף. בחוזה של  jal היפנית כלולה אופציה לרכישת 20 מטוסים, virgin התחייבה ל 10 מטוסים, ושאר החברות קנו יחד אופציה ל 46 מטוסים נוספים.על פי avation week , ההשקעה הראשונית של jal  עומדת על 10 מיליון דולר למחקר ופיתוח.

״ פרוייקט הקונקורד לא היה כלכלי בעיקר בשל העובדה שהוא היה מעין פרוייקט לאומי שנהגה ומומן על ידי ממשלות״, אמר בלייק שול בראיון ל bbc  הבריטי בחודש יוני האחרון.

תמונה 2: מייקל שול מנכ״ל
Startup Aerospace company
בסלון האוויר בפריס.
צילום: boomsupersonic.com

״ הרעיון שם היה להתחרות עם ברית המועצות ולהקדים אותה בבניית מטוס נוסעים על קולי, מבלי להתחשב בהיבט הכלכלי. ביתרון  שלנו הוא שאנחנו פרוייקט פרטי שחייב להיות משתלם למשקיעים, לחברות שקונות את המוצר וללקוחות״.

באתר החברה מוצג סקר נתונים שערכה החברה על בסיס מחקר בינלאומי של איגוד חברות התעופה המסחריות, ובו עולה כי הנוסעים במחלקות היוקרה,  מוכנים לשלם עד 40% יותר ממחיר כרטיס במחלקת עסקים, ולו רק כדי לקצר את זמן הטיסה.

״ ה Boom Supersonic יכול בהחלט לעמוד ביעד הזה מכמה סיבות״ , אומר שול בראיון  ל bbc  הבריטי. ״ הטכנולוגיה היום שונה לחלוטין.  בעוד הקונקורד היקר היה בנוי מאלומיניום שהוא מתכת כבדה יחסית, ה Boom Supersonic יהיה בנוי מחומרים מרוכבים, שיביאו לחסכון משמעותי בדלק. מעבר לזה, המנועים כיום , turbofan  , יעילים יותר וצורכים פחות, כך שמרכיב הדלק בטיסה יהיה משמעותי זול יותר״.

פרויקט הקונקורד נחשב בזמנו לאחד היקרים בהיסטוריה של התעופה האזרחית. הוא נולד בסוף שנות ה 50 כפרויקט משותף לאנגליה וצרפת. טיסת הבכורה שלו הייתה בינואר 1976. מהר מאד התברר שלמרות ההצלחה הטכנולוגית, הפעלת המטוס לא משתלמת כלכלית, ולכן חברות התעופה אחרות לא קנו אותו. British airways  שילמה עבור כל מטוס 23 מיליון פאונד בעוד מחירו ההתחלתי עמד על 36 מיליון פאונד. ממשלת בריטניה היא שמימנה את ההפסד, בהנחה שביום מן הימים מערך הקונקורד יעבור לרווח. מאחר וזה לא קרה, כעבור שבע שנים הוחלט להפסיק לממן את מערך הקונקורד, וההפסדים הושתו על החברה. ההרפתקה הזו עלתה למשלם המיסים הבריטי , 2 מיליארד דולר.   ב 2003 טס הקונקורד את טיסת הפרידה שלו, ומאז למעשה לא יוצר מטוס נוסעים על קולי.

״ jal היא שותף חשוב מאד בפרויקט בשל ניסיונה הרב בתפעול קווי טיסה ארוכים. אנחנו  משתמשים בידע שלה בכל הקשור לעיצוב פנים המטוסים, יצירת חווית נוסע והקמה ופעול של מערך תחזוקה״, אומר שול.

תמונה xb-1 :3 , אב הטיפוס של Boom Super Sonic צילום: boomsupersonic.com

Jal מתכננת להפעיל את הקווים העל קוליים בטיסות לארצות הברית ולאזור הפסיפי. מתברר ש jal התעניינה בעבר רבות  במטוסים גדולים ומהירים. ב 1963   הזמינה jal  שלושה מטוסי קונקורד, אבל בסופו של דבר העסקה לא יצא אל הפועל. מכון מחקר התעופה היפני , Japan Aerospace Exploration Agency-  JAXA, מתכנן כיום מטוס נוסעים על קולי חדש, שיטוס במהירות של 1.6 מאך וייכנס לשימוש ב 2030. ״אנחנו נגיע לשם מהר יותר״, אומר שול ל avation week.  בארצות הברית כבר נערכים לקראת כניסת מטוס כזה לשוק, והשנה אמור לעבור תיקון לחוק ה faa, שיתיר למטוסי נוסעים על קוליים לטוס מעל יבשת, כשהמשמעות לשוק האמריקני היא אישור שימוש במטוס על קולי בטיסות פנים. המגבלה העיקרית של המטוס היא רעש המנועים והבום העל קולי מעל אזורים מאוכלסים. Nasa  אמורה לערוך ב 2021 סדרת ניסויי טיסה למטוס דומה, וזאת בכדי לבחון את מידת הרעש המתוכננת ל 75 PNLdB – (perceived noise level decibel), בעוד שהקונקורד עמד על 105 PNLdB .

startup aerospace company מתכננת להטיס בשנה הקרובה את אב הטיפוס של המטוס שיקרא: XB-1 “Baby Boom”  . המטוס הראשוני,  אמור להיות דגם מוקטן בשני שליש של הדגם הסופי. הוא יכלול כנפי דלתא, שלושה מנועים מסוג  General Electric J85-21 ואף מחודד בדומה לזה של הקונקורד. ההתלבטות הגדולה ביותר היא בעניין המנוע ורעש ההמראה והנחיתה. ״בין שלל  האתגרים הטכנולוגים, הרי שזה אחד המרכזיים הוא בהחלט הרעש הסביבתי של המטוס״ , מסכם שול. ״ המימד הזה יקבע אם נצליח ליצור מטוס שישנה את כללי התעופה האזרחית לעשורים הקרובים״.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אמיר בר שלום

תגובות סגורות