חדשות היום

שוק הסמיקונדקטור תמיד ידע להמציא עצמו מחדש – ראיון עם ג’ון דיינה, מנכ”ל ונשיא חברת אלטרה העולמית

כתבנו אמיר בר-שלום עם מר' ג'ון דיינה

כתבנו אמיר בר-שלום עם מר' ג'ון דיינה

“אנחנו גאים מאד בביצועים של אלטרה, בשני מובנים. הראשון , ביכולת שלנו לספק פתרונות יצירתיים ללקוחות שלנו ושנית, בביצועים הפיננסיים של החברה , והחזרי ההשקעה לבעלי המניות”.
אם תרצו זה האני מאמין שפורס ג’ון דיינה –  JHON DAANE, מנכ”ל ונשיא חברת אלטרה העולמית, יצרנית המוליכים למחצה מקליפורניה . לדיינה לדעת רבים חלק ניכר בהפיכת אלטרה ליצרנית המובילה בעולם בתחום רכיבי ה FPGA. בתחילת השנה הוכרזה אלטרה על ידי המגזין פורבס,  כחברת הסמיקונדקטור המנוהלת בצורה הטובה והיעילה ביותר מבין ארבע מאות יצרניות המוליכים למחצה בעולם. בסוף חודש אוקטובר הגיע דיינה לראשונה לישראל בתפקידו הנוכחי באלטרה, למפגש עם לקוחות החברה, שמיוצגת בארץ על ידי איסטרוניקס.

“אני חייב לומר שהשוק הישראלי מאד מתאים לחזון שלנו באלטרה”, אומר דיינה בפגישתנו בתל אביב , ערב הגעתו לארץ.  “מדובר בתעשייה שמפתחת מוצרים בעיקר לשוק הביטחוני ולחברות הקומוניקציה. הסיבה לכך היא  היכולת שלנו באלטרה להציע רכיבים מתכנתים ברמה גבוהה, בעלי גמישות טכנית גדולה ומחיר אטרקטיבי. שלושת המרכיבים האלה, למעשה יוצרים ערך מוסף בעבורינו ככל שאנחנו מתקדמים בפיתוח טכנולוגיית ה FPGA. כיום כשחברות מגיעות לפתח רכיבים חדשים, מחיר הפיתוח גבוהה מאד, מה שבא לידי ביטוי במחיר הסופי של המוצר. לכן חברות רבות מכוונות את הפיתוח לשווקים גדולים שבהם פוטנציאל המכירות גדול. למשל, שוק הסלולר. רק בפנייה לכיוונים האלה , חברות יכולות להבטיח את החזר ההשקעה במחקר ובפיתוח של המוצר”.

ובמה אתם שונים מהחברות האחרות בעניין הזה ?

בעיקר בגודל. התהליך הזה שתיארתי הוא משותף לכל היצרניות. אנחנו באלטרה מוכרים כיום ליותר מארבעה עשר  אלף לקוחות את רכיבי ה  FPGA , כך שהכמות בהחלט הופכת את המוצר לאטרקטיבי מבחינת המחיר. מעבר לכך יש לנו יתרון עצום בכל הקשור בהמשך ההשקעה במחקר ופיתוח. הלקוחות שלנו לא צריכים לשלם מקדמות עבור פיתוח ייחודי, אנחנו מגיעים אליהם כבר עם מוצר סופי ומחיר אטרקטיבי.

אתה מדבר בהרבה מאד ראיונות שלך על כך שהרכיב הקבוע – ASIC    הוא מוצר שהולך ונעלם מהתעשייה, העתיד נמצא ברכיב המתכנת  ה FPGA , מדוע ?

זה מתקשר בדיוק להסבר שנתתי קודם על עלויות פיתוח. כיום הלקוח שלנו מקבל פלטפורמה גמישה מאד עם ספקטרום יכולות רחב מספיק , כדי לא להזדקק לרכיב ייחודי.  זה קודם כל בא לידי ביטוי במחיר. ברגע שהמחיר והביצועים עונים לדרישות, אני לא רואה מישהו שיבחר ברכיב ASIC , שעולה יותר ולאורך זמן לא בהכרח ישרת את הלקוח במוצרים העתידיים שלו,שכן בכל פעם שהוא יצטרך ביצועים טובים יותר של רכיב מסוים הוא יצטרך להתחיל תהליך פיתוח חדש, ה FPGA הוא בדיוק המוצר לנישה הזו שרק הולכת וגדלה, ולכן אלטרה מכוונת לשם.

ג’ון דיינה, בן 45, מכהן כבר תשע שנים בתפקידו. הוא למעשה לא עזב אף פעם את החוף המערבי של ארצות הברית. מיד אחרי שסיים את לימודיו בברקלי, החל לעבוד בתעשיית הסמיקונדוקטור, ולאלטרה הגיע כאמור לפני תשע שנים. קודם כמנכ”ל ואחר כך גם כנשיא החברה.

” במהלך שנת 2008, ההכנסות שלנו גדלו בשמונה אחוזים בעוד נפח הפעילות בשוק ירד בארבעה אחוזים. צריך לזכור שזו הייתה שנת משבר עם סימן שאלה גדול מאד על עתידה של תעשיית הסמיקונדקטור. הסיבה לכך היא שיש לנו מוצרים מאד מתקדמים, שגם בעת משבר התעשייה בוחרת להשקיע בהם, למשל רכיבי ה-40 ננו מטר, שהם מוצרים מבוקשים מאד. מעבר לכך הצלחנו להבחין שהפגיעה בשווקים לא הייתה אחידה . כך למשל במזרח הרחוק שוק הקומוניקציה היה יחסית חזק בהשוואה למקומות אחרים, והדבר בא לידי ביטוי במכירות שלנו לחלק הזה של העולם.”

תן לי דוגמא ספציפית יותר , לדברים האלה.

זה לא סוד שבסין הופנו הרבה מאד משאבים, בעיקר ממשלתיים לטכנולוגיית הדור השלישי בסלולר. השקעה בסדר גודל שכזה במדינה כמו סין -שדוהרת קדימה בכל הקשור לתשתיות קומוניקציה- היא כר פעולה מצוין. טכנולוגית סלולר מצריכה גם תשתית קרקעית ענפה , מה שמסביר את נפח הפעילות שנוצר למרות המיתון והחשש הגדול במערב באותה העת. מעבר לכך, תעשיית הסלולר משתמשת היום ביותר רכיבי FPGA, כך שהשילוב הזה מבחינתנו היה נכון.

ומה לגבי השנה, שנחשבת לאחת הקשות ביותר בענף ?

עד עכשיו אנחנו בירידה של שלושה עשר אחוזים, בהשוואה לשנה שעברה, וזה עדיין יותר טוב מהמגמה הכוללת בשוק שעומדת על כמעט עשרים אחוזים. הסיבה כך היא האטה בפעילות בסין שהשפיע באופן מיידי וברור על כל השוק. לעומת זאת אנחנו רואים התאוששות מסוימת בשוקים האחרים שהיו עד לאמצע השנה “רדומים”, כמו למשל בתעשיות הביטחוניות, אבל לא רק. ישנה התאוששות  גם בשוק הברודקאסט, בשוק אחסנת הנתונים, ובשוק הרפואי. בכל התחומים האלה אנחנו רואים  כבר התאוששות ראשונית. ברבעון הזה אנחנו רואים התאוששות שנעה בין שישה לעשרה אחוזים בהשוואה לרבעון הקודם, והמגמה הזו ממשיכה, כך שהצפי שלי הוא כי את הרבעון האחרון של השנה הזו אנחנו נסיים פחות או יותר כמו באותה תקופה בשנת 2008.

בתעשיית הסמיקונדוקטור מדברים הרבה מאד בחודשים האחרונים על כך שהמשבר הנוכחי הגיע לתחתית שלו, ועכשיו כל השוק נמצא במגמת עלייה, אמנם עלייה מתונה, אבל בכיוון חיובי. אתה מצטרף להערכות האופטימיות האלה?

בהחלט כן וזה נכון לדעתי גם לאלטרה שאני עומד בראשה וגם באופן כללי לשוק כולו. מה שאנחנו רואים עכשיו זו כפי שאמרת תחילתה של מגמה חיובית, כלומר תחילה של יציאה מהמשבר. אני חושב שבשנה הבאה נתחיל לראות שוב גידול של שתי ספרות בשוק הסמיקונדקטור, לא לרמות של שנים קודמות   אבל בהחלט שונה ממה שראינו בשנה האחרונה.

במהלך ההרצאה שלו בפני לקוחות אלטרה בישראל, כשעה אחרי שיחתנו בארבע עיניים, היה דיינה  נחרץ הרבה יותר לגבי המגמות הצפויות בשנים הבאות. “תעשיית הסמיקונדוקטור תמיד ידעה להמציא את עצמה מחדש”. יש אמת בדבריו בהתחשב בתעשייה שהחלה את דרכה ב 1960, צלחה את משבר הבועה של 2000, וכפי שהדברים נראים כיום, לדברי דיינה, עומדת לצלוח את המשבר הגדול ביותר בתולדותיה.

“כשאני מביט היום על התעשייה הזו אני רואה תעשייה בריאה יותר וזה בא לידי ביטוי בכמה תחומים.
אם בעבר, במיוחד בימי הבועה, חברות ייצרו הרבה מאד , מעבר לדרישה של השוק, כיום אנחנו רואים בגרות בעניין הזה. יש הרבה יותר איזון בין הייצור לצריכה, כך שהחברות אינן נכנסות לסחרור הוצאות וזו הסיבה שנראה גידול דו ספרתי כבר בקרוב .

מה לגבי העובדה שאחרי המשבר יוותרו בשוק פחות שחקנים ?

אני חושב שזה מחויב המציאות. שוק הסמיקונדוקטור הוא שוק שגדל בקצב מאד איטי מאד. לכן יציאת שחקנים שלא שרדו את המשבר היא טבעית ואפילו הכרחית.

תגובות סגורות