חדשות היום

שחקן חדש ישן

האם בואינג עומדת להתחרות בלוקהיד מרטין בבניית מטוס חמקן? התשובה כנראה חיובית. העיתונות האמריקנית גיחכה בחודש מרס האחרון כאשר הנשיא טראמפ ביקר במפעלי בואינג בסנט לואיס – מיזורי, ושם הכריז כי מטוס ה ” f 18 super hornet”  החדש יהיה תפארת היצירה ויצויד ביכולת חמקנות. לאחר שסערת הציוצים הלעגנים שכחה

f18 supr hornet ממריא מנושאת מטוסים צילום: boeing

f18 supr hornet צילום: boeing

התברר שטראמפ ממש לא היה רחוק מהאמת. חברת  בואינג, שהפסידה לפני שני עשורים את המכרז לבניית ה f 35,  הציגה לנשיא  במהלך הביקור ״חליפת חמקנות״, למטוס ה f 18 super hornet  בלוק 3. על פי הידוע, המטוס החדש שהצי האמריקני רכש,  יכלול בנוסף לטווח משופר, מערכות סנסורים מתקדמות ומחשב מרכזי חזק, גם יכולת חמקנות.

״אין לנו ספק שה f 18 super hornet בלוק 3 יהיה מטוס המערכה המרכזי של הצי האמריקני לצד ה f 35c״, אומר בראיון aviation week דן גיליאן , מנהל תכנית f 18 בבואינג.

גיליאן לא נכנס בראיון שהעניק לתקשורת האמריקנית באמצע חודש מרס לכל מרכיבי התכנית ובמיוחד לא ליכולת החמקנות. אבל הוא בהחלט   רומז כי מדובר בפריצת דרך משמעותית. ״אפשר בהחלט לדבר על מטוס עם חתימת מכ״מ נמוכה מאד בהשוואה למטוסים אחרים. אנחנו השקענו הרבה מאד בשנים האחרונות בבניית מערכת שאנחנו מכנים  low-observable (LO). ניתן לקנות יכולת מתקדמת כזו  במחיר נמוך עם שינויים מינוריים במבנה ובתחזוקה העתידית״.  הכוונה של גילאן היא ככל הנראה למספר שינויים חיצוניים בגוף המטוס ושימוש בחומרים שמקטינים באופן משמעותי את חתימת המכ״מ. בעניין הזה צריך להזכיר שזו לא הפעם הראשונה שבה בואינג מציגה מטוס שהוא למעשה דור 4.5 עם יכולת חמקנות בסיסית. לפני כחמש שנים הכריזה בואינג על ה f 15 s silent eagle . בישראל הייתה התעניינות ראשונית בלבד ובסופו של דבר הוחלט לרדת מהמטוס הזה. נראה שבואינג לא זנחה את פרויקט החמקנות ולמעשה המשיכה לפתח אותו על בסיס הפלטפורמות הקיימות מתוך הבנה שחלק מחילות האוויר שמחזיקים במערכי  f 18  ו  f15

  ישקלו אפשרות לשדרוג מערך הקרב על בסיס פלטפורמה קיימת. הצי האמריקני הזמין 110 מטוסי f 18 super hornet    מסדרת בלוק 3 ,שיסופקו החל מ 2020. במקביל  עד לשנת 2030,  יגרעו ממערך הצי כל מטוסי ה f 18  הישנים . מטוסי ה super hornet בלוק 2 שנמצאים בשירות, יכנסו לתהליך השבחה במפעלי בואינג ויוסבו לבלוק 3. בהשבחה יוסב תא הטייס לטכנולוגיית glass cockpit, מערכות האוויוניקה יוחלפו וגוף המטוס יעבור חידוש יסודי. בבואינג כאמור לא מסגירים פרטים באשר לשינויי הגוף שיעשו במטרה להפוך את המטוס לחמקן. לא מן הנמנע שתא האיחסון הפנימי לחימוש יוגדל, במטרה להוריד חתימת המכ״מ של המטוס. כבר עתה ברור שמכלי הדלק החיצוניים יתוכננו מחדש וישונו.  בנוסף, יוחלפו כל מערכות מיזוג האוויר בתא הטייס , לאחר שלאחרונה התרבו הדיווחים על פליטת גזים בתוך מערכות האיוורור הפנימיות במטוס.

״עד 2024 כל נושאת מטוסים של הצי תקבל טייסת של בלוק 3, ועד 2027 תקלוט כל נושאת מטוסים טייסת נוספת״, אומר גיליאן ל aviation week. ״הכוונה שלנו היא שכל מטוס שייכנס לשדרוג, יצא חזרה אחרי 18 חודשים, ובהמשך יקוצר התהליך ל 12 חודשים״.

לא מן הנמנע שבעקבות השיפורים הללו יהפוך ה  super hornet  למטוס מבוקש. לפני חודש סיכמה ארצות הברית על מכירה של 12 מטוסים לכווית, ובהודו מתגברים הקולות התומכים ברכישת המטוס הזה כדי להחליף את מערך המיג 21 הישן. מבחינת בואינג אלה הן בשורות מצוינות אחרי ששנים התריעה החברה כי ללא צבר הזמנות חדש, היא תסגור את קווי הייצור בסנט לואיס ותפטר אלפי עובדים.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות