חדשות היום

הייטק אקולוגי: החברה הישראלית שפותרת את מצוקת המים

בעיית הבצורת הקשה מאלצת את ישראל, כמו מדינות נוספות בעולם למצוא פתרונות טכנולוגיים יצירתיים לשימור המים. אקווריוס ספקטרום בחרה לטפל בפחת המים ופיתחה טכנולוגיה שמטפלת בבעיית אובדן המים בדרך ממאגרי המים אל הצרכן.

בארץ הולכים לאיבוד בממוצע כ 10% ממי השתיה היקרים, בעולם מדובר על אחוזים גבוהים אף יותר ויש מקומות בארה”ב ואירופה בהם המספרים עומדים על 50%. באנגליה 3,123 מיליון ליטרים הולכים לאיבוד מדי יום. על מנת להילחם בתופעה קבעה הממשלה הבריטית תקנים בעקבותיהם השיתה קנסות כבדים על מי שחורג בכמות המים האובדת. Thames Water, אחד מבין 46 תאגידי המים הגדולים ביותר באירופה, נקנס לאחרונה ב-8.6 מיליון פאונד על כך שחרג מדלף המים המותר. לפי נתוני חברת המחקר Bluefield Research שפורסמו לאחרונה – סך ההוצאות התפעוליות לניהול דלף מים צפוי להגיע ליותר ממיליארד דולר עד שנת 2026. הצפי, על פי הנתונים, הוא כי השינוי הכולל בתפיסת ניהול פחת המים בשלב המוקדם, יביא לסה”כ השקעות של 2.7 מיליארד דולר עד 2026 בתחום טכנולוגיות האיתור.

אקווריוס ספקטרום פיתחה טכנולוגיה המסייעת לתאגידי מים להתמודד עם זליגות מים סמויות המתפתחות בצנרת התת-קרקעית וגורמות לנזק תשתיתי ולאובדן מים. לחברה שני פטנטים שהתקבלו ועוד שישה פטנטים בהליכי רישום. במהלך השנים האחרונות זכתה החברה במספר פרסי חדשנות. הטכנולוגיה של אקוריוס ספקטרום שמיושמת במקומות רבים בארץ ובעולם, יכולה לאמוד את מצב הצנרת ולתת התראות אוטומטיות בכל זמן נתון ישירות אל הסמארטפון, כך שהתאגידים יכולים לטפל מבעוד מועד בדליפות קטנות בטרם יתפתחו לדליפות גדולות, וכן בכשלים נוספים המתגלים בצנרת וכך לחסוך בעלויות תפעול ותחזוקה. המערכת מבוססת על חיישנים אקוסטיים והידרופוניים בשילוב עם תוכנה ייעודית. זוהי מערכת ניטור קבועה (AQS-SYS) ומערכת ניידת המתחברת לסמארטפון (iQuarius™), המותאמות ליישום בכל סוגי הצנרת (ברזל, פלדה, פלסטיק וכו’) ובקטרים שונים.

מנכ”ל החברה עודד פרוכטמן: “הטכנולוגיה שלנו מייצרת חסכון כפול לחברות המים. ראשית נחסכות לתאגיד עלויות איתור ותיקון נזילות. כשאין לתאגיד טכנולוגיה מתאימה הוא מגלה את הנזילות באיחור רב ולא אחת נדרש לעבודת חירום שפעמים רבות מתבצעת בלחץ, וכרוכה בעלויות כספיות גדולות. איתור הנזילות כשהן קטנות וסמויות מאפשר לתאגיד לתכנן את התיקון ולחסוך. החסכון השני קשור לעלויות החלפת הצנרת. בלי מידע על מצב הצנרת, תוחלף פעמים רבות צנרת ישנה אבל טובה ואילו צנרת חדשה יותר ורקובה תישאר בשטח. נוסף לכל אלו ללא שימוש בטכנולוגיות, התאגידים בד”כ מגייסים עובדים רבים לטובת סקר נזילות מידי חצי שנה. זהו תהליך ארוך, לא יעיל ומצריך עובדים בעלי ניסיון שלא תמיד יש בנמצא.”

טכנולוגית איתור
הדליפות של אקווריוס
ספקטרום.צילום:אקווריוס
ספקטרום.

הסכם בינ”ל להפצת המערכת בארה”ב עם תאגיד טרימבל האמריקאי

החברה פרצה לאחרונה לשוק האמריקני כשחתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת טרימבל (Trimble) הנסחרת בנאסד”ק (TRMB) שתשמש כמפיץ הבלעדי שלה בארצות הברית. במסגרת שיתוף הפעולה, Trimble תשלב את הטכנולוגיה של אקווריוס כחלק ממערך הפתרונות הכולל שלה לשוק המים בארה”ב.  שילוב הפתרון של אקווריוס עם מערכתTrimble® Unity  (מערכת “ענן” מבוססת GPS) מציעה מערך שלם של יישומים וכלים התומכים בניהול חכם של מים. הפתרון הכולל יאפשר לתאגידי מים לפעול באופן פרואקטיבי לניטור ובקרה של רשת המים, תוך שימוש במפה ויזואלית ומפורטת המציגה את מיקומי הנזילות בצנרת. התאגידים יוכלו לתזמן מראש את עבודות התחזוקה, לעקוב אחר ביצוע פעולות מתקנות ומונעות ולצמצם את רמות הפחת שלהם. כמו כן, יוכלו להגדיר בצורה טובה יותר את מצב הצנרת על מקטעיה השונים, תוך התבססות על נתונים סטטיסטיים, ובהתאם לבצע החלטות מושכלות באשר לתעדוף השקעות הוניות בתשתית המים, לגבי אזורים בהם נדרש לבצע החלפות תשתית שעפ”י רוב עלותן גבוהה מאוד (כ-1 מיליון דולר ל-1 ק”מ צנרת).

טרימבל תשווק את הטכנולוגיה של אקווריוס לשוק האמריקאי באמצעות שני קווי מוצר: Trimble Wireless LeakManager – מערכת לניטור רציף של רשת המים הפועלת באמצעות חיישנים קבועים, תקשורת סלולרית ותוכנה ייעודית. ו- Trimble Mobile LeakLocator – ערכה ניידת המשמשת לאיתור נזילות בשטח וסימון נקודות חפירה מדויקות. הערכה מתאפיינת בקלות הנשיאה וההפעלה.

בארץ

חברת אקווריוס ספקטרום זכתה לאחרונה בשני מכרזים בארץ בהיקף כולל של כ-5 מיליוני ש”ח, במסגרת “קול קורא” לטכנולוגיות חדשניות של רשות המים. החברה תטמיע מערכת חכמה לאיתור דליפות מים סמויות וניתוח מצב צנרת בערים חולון ותל אביב, בשיתוף עם תאגידי המים “מי שקמה” ו”מי אביבים” וכן עם רשות המים שתעניק את מרבית המימון בפרויקטים הללו. בעיר חולון, יבוצע כיסוי מלא של רשת המים באמצעות 550 חיישנים אקוסטיים. החיישנים ינטרו את הצנרת התת-קרקעית ברמה יומיומית ויספקו נתונים אודות נזילות וכן יבוצע ניתוח מצב הצנרת בעיר שיאפשרו לתעדף את קטעי הצנרת הזקוקים להחלפה. בעיר תל-אביב, יבוצע כיסוי של הצנרת הראשית באמצעות 150 חיישנים המשלבים הידרופונים וחיישני לחץ אשר יאפשרו גם לאתר את הנזילות הסמויות וגם לנתח את מצב הצנרת.

עודד פרוכטמן מנכ”ל
אקווריוס ספקטרום.
צילום: אקווריוס ספקטרום.

עד היום פרשה החברה למעלה מ-4000 חיישנים המותקנים בפרויקטים שונים בארץ ובעולם וסייעה לתאגידי מים להפחית את אובדן ההכנסות ממים (Non-Water Revenue) בעשרות אחוזים. החיסכון המצטבר במים שחסכה החברה ללקוחותיה נאמד במיליוני מטרים מעוקבים.

אקווריוס ספקטרום נוסדה ע”י היזמים דוד ובורי סולומון בשנת 2009 בחממה הטכנולוגית האצ’יסון-כנרות והינה חלק מקבוצת Hutchison Water, הפעילה בתחומי המים והקלינטק, ונתמכת על ידי קונצרן CKH Holdings Limited הבינלאומי.

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות