הגנה מפני טילי נ”מ

הפלת מטוס ה f 16  הישראלי בתחילת חודש פברואר האחרון על ידי טיל נ.מ סורי, העלתה לסדר היום את ההתמודדות של חיל האוויר עם איום טילי קרקע – אוויר. מאז סיומה של מלחמת יום הכיפורים, שבה חיל האוויר הישראלי  ספג את אבדות רבות, עוסקים בישראל  בפיתוח מתמיד של יכולות כנגד טילי נ.מ. אחת האמירות המפורסמות אז הייתה של עזר וייצמן :  הטיל לא כופף  את כנף המטוס״. מאז,   אין ספק שמירב תשומת הלב של המחקר והפיתוח מוקדש לשרידות מטוסי קרב, שבדרך כלל טסים מעל אזורים מאוימים. כיום, כל מטוס קרב ישראלי מצויד במערכות הגנה מגוונות , שיכולות להתמודד עם קשת איומים של טילי נ.מ: מונחי חום, מונחי מכ״מ או טילי כתף שנורים לעבר מטוסים הטסים בגובה נמוך. אלא שבשדה הקרב המודרני, לא רק מטוסי הקרב מוצאים עצמם טסים בסביבה מאויימת. כך למשל מטוסי משימה לאיסוף מודיעין, מטוסי תידלוק  או מטוסי פיקוד ושליטה, טסים לא אחת מעל אזור מאוים , לעיתים חשופים לירי טילי קרקע – אוויר , מבלי שתהיה להם חליפת הגנה מתאימה.

אחד הפתרונות המתקדמים בתחום הזה פותח על ידי מפעל אלתא של התעשייה האווירית, והוצג  בחודש מרס האחרון. המערכת,  ell-8270 הוא פוד שנגרר על ידי כבל מגוף המטוס ומהווה מערכת לוחמה אלקטרונית עצמאית כנגד טילי נ.מ מונחי מכ״מ.

 ״מדובר במערכת שנותנת פתרון ייחודי למגוון גדול של טילי קרקע –אוויר  מונחי מכ״מ״, אומר בראיון מיוחד לניו טק, רמי נבון מנהל פיתוח מערכות ל.א באלתא. ״כיום כל הפתרונות למטוסי משימה כוללים מערכות בתוך המטוס. כלומר, הפוד אמנם משתלשל מתוך המטוס החוצה, אבל למעשה כל המערכות האלקטרוניות נמצאות בגוף המטוס עצמו.  הפוד  נמצא מחוץ  למטוס אבל מוזן כל העת בנתונים מתוך מערכת עקיבה ושיבוש הממוקמת בגוף המטוס ומעבירה לו נתונים דרך כבל תקשורת, מה שחושף את המערכת לתקלות רבות בשל ההתבססות על כבל שמתנופף ברוח חזקה ולעיתים בתנאי מזג אוויר קשים. הפתרון שלנו פורץ דרך במובן זה שכל המערכות, גילוי ושיבוש,  נמצאות על הפוד עצמו והוא למעשה מנהל את המשימה לבד כאשר הוא נגרר בטווח בטוח, מחוץ למטוס. הכבל היחיד שקשור למטוס הוא כבל גרירה רגיל ללא תקשורת נתונים למטוס עצמו. הטכנולוגיה הזו מעבר לאמינות הגבוהה שלה,  מפנה מקום במטוס למערכות אחרות״.

מערכת הגנה מפני טילי נ.מ ell-8270 . איור: אלתא – תעשייה אווירית

לדברי נבון באלתא זיהו את הצורך המבצעי בשכבת הגנה נוספת למטוסי משימה, על סמך מעקב אחרי תרחישים מבצעיים של מספר חילות אוויר. במחקר התברר כי במקרים רבים מטוסי משימה לא מצליחים להטעות לאורך זמן את מכ״מי האוייב .

״ הפער המבצעי והקריטי הוא בשלב האחרון, אחרי שנורה לעבר המטוס טיל. שני השלבים הראשונים של התהליך : גילוי המטוס על ידי מכ״מ הסוללה ואחר כך מעקב אחריו יכולים להיות מטופלים במערכות לוחמה אלקטרונית גנריות של המטוס. אבל, במקרים רבים הוא בסופו של דבר מתגלה שכן המכ״מ מצליח להתגבר על השיבושים. בשלב הזה מכ״מ הסוללה  נועל על המטוס ומשגר לעברו טיל. מכאן המטוס חשוף לפגיעה, וזו נקודת הזמן הקריטית שבה  ה ell-8270 נכנס לפעולה ונותן שכבת הגנה נוספת למטוס המשימה״.

ה ell-8270 בנוי ממספר משדרים שיוצרים תמונה מעוותת לטיל שמתמרון לעבר המטרה.  כיצד פועלת המערכת? המטוס עצמו משמש רפלקטור לקרני המכ״מ של סוללת הנ.מ. כלומר, הקרן פוגעת בו ומשדרת חזרה למכ״מ הסוללה, שמכווין את הטיל בהתאם לנתיב הטיסה של המטרה. ה ell-8270 הופך בשלב הזה להיות רפלקטור חזק  יותר מהמטוס עצמו. התמונה שמקבל מכ״מ סוללת הנ.מ היא של מטרה בולטת יותר , ואז הטיל מוסט אליה, ולא פוגע במטוס. באלתא מסרבים לדבר על שלב הניסויים, והאם בחלקם פגע הטיל  ב ell-8270, אבל מדגישים כי המערכת אמינה מאד ויכולה להתמודד עם מספר רב של טילים בו זמנית. מה שמביא למסקנה כי היא למעשה מסיטה את הטיל למרחק גדול מבלי להיפגע בעצמה.

״ הפתרון הזה פורץ דרך לא רק בהיבט הטכנולוגי שלו ,שיוצר יחידה עצמאית מחוץ למטוס, אלא גם מבחינת התפיסה של היותו חד פעמי״ , מספר נבון . ״כלומר, לאחר משימה הוא מושלך ולא חוזר למטוס. לצורך כך יצרנו פוד זול מאד בהשוואה לכל הפתרונות הדומים שקיימים בעולם. מבחינת מחיר של עלות תועלת למשימה הגענו בהחלט לנקודת אופטימום שמאפשרת לחילות אוויר רבים להצטייד ב ell-8270. מעבר לזה , אחת הבעיות הנפוצות בפוד נגרר היא מנגנון המשיכה של המערכת חזרה לגוף המטוס. המערכות הללו התגלו כבעייתיות מאד מבחינת תחזוקה ואמינות״.

את ה ell-8270 ניתן לתלות מתחת לכנף המטוס או באזור הזנב. נבון מספר כי המערכת יכולה להשתלב לאחר תהליך התאמה על גבי כל פלטפורמה מוטסת , מבלי שזה יצריך שינויים מהותיים בגוף המטוס. ״ תמיד נוכל להתקין מערכת גלילה חזרה של ה ell-8270 אם נידרש לכך. אבל אז הלקוח יאבד יתרון משמעותי של מערכת זולה וחד פעמית. מעבר לזה, המחיר יוצר יתרון נוסף, ניתן להתקין מספר מערכות על גבי מטוס גדול, מה שמבטיח יתירות במקרה של משימה ארוכה או התמודדות עם סביבה שרוויה באופן חריג באיומי נ.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות