חדשות היום

מדענים מישראל ומצרפת ייפתחו שלושה לוויינים זעירים לחקר שינויי אקלים

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע הכריזה באחרונה על שיתוף פעולה חדש עם סוכנות החלל הצרפתית במסגרתו יפותחו, ייבנו וישוגרו לחלל שלושה לוויינים זעירים לחקר שינויי האקלים. מערך הלוויינים יחקור לראשונה את מהירות הגידול של העננים מהחלל, ויסייע לפתרון החידה של תפקיד העננים בשינויי אקלים ומכאן למציאת פתרונות לבעיות שנובעות מכך. בסיום הפיתוח והבנייה, ישוגרו שלושת הלוויינים כלהק אחד וינועו בטיסת מבנה.

“המדענים מישראל ייקחו חלק במציאת פתרונות לשאלות שמטרידות את האנושות כולה בהקשר לשינויי אקלים והתחממות גלובלית” אמר היום מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר. “מדובר במשימת מחקר רביעית משותפת עם צרפת בשנה האחרונה במסגרת שיתוף הפעולה ההדוק בחקר החלל ובפיתוח טכנולוגיות חלל משותפות”.

מערך הלוויינים שיפותח ישמש למדידת הגורמים עיקריים המשפיעים על האנרגיה של מערכת האקלים ושינויי האקלים אשר עד כה לא ניתן היה למדוד אותם בדיוק הנדרש. במסגרת משימת המחקר של הלוויינים, ייחקר המנגנון שבו נוצרים עננים, גדלים ומשפיעים על הטמפרטורה של כדור הארץ, וכן בהתהוות של סופות רעמים.

הלווינים יבצעו שלושה סוגי מדידות בו זמניות: הראשונה, צילום משלוש זוויות שונות שיוצרות מיפוי תלת מימדי של העננים ומאפשרת מעקב אחר ההתפתחות שלהם עם הזמן. הנתונים יאפשרו לחשב את עוצמת הרוחות האנכיות הבונות את העננים – גורם שלא היה מדיד עד כה מלווינים.  השנייה, מדידה ספקטרלית של הרכב המולקולות מסוגים שונים שמסביב לענן, לרבות אדי מים ותחמוצות חנקן. המדידות הבו זמניות תאפשרנה למצוא את הגורם החשוב ביותר בהשפעת העננים על מערכת האקלים. השלישית, מדידת הברקים הנוצרים בתוך עננים והשלכותיהם על ריכוז גזי החממה כגון אוזון.

לדברי המדענים, המדידות יתרמו לבניית תמונה שלמה יותר של מערכת האקלים ככלל ועננים בפרט, שהיום הידע לגביהם עדיין לוקה בחסר ושהכרחית להבנת שינויי אקלים.

מהצד הישראלי, לוקחים חלק מדענים משלוש אוניברסיטאות: מהאוניברסיטה העברית: פרופ׳ דני רוזנפלד ממכון מדעי כדור הארץ שהוא גם המתאם המדעי, ופרופ׳ ניר שביב יו״ר מכון רקח לפיסיקה. מהטכניון: פרופ׳ גיורא שביב, ד״ר סמדר ברסלר וד״ר ארז ריבק, מהפקולטה לפיסיקה, חוקרי מכון “אשר” לחקר החלל ופרופ׳ יואב שכנר, מהפקולטה להנדסת החשמל על שם ויטרבי, מאוניברסיטת תל-אביב: פרופ׳ קולין פרייס ומהמרכז הבין תחומי הרצליה פרופ׳ יואב יאיר.

מהצד הצרפתי המדענים המובילים הם Céline Cornet מאוניברסיטת ליל, Cathy Clerbaux  , ו- Eric Defer מ- CNRS.

 

תגובות סגורות