חדשות היום

הטכנולוגיה של Siklu מממשת את חזון העיר החכמה

עיר חכמה (Smart City) הוא אחד המונחים המדוברים ביותר בשנה האחרונה, על כך אין בכלל ויכוח. הרשויות המוניציפאליות, מצדן, עושות כל שביכולתן על מנת להטמיע מערכות חכמות שיקלו על תושביהן במגוון אספקטים.  מומחים סבורים כי זה רק עניין של זמן עד שחזון ה-Smart city יהיה חלק אינטגראלי וטבעי מחיינו בישראל.

לא רבים מודעים לכך, אבל האצת ההטעמה של חזון העיר החכמה בכל מקום, נעשה ביתר שאת על ידי שימוש בטכנולוגיית הגלים המילימטריים. זה הפך לפתרון הנפוץ והמקובל בעולם, בייחוד כפתרון משלים לניצול יעיל יותר של תשתיות הסיבים האופטיים, או כחלופה שוות ערך במקומות בהם אין סיבים. דה פקטו, מדובר על טכנולוגיה (אלחוטית) שמאפשרת הקמה מהירה במיוחד, תוך שעות אחדות, של חיבורי אינטרנט, חיבור בין בנינים, וחיבור מצלמות במהירות עד 10 גיגה ביט לשנייה, עם יכולת להבטיח איכות שירות בדומה לחיבור קווי. מדובר בקווים המספקים תמסורת נתונים מנקודה לנקודה בקצב של בין 1 גיגה-ביט לשנייה ועד 10 גיגה-ביט לשנייה. הציוד הוא קטן ממדים במיוחד (נפח של 2 ליטר), עלותו זולה– כמה אלפי שקלים ליחידה, והתקנתו קלה ביותר – ניתנת לביצוע ע”י חשמלאים שבד”כ אמונים על תחזוקת עמודי התאורה בעיר.

צילום: Sikl

ומי החברה המובילה את המהפך? חברת סיקלו (Siklu), שהוקמה בדיוק לפני 10 שנים, בסמוך להולדת האייפון הראשון, חזתה את הצורך בקיבולת גבוהה אלחוטית, וזיהתה כבר אז את הפוטנציאל של הגלים המילימטריים לספק פתרון יעיל במיוחד לעולם המתוקשב. בעזרת הטכנולוגיה של החברה הישראלית מפתח תקווה,  חברות טלקום, אינטגרציה, וערים שלמות בארץ ובכל העולם משלימות את פריסת הסיבים שלהן. בין רשימת הערים ניתן למצוא למשל את ניו יורק, סן פרנסיסקו, מנצ’סטר, ליברפול, לונדון, בריסל, פראג, בוסטון, מיאמי ועוד. כל אלה, ועוד, הבינו כי המציאות של ימינו דורשת פתרונות יעילים ומהירים הרבה יותר. והחיבור לכדי מערכות חכמות נשען במידה רבה על תשתיות תקשורת מהירות ואמינות שניתן להקימן במהירות ויעילות שלא היו מוכרות עד כה.

ומה קורה בארץ? לפני כחודשיים, בזכות הטכנולוגיה של סיקלו העיר רחובות השיקה את פרויקט העיר החכמה האלחוטית במסגרתה חוברו התשתיות העירוניות לשליטה מרחוק, מצלמות האבטחה, הרמזורים, הפס הרחב לבתי הספר, התאורה, שירותי הטלפוניה וכל חיבורי תקשורת הנתונים עברו לפעול באמצעות רשת אלחוטית אחודה. המטרה להפוך את העיר לחכמה, בטוחה וחסכונית, וזאת מבלי להגדיל את ההוצאות השוטפות של העירייה על תשתיות תקשורת שמזרימות את הררי המידע ברחבי העיר. אולם רחובות אינה לבדה.

טכנולוגיה פורצת דרך

סיקלו השיקה את מוצריה בשנת 2011 ומאז היא המובילה העולמית בתחום הגלים המילימטריים. לדוגמא, ע”פ בסיס הנתונים הרשמי של רשות התקשורת הפדראלית בארה”ב (FCC), 86% ממערכות התקשורת בגלים מילימטריים שהותקנו בארה”ב במהלך 2017, הן מתוצרת סיקלו. מרכז הפיתוח של החברה, שממוקם בפתח תקווה, אחראי לשורה של עשרות פטנטים מתקדמים לשיפור אמינות המוצרים, הגברת הקיבולת וייעול תהליכי הייצור. החברה מפתחת מערכות תקשורת נקודה לנקודה (Point to Point) וגם נקודה לריבוי נקודות (Point to Multi Point) בקיבולת גבוהה מאוד בתחום הגלים המילימטרים, היינו תדרים גבוהים מאוד – 60 וגם 70/80 גיגה הרץ.

המערכות של סיקלו מסוגלות לשנע כיום עד 10,000 מגה ביט לשנייה, ומהוות פתרון למגוון רחב של שירותי תקשורת בפס רחב. טווח היישום של מערכות החברה, המתאימות לסביבה עירונית, מגיע עד 5 ק”מ. זהו פתרון משלים לחיבור לסיבים אופטיים למקומות בהם הנחת תשתית סיבים היא יקרה או לא מעשית מבחינת הזמן הנדרש או הטרדה שכרוכה בכך לשגרת החיים בעיר.

צילום: Sikl

יישום טכנולוגיות אלחוטיות במרחב הציבורי עשוי לעורר דאגה מבחינת קרינה אלקטרומגנטית. אולם המאפיינים הטכניים של הפתרונות בגלים מילימטריים כוללים מספר צפירות הרגעה: ראשית, הספק השידור נמוך מכל מערכת Wi-Fi שיש כמעט בכל בית בישראל. שנית, אלומות השידור הן כה צרות שאינן מגיעות לגובה שבו מתהלכים בני אדם ברחובות העיר.

סיקלו מעסיקה כ-80 עובדים, מתוכם 60 בישראל והיתר בארה”ב, אנגליה, גרמניה, רוסיה ומקסיקו. רשימת המשקיעים בחברה כוללת את Sercomm Corporation   Argonaut Private Equity, Evergreen Venture Partners, DFJ Tamir Fishman Ventures,  Qualcomm Ventures, The Tamares Group ,Amiti Ventures..

מן הראוי לציין שיישום הטכנולוגיה בישראל לטובת רשויות מקומיות זוכה לגיבוי על ידי חקיקה ותמיכה ממשלתית. בשנת 2017, אישר משרד התקשורת הקצאת תדרים לרשויות המוניציפאליות לשם הקמת קווי נל”ן אלחוטיים בטכנולוגיית הגלים המילימטריים, במסגרת פרויקטים של עיר חכמה. מאז ניתן האישור פורץ הדרך הנ”ל, כבר בוצעו התקנות בירושלים, כפר סבא, רמלה, אור-יהודה, רחובות, מועצה אזורית תמר (ים-המלח) ובאר שבע, ורשויות רבות נוספות עוסקות בימים אלו בשלבי התכנון והרכש.

הדרישה לרוחב פס אינה בלעדית רק להטמעת אלמנטים של ‘עיר חכמה’. לכל אחד מאתנו, בן אם במרחב האישי בבית ובין בציבורי, קיימים מגוון יישומים הדורשים קצבי נתונים גבוהים באיכות סבירה ובמחיר שווה לכל נפש. טכנולוגיה זו מתגברת על קשיים מובנים הכרוכים בשימוש בסיבים אופטיים, חוסכת את הצורך בהחכרת קווי תמסורת זוללי תקציב שוטף, ומייתרת תהליכים מורכבים של עבודות הנדסיות סבוכות, בעלויות גבוהות ובזמני ביצוע ארוכים, תוך הטרדת שגרת החיים של התושבים. טכנולוגיית הגלים המילימטריים משיגה עבור גורם כרשות מוניציפאלית או ארגון מסחרי כזה או אחר, איכויות שירות דומות בעלות נמוכה בהרבה, ובהתקנה פשוטה וזריזה.

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות