חדשות היום

ביקוש גבוה

בתעשייה האווירית נשמו לרווחה. הפרלמנט הגרמני אישר בתחילת חודש יוני האחרון את עסקת הענק להחכרת חמישה מל״טי  heron tp. העסקה בשווי של 600 מיליון דולר, נחתמה מול Airbus DS Airborne Solutions GmbH  שתפעיל את המטוסים עבור הצבא הגרמני. עסקת המל״טים הזו ידעה עליות ומורדות רבים בשל הטלטלה הפוליטית בגרמניה. התעשייה האווירית התחרתה מול ענקית המל״טים האמריקנית  general atomics. בתחילת 2016 בחרו הגרמנים במל״ט הישראלי, מהלך שגרר ערעור מצד היצרנית האמריקנית. בינתיים התפרקה הקואליציה בגרמניה והעסקה הוקפאה. במקביל לכך החל קמפיין פוליטי נגד העסקה. מפלגות השמאל בגרמניה התנגדו נחרצות, בשל השימוש הצפוי בחימוש אווירי והסוגיות האתיות שנלוות לכך. על פרסום בעיתון ״כלכליסט״, הקנצלרית מרקל כללה את אישור העסקה עם ישראל, כסעיף בהסכם הקואליציוני החדש, וכך לבסוף היא נחתמה.

עניין נחיצות המל״טים לגרמניה עלה לא אחת בשנים האחרונות. הסיבה לדחיפות העסקה עם ישראל היא הנחיתות המבצעית שממנה סובל הצבא הגרמני בכל הקשור להפעלת מל״טים גדולים –  male – medium altitude long endurance .ה heron tp לא יהיה המל״ט הישראלי הראשון שמספקת התעשייה האווירית לגרמניה. כיום מפעיל חיל האוויר הגרמני תחת הסכם דומה עם Airbus , טייסת מל״טים מסוג heron 1, בפעילות באפגניסטאן ובמאלי שבמערב אפריקה. עד כה צברו המל״טים הישראלים יותר מ 35,000 שעות טיסה בשתי הזירות.

תמונה: Heron TP בסלון האווירי בהודו 2017 , צילום: התעשייה האווירית IA

למרות שהגרמנים והישראלים לא פירטו את הקונפיגורציה הסופית של ה heron tp  הגרמני, כבר עתה ברור שהוא יישא מתע״ד אלקטרו אופטי מבוסס אינפרה אדום, מכ״מ, מערכות תקשורת לוויינים וגם חימוש.  אחד היתרונות הגדולים שלו הוא מערכות בטיחות הטיסה המאפשרות לו לטוס על פי נהלי נאטו, בסביבה אזרחית. הheron tp  יצויד במערכת למניעת התנגשות באוויר ובמכ״מ מזג אוויר מתקדם.

״ה heron tp יעניק לגרמניה עליונות אווירית ברמה אחרת מזו הקיימת כיום, בשל רמת הביצועים הגבוהה של המערכת״, אמר שאול שחר, סמנכ”ל בתעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טייס צבאיים, אחרי אישור העסקה. לא בכדי מדברים בישראל על עליונות אווירית גרמנית. אירופה נמצאת כבר יותר מעשור בנחיתות טכנולוגית בתחום ייצור מל״טים. ניסיון  לייצר מל״ט אירופאי מסוג male,  נגנז ב 2013 לאחר כישלון פרויקט EuroHawk.

הפרויקט הזה היה אמור להתבסס על מל״ט Global Hawk אמריקני. דגם אחד של המל״ט נבנה והחל בניסויי טיסה, אלא שאז התעוררה בעיית חוסר התאמה לטיסה בסביבה אזרחית בהתאם לרגולציה האירופית  International Civil Aviation Organization (ICAO).

אז התברר שהתאמת ה EuroHawk לסביבת טיסה אזרחית, מצריכה התקנה של מערכת למניעת התנגשות באוויר – “sense and avoid” . שינויי כזה אמור היה לייקר את הפרויקט בכמעט מיליארד דולר בשל הצורך בשינוי  הקונפיגורציה של המטוס. הביטול גרם לעיכוב משמעותי בהצטיידות במל״טים לצבא הגרמני, וזו בדיוק הסיבה שמשרד ההגנה הגדיר את עסקת ה heron tp, כ ״דחיפות עליונה״. במקביל לאישור עסקת ה heron tp עם ישראל, עומד משרד ההגנה הגרמני לחתום על עסקת ענק נוספת עם Northrop Grumman האמריקנית, על רכישת מל״ט מדגם MQ-4C Triton. שווי העסקה קרוב ל 2.5 מיליארד דולר, והיא אמורה לצאת אל הפועל כבר בשנה הקרובה.

על פי ההודעה האמריקנית, העסקה כוללת ארבעה מטוסים וחמש עמדות הפעלה מהקרקע. כבר עתה ברור שהיא  תכלול הדרכה אמריקנית בכל הקשור לאינטגרציה של המערכת ולשילוב מערכות אירופאיות על המטוס עצמו. ה MQ-4C Triton יכלול מערכת מובנית של מניעת התנגשות אווירית- anti-collision systems ומערכת מיוחדת נגד הצטברות קרח, שתאפשר לו טיסה בסביבה אזרחית.

״העסקה עם גרמניה תאפשר לה יכולות מתקדמות של סיור, מעקב ואיסוף מודיעין, בהתאם לדרישות ברית נאטו. ה  MQ-4C Triton יעמיד את הצבא הגרמני בשורה אחת עם יכולות המדינות האחרות בברית ויאפשר לגרמניה להגן על הגבול הימי מאיומים אזוריים…״, נאמר בהודעת משרד החוץ האמריקני לאחר אישור העסקה בקונגרס.  כמו בעסקת ה heron tp עם ישראל גם בעסקת ה MQ-4C Triton, משרד הגנה הגרמני הציג לפרלמנט פער מבצעי לפעילות הסיור ואבטחה הימיים של גרמניה במיוחד באזורים הצפוניים שם פועל הצי הרוסי. הדגם שיסופק לגרמניה החל מ 2021, הוא דגם משופר של ה MQ-4C Triton. הדגם הראשון  יסופק כבר בתחילת 2019 לnavy  האמריקני.

מל״ט אירופי ראשון?

באירופה חוששים מאד מדומיננטיות המל״טים של ארצות הברית. זו הסיבה שחלק מהמל״טים נרכשים מישראל, עד שהייצור של המל״ט האירופי החדש יהיה סדרתי. בסלון האווירי שנערך בחודש אפריל בגרמניה – ILA Airshow, הוצג אבטיפוס של מל״ט male  שמפתחות גרמניה, ספרד, צרפת ואיטליה. תכנון המל״ט החדש החל ב 2016 ועל פי הדגם שהוצג בברלין, הוא דומה בגודלו ל MQ-9 Reaper, האמריקני. המל״ט האירופי החדש   אמור לכלול שני מנועים, בהתאם לדרישת חוקי התעופה האזרחיים באירופה. את המל״ט החדש בונות שלוש חברות: Leonardo, Dassault Aviation ו Airbus DS. מנכ״ל Airbus DS סיפר לעיתונאים כי הוא יכלול יכולות של : מעקב, סיור, איסוף מודיעין וככל הנראה גם חימוש.

Heron tp

ה Heron tp הוא המל״ט הגדול ביותר של חיל האוויר. הוא נכנס לשירות ב 2007, תחת מעטה כבד של איפול על היכולות שלו. בחיל האוויר הוא משמש למשימות מודיעין, ביור מעקב ורכישה וסימון של מטרות.בחיל האוויר מתעלמים תמיד מהשאלה לגבי נשיאת חימוש.  על פי פרסומים זרים ישראל תקפה איתו שיירות אירניות בסודן ב 2010. ה Heron tp

 יכול לשאת משקל של עד 5.4 טון. מוטת הכנף שלו היא 26 מטרים,  דומה לכנף של בואינג 737.  הוא מונע על ידי מנוע אחד מדגם  1 × Pratt & Whitney Canada PT6-67A, 900 kW (1,200 hp). רום הטיסה שלו הוא 45,000 רגל עם זמן שהייה מירבי של כ 30 שעות. הודו היא המדינה הראשונה שרגשה את ה heron tp. בעבר צרפת הודיעה על רכישה אבל ביטלה בהמשך את העיסקה.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות