ראש בראש

ה- ch-53 k מפורק ומוטס בבטן c-17 . צילום: לוקהיד מרטין/סיקורסקי

האם חיל האוויר הישראלי עומד בפני שינוי כיוון בכל הקשור למסוקי הסער שלו?  ידיעה קטנה שפורסמה בעיתון Jerusalem post בתחילת חודש מארס האחרון, מכה גלים בתקשורת האמריקנית. על פי הידיעה קצין בכיר בזרוע היבשה אישר כי בתום עבודת מטה שארכה מספר שנים,  המלצת הזרוע למטכ״ל היא להצטייד במסוקי   ch 47 Chinook. הבכיר מסביר כי ההחלטה נפלה בשל הצורך המבצעי למסוק בעל כושר הרמה גבוה ושני להבים. על פי הידיעה זו הסיבה שה Chinook הועדף בזרוע היבשה על פני ה ch-53 k  החדש של חברת סיקורסקי , שהוא למעשה יסעור משופר עם שלושה מנועים. את ה ch -53 k  הראשון אמורה  חברת סיקורסקי למסור בעוד כשלושה חודשים ליחידת התובלה האווירית של המארינס. השאלה עתה היא,  עד כמה ההמלצה הזו של זרוע היבשה תילקח בחשבון על ידי חיל האוויר הישראלי ,שבוחן כבר שנה שנים מחליף למסוק היסעור הוותיק. היסעור שעבר לפני יותר מעשור סדרת שדרוגים בחיל האוויר , אמור להתחיל לצאת משירות ,אחרי כמעט 50 שנה, החל משנת 2020. כבר בשנה שעברה פיזרה חברת בואינג רמזים כי צה״ל מתעניין בגרסאות המשופרות של ה Chinook. בימים אלה מפתחת בואינג את בלוק 2 של המסוק  והוא אמור לכלול להבים חדשים מחומרים מרוכבים, מה שאמור להגדיל את כוח העילוי שלו. מעבר לזה מתוכנן שינוי של כל מערכות האוויוניקה במסוק והפיכת תא הטייסים לממוחשב לחלוטין ( glass cockpit). המסוק הראשון מבלוק 2 אמור להימסר לצבא האמריקני – army – רק ב 2025. במקביל לפיתוח המסוק החדש מבצעת בואינג שדרוג למערך ה chinook הישן של המשמר הלאומי, וכוחות המילואים של ה army  , במטרה לאפשר לו להמשיך לטוס עד 2030. תכנית נוספת היא שדרוג של חלק מ  542 המסוקים שנמצאים כיום בשירות הכוחות הסדירים. השדרוג אמור לכלול חיזוק גוף המסוק ,אוויוניקה מתקדמת, החלפת להבים ובחלק מהמסוקים גם החלפת מנועים. המסוק המשודרג אמור להיות בעל יכולת הרמה של כמעט 10 טון מטען חיצוני. בהשוואה ל ch- 53 k של סיקורסקי, ה chinook  נמצא בעמדת נחיתות. בניסוי האחרון של מתלה מטען חיצוני ‘הניף ה ch -53 k  יותר מ 16 טון על וו יחיד. על פי הודעת חברת סיקורסקי, “ה-CH-53K הרים משקל חיצוני של 16.6 טון ( 36,000 ליברות) למצב ריחוף ולמצבי טיסה שונים שבחנו את יכולות הטיסה והביצועים של המטוס וכן את חוזקו של המבנה לשאת את המשא. המשקל הכולל של המסוק בזמן הניסוי עמד על 41.2 טון ( 91,000  ליברות) – המשקל הכבד ביותר של מסוק שיוצר אי פעם על ידי סיקורסקי. עד לניסוי הזה  ביצע ה CH-53K מגוון רחב של ניסויי נשיאת מטען, כשהמשקל הכבד ביותר עד לניסוי האחרון עמד על 12.2 טון  (27,000 ליברות), כולל הרכב הטקטי JLTV , המקביל במשקלו להאמר ממוגן. המסוק יכול לשאת משקל חיצוני של 12.2 טון למרחק של 110 מיילים בתנאי מזג אוויר חם״. פי שלוש מהיכולות של מסוקי ה-CH-53E הוותיקים שבשירות חיל האוויר הישראלי.

ה- ch-53 k בסדרת ניסויי מתלה מטען. צילום: us navy

מסוק ch-47 chinook של ה- army
במשימת מתלה מטען
צילום: boein

בסיקורסקי ( שנקנתה באחרונה על ידי לוקהיד מרטין) ערים וקשובים לקולות שמגיעים מישראל בכל הקשור להתגברות ההתעניינות במוצרי המתחרה, בואינג. לאחרונה צוטט שר הבטחון בפורום סגור , כי הוא מעדיף לרכוש עוד טייסת של מטוסי f 15 i (רעם) על פני טייסת חמקנים  f 35 (אדיר).  בעניין הזה יש לציין שלחיל האוויר הישראלי יש ניסיון מצוין עם מסוקי היסעור ולכן נראה שהנטייה בחיל היא להעדיף דווקא את ה ch -53 k. אחת הבעיות המרכזיות היא מחירו הגבוה יחסית של המסוק, בהשוואה ל

chinook של בואינג. נזכיר, ה ch 53 k  מצויד בשלושה מנועים, מה

שמגביר מאד את מעטפת הביצועים שלו בהיבטי טווח וכושר נשיאה.

“יכולות נשיאת המשא שהודגמו בניסוי האחרון הן יוצאות דופן לעומת כל מסוק תובלה כבדה שנמצא בייצור ופי שלושה ממסוקי ה-CH-53 מהדורות הקודמים”, צוטט קולונל הנאק ונדרבורג, מנהל תוכנית המסוקים הכבדים של כוחות המארינס בהודעה שהוציאה סיקורסקי בתום סדרת הניסויים האחרונה. “תוכנית המסוק מתקדמת על פי הקצב להפעלתם בכוחות המארינס בעתיד”.

בסדרת הניסויים  נוסו מעטפות טיסה רחבות  בריחופים מסוגים שונים. כך למשל  טיסה ב-200 קשר, פניות של 60 מעלות, המראות ונחיתות ממשטחים בעלי זווית של עד 12 מעלות, הטלת מטען חיצוני וניסויי ירי בתותחים.

״השלמת הניסויים שהרחיבו את מעטפת הטיסה מדגימים את הבגרות התפעולית של ה-CH-53K”, אמר ד”ר מיכאל טורוק, סגן נשיא בחברת סיקורסקי. “אנו מצפים להתחיל ולספק את המסוק לכוחות המארינס וללקוחות בינלאומיים נוספים בהמשך”. לא בכדי הדברים הללו הובלטו בהודעת חברת לוקהיד מרטין שפורסמה בישראל בתחילת החודש. מאחורי הקלעים מנהלות בואינג ולוקהיד מרטין קרב איתנים על המסוק הבא. בלוקהיד מדגישים את בגרות ה ch -53 k  מתוך הבנה שחיל האוויר הישראלי יצטרך לקנות מסוקים כבר בשנה הבאה, לכל המאוחר, ולכן לא יוכל להמתין עד 2025 ,תאריך היעד של ה chinook  בלוק 2.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות