שחקן חדש בזירה

האם ״רפאל״ הישראלית שוב פורצת דרך אחרי ״כיפת ברזל״ ו״מעיל רוח״?

החברה הישראלית שהייתה הראשונה שהציגה מערכת מבצעית ליירוט טילים, הציגה לאחרונה חידוש נוסף, ספייק LR II, טיל נגד טנקים בעל יכולת התמודדות עם מערכות הגנה אקטיביות. הספייק LR IIהוא פיתוח ממשפחת ה-״Spike״ הוותיקה, שנמצאת בשימוש צבאות רבים בעולם, כולל צה״ל, שמפעיל את ה-Spike mr – ״גיל״ ו- Spike Nlos – ״תמוז״. בשבועות האחרונים דווח כי ״רפאל״ חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Varly האוסטרלית, שתקים מפעל מקומי לייצור הספייק .LR II המהלך הזה הוא חלק מההיערכות של ״רפאל״ למכרז ענק של זרוע היבשה של צבא אוסטרליה – Land 400 Phase 2, לשדרוג המערך המשוריין. בדיווחים בעיתונות האוסטרלית נאמר כי לא מן הנמנע ששיתוף הפעולה הזה יכלול בעתיד גם ייצור של מערכות נוספות כמו למשל ״כיפת ברזל״.

״השת״פ עם Varly, הוא מהלך אסטרטגי מבחינתנו״, אומר לניו טק גל פפיאר, מנהל השיווק של מנהלת מערכות נשק טקטי מדוייק ברפאל. ״במסגרת המכרז אנחנו מתמודדים עם המשוריין, ״Boxer״ של חברת ריינמטאל הגרמנית. בצריח הרכב יותקן משגר ספייק LR II שייוצר באוסטרליה. מבחינת ״רפאל״, זכיה במכרז הזה תהיה דריסת רגל משמעותית באוסטרליה והמזרח הרחוק. אנחנו כמובן לא שוללים שברבות הזמן נייצר שם גם סוגי טילים אחרים.״

בסקירה הטכנולוגית של משרד הביטחון הישראלי, מצוטט מאמר נרחב מאמר של המגזין Defence Update בנושא הטיל החדש של ״רפאל״: ״כדי להתמודד עם מגוון כה רחב של מטרות, הטיל מוצע עם שני סוגים של ראשי נפץ – הראשון הוא טיל נ”ט עם רש”ק כפול (טנדם) משופר, המגביר את חדירת השריון ב-30 אחוזים לעומת הדור הקודם. יתרון נוסף הוא יכולתו לפעול בזוויות גדולות יותר (מהניצב למישור המטרה). הספייק LR II יוכל לפגוע במטרות בזויות של עד 70 מעלות״. ב״רפאל״ מדגישים כי זהו הטיל היחידי בעולם כיום, בעל יכולת מובנית נגד הגנה אקטיבית – CAPS ().

הסוג השני של ספייק LR II , הוא גרסה רב תכליתית, המסופקת עם ראש טנדם אחר. מרעום הטיל מתכוונן מראש והוא בעל מספר מצבים, נגד מטרות קלות או מבוצרות. יכולת כיוונון המרעום מאפשרת למפעיל לכוון את המרעום להתפוצץ בפגיעה, או להפעיל את מנגנון החדירה. במקרה הזה הראש הקרבי ייצור קדח קטן בבטון המזוין, כדי לאפשר למטען העיקרי לחדור דרכו למטרה”.

בתחום מערכות הגנה אקטיביות ״רפאל״ נחשבת למוקד ידע בשל פיתוח מערכת  ״מעיל רוח״, שמורכבת כיום על טנקי המרכבה ונגמ״שי ״נמר״. האם למעשה השתמשתם בידע מפרוייקט מעיל רוח כדי לפתח טיל שיודע לעקוף אותו?

״ידוע בעולם שהפתרון של ״רפאל״ להגנה אקטיבית הוא היחיד שהוכיח מבצעיות בקרב אמיתי״, אומר פפיאר, ומתכוון למבצע ״צוק איתן״ שבו בלפחות שלושה מקרים מערכת ״מעיל רוח״, יירטה טילי נ.ט שעמדו לפגוע בטנקי המרכבה סימן 4. ״אני לא ארחיב בנושא הזה אבל ניתן להניח שהידע שקיים אצלנו שימש אותנו״.

ל-ספייק LR II תקשורת סיב אופטי לצורך שליטה מרחוק על ידי מפעיל. הטווח המקסימאלי של הטיל עומד על כ 5,500 מטר. כאשר הוא משוגר ממסוק, ניתן לבחור גם באפשרות של תקשורת נתונים ברזולוציה גבוהה (HD Datalink), יכולת שכמעט מכפילה את הטווח. לצורך התאמת המערכת לפלטפורמה מוטסת תוכנן מחדש משגר קל, הנושא שני טילים. משקלו הכולל של המשגר בוורסיה האווירית קטן ממשקל טיל הלפייר אחד.

״הסיבה שהלכנו לפיתוח משגר חדש היא שילוב של ביקוש וניסיון. בעידן של צמצום בתקציבי הגנה, צבאות בעולם מחפשים פתרונות זולים יותר. כשזה מגיע למסוקי תקיפה, יש מדינות שלא יכולות להרשות לעצמן לרכוש ״אפאצ׳י״ בכ-50 מיליון דולר. לכן הן הולכות לפלטפורמות אזרחיות זולות ועושות להן שינוי למסוקי תקיפה. בדיוק לנישה הזו אנחנו מכוונים. כיום ״רפאל״ עברה להיות מיצרנית טילים לאינטגרטור של מערכות נשק במסוקים״.

״רפאל״ לא מספקת הרבה פרטים על מאפייני המערכת, מעבר למעטפת הביצועים המרשימה שלה. על פי הלקט הטכנולוגי של מפא״ת, בספייק LR II שילבה ״רפאל״ ראש ביות חדש, פסיבי ולא מקורר, בעל פס רחב, המשלב דימות תרמי צבעוני ורזולוציה גבוהה, הכל על פי בחירת המפעיל. השיפורים האלה מגבירים באופן משמעותי את יעילות רכישת המטרות ויכולת המעקב של הטיל, גם כאשר מדובר מטרות מורכבות וחמקניות המאפיינות את הלחימה האסימטרית.

 ראש הביות המתקדם של ה-ספייק LR II
משפחת טילי ה-” spike ” נחשבת לאחד המוצרים המוצלחים של ״רפאל״. עד היום סופקו
כ 30- אלף טילים ל 26- מדינות. בחברה לא ממש חושפים פרטים על הטיל החדש שנחשב
לפורץ דרך. תמיר אשל, כתב Defence Update , ניתח במאמר שלו את אחד החידושים
המעניינים בטיל, השימוש בבינה מלאכותית. ״ראש הביות החדש כולל יכולת עקיבה
מתקדמת עם מאפייני בינה מלאכותית. ה״פונקציות בינה מלאכותית מאפשרות לראש
הביות לקיים נעילה על מטרה גם במצבים שבהם עוקבים אוטומטיים נכשלים – כאשר
המטרה נעלמת מאחורי מכשול או כאשר יש ניגודיות נמוכה ביחס לרקע – אלה המקרים
שבהם טילי דור ג’ )שגר ושכח( כושלים, וטילי דור ד’ יזדקקו לסיוע מהמפעיל. הטיל, המיועד
לשימוש נגד מטרות חמקמקות בעלות חתימת זמן נמוכה, כולל יחידת מדידה אינרציאלית
מובנית ) IMU – Inertial Measurement Unit ( לתמיכה ברכישת מטרה על ידי גוף שלישי,
וכדי לאפשר ירי של הטיל לנקודת ציון מבוקשת. כישורים אלה שימושיים במיוחד ב”שיגור
עיוור” נגד מטרות נעלמות, גם כאשר לפלטפורמה המשגרת אין זיהוי חזותי של מטרה״.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות