נאס”א תשגר לחלל חליפה להגנה מפני קרינה שפותחה בישראל השר אקוניס: מתנה נפלאה לשנת ה-70

חליפה ייחודית להגנה על אסטרונאוטים מפני קרינת חלל שפותחה על ידי חברת Stemrad מישראל, תשוגר לחלל כחלק מהניסויים וההכנות למסע למאדים כשהיא נושאת דגל ישראל. סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע תחתום היום, 17 באפריל 2018, על הסכם עם נאס”א לשיגור החליפה בטיסת הניסוי לחלל העמוק כחלק מבדיקת היתכנות למסע למאדים. ההסכם ייחתם על ידי מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע אבי בלסברגר וראש נאס”א רוברט לייטפוט במסגרת סימפוזיון החלל בקולורדו.

לדברי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס: “היזמים הישראלים ידועים בכל העולם בחדשנות שלהם ובחשיבה מחוץ לקופסה. אנחנו גאים לסלול את הדרך ליזמים ולאפשר להם לשלב טכנולוגיה ישראלית ראשונה מסוגה באחד הניסויים המרתקים ביותר בשנים האחרונות. זוהי מתנה נפלאה לאירועי חגיגות ה-70 של מדינת ישראל”.

החליפה, “אסטרו-ראד”, פותחה על ידי החברה הישראלית StemRad אותה ייסד ד”ר אורן מילשטיין והיא מבוססת על עקרון ההגנה הסלקטיבית של מח העצם ושל הריאות, החזה, הקיבה, המעי הגס והשחלות – איברים  הרגישים במיוחד להיווצרות סרטן עקב חשיפה לקרינה. החליפה, אשר הותאמה בשלב הראשון לנשים עקב רגישותן לקרינה, עשויה מחומרים עתירי מימן והיא מולבשת על פלג הגוף העליון בדומה לווסט. היות שנשים רגישות במיוחד לקרינה, הותאמה החליפה בשלב הראשון לנשים. החליפה פותחה בעקבות ההצלחה של המוצר הראשון של החברה – חגורה מיוחדת המגנה על המח עצם באגן הירכיים אשר נפוצה מאוד בקרב “מגיבים ראשונים” בעולם.  StemRadמשתפת פעולה עם לוקהיד מרטין כדי להתאים את הטכנולוגיה של החליפה לשימוש בחלל.

ההסכם עם נאס”א מגיע בהמשך להסכם שנחתם לפני כשנה בין סוכנות החלל הישראלית לבין סוכנות החלל הגרמנית לבדיקת עמידות החליפה להשפעות הקרינה בחלל העמוק ומידת היספגותה בגוף האדם. במסגרת הסכם זה, יספקו הגרמנים  “מטרושקה”, בובת דֵמי המכילה אלפי גלאי קרינה, שתשוגר במסגרת טיסת הניסוי הראשונה של החללית “אוריון” שבונים כיום בנאס”א אל מסביב לירח. המטרושקה תהיה לבושה בחליפה שפיתחה החברה הישראלית, לצד “מטרושקה” ללא חליפה לצורך השוואה. כחודש לאחר מכן, כשהחללית תחזור לכדור הארץ, יוכל הצוות לבחון את רמת הקרינה שנספגה בה ואת יעילותה בהשוואה לבובה השנייה, ולבצע התאמות בחליפה כנדרש.

נוסף לכך, עוד קודם צפויה החליפה, הנושאת גם את דגל ישראל, להיות משוגרת במחצית השנייה של 2019 לתחנת החלל הבין-לאומית כחלק ממטען האספקה של נאס”א לתחנה, שם ילבשו אותה האסטרונאוטים.  האסטרונאוטים יתנהלו עימה לפרקי זמן בחיי היום יום ואף יישנו עימה כדי לבדוק את נוחיותה ואת התאמתה לביצוע פעולות שונות.

בכך, מקווים בחברה, לא תם מסעה של החליפה ברחבי היקום.  הטיסה מסביב לירח  נחשבת הכנה קריטית לקראת הטיסות הבאות של אוריון שיהיו מאוישות. השאיפה היא כי החליפה תיכלל במסע המאויש Exploration Mission 2   המתוכנן לשנת 2021 וכן במסע העתידי למאדים.

לפרטים: ליבי עוז, דוברת משרד המדע והטכנולוגיה, 02-5411172, 050-6231443

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות