חדשות היום

האח הגדול

חיל הים ההודי הוא ללא ספק אחד משווקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות, במיוחד לאחר עסקת הענק שבה רכשו ההודים את טילי ה ״ברק 8״, מהתעשייה האווירית. בימים אלה יוצא מנהל הרכש של הצבא ההודי במכרז חדש לרכישת פלטפורמת סיור אווירית לזרוע הים שלו. אחת החברות שתתמודד במכרז הענק הזה היא ״אירונאוטיקס״ הישראלית שפיתחה לאחרונה מכ״מ ימי מוקטן שיורכב על גבי מל״ט האורביטר 4 מתוצרתה.

״תפיסת ההפעלה שלנו עם האורביטר 4, בהחלט תואמת את הצרכים הייחודיים של חיל הים ההודי״, אומר דני אשחר, המשנה למנכ״ל אירונאוטיקס. ״בעולם הים יש את המושג שנקרא blue water ומשמעו פעילות בטווחים של מאות ולעיתים אלפי מייל מבסיס האם. כלומר, פעילות מבצעית בים הפתוח, שבה הספינה צריכה להתבסס אך ורק על היכולות הגנריות שלה. חיל הים ההודי פועל בצורה הזו באוקיינוס ההודי ולכן הוא זקוק לקשת מגוונת של יכולות מבצעיות על גבי ספינות הטילים שלו. פיתוח המכ״מ הימי על האורביטר 4 , שממריא ונוחת על הספינה בהחלט עונה על הצורך המבצעי הזה, מעבר ליכולות המתקדמות של המכ״מ בכל הקשור לטווחי הגילוי״.

עד היום הוצב המכ״מ הימי על גבי פלטפורמות אוויריות גדולות ויקרות. הסיבה הראשונה לכך היה גודל המכ״מ, שהצריך פלטפורמה בעלת כושר נשיאה וטווח. בחיל הים הישראלי מופעל המכ״מ הימי על ידי מסוק ימי מאויש, panther as565 מתוצרת צרפת.  המסוק ממריא ונוחת על גבי ספינות סער 5 המצוידות במנחת בסיפון האחורי. בנוסף מפעיל חיל הים מל״ט סיור ימי גדול, ״שובל ים ״ ( מל״ט heron המיוצר על ידי התעשייה האווירית) שממריא ונוחת ממסלול רגיל בחוף.

האורביטר 4 הוא מל”ט טקטי קטן (STUAS) המשוגר מהים (NSUAS). הוא נחשב לפלטפורמה  בעלת יכולת מתקדמת רב משימתית לתפעול שני מטענים ייעודיים שונים בעת ובעונה אחת. לאורביטר 4 ארכיטקטורה פתוחה המאפשרת להתאים אותו ספציפית למגוון לקוחות ומשימות. בין המטענים הייעודיים השונים, שאורביטר 4 יכול לשאת:

מכ”ם סיור ימי (MPR). בנוסף יכול האורביטר 4 לשאת מטען ייעודי אלקטרו-אופטי מתקדם מדגם, XR של קונטרופ וכן מכ”ם מפתח סינתטי (SAR).

״המיזעור של המכ״מ והשילוב שלו על פלטפורמה ימית נותן ללקוח יתרון כפול. ראשית שעת ההפעלה של האורביטר 4 זולה בהשוואה למל״טים גדולים יותר, כל שכן בהשוואה למסוק ימי. מעבר לזה, מדובר בפלטפורמה בעלת כנף קבועה, מהירה הרבה יותר ממסוק. היכולת הזו להמריא את המל״ט מהסיפון, ולקבל כמעט מיד תמונת מטרות בים בטווחים גדולים היא משמעותית. מה שהיה גדול וכבד הופך עכשיו למהיר, קל וזול. יתרון נוסף הוא חשאיות הכלי. האורביטר טס בגובה של 18,000 רגל, אף אחד לא שומע אותו והוא לא מחשיד. נוכחות של מסוק בים מגלה מיד כי יש בסביבה כוח ימי״.

תמונת כותרת ולעיל: אורביטר 4 . צילום: אילן נחום

פיתוח נוסף שאותו הציגה אירונאוטיקס  לאחרונה הוא מתע״ד איכון סלולארי שפותח יחד עם חברת verint. במתע״ד המיועד למל״טי האורביטר 3 או אורביטר 4 משולב  חיישן יירוט סלולרי – המאפשר  לבצע משימות מודיעין, מעקב וסיור מעל זירות שונות ולנצל טכנולוגיות תקשורת שונות שבהן משתמשים היעדים. החיישן המיוחד מתגבר על הפרעות לאיסוף מודיעין מהקרקע באזורים שאין אליהם גישה ועל מגבלות של קו ראייה, תוך הגדלת תחום הכיסוי ווידוא חשאיות הפעולה.

״זהו בעיני אחד מהפיתוחים פורצי הדרך״, מספר אשחר. ״כיום ניתן לבצע איכונים סלולאריים בסביבה אורבנית, אבל הבעיה היא מיסוכים שנוצרים כתוצאה מבניינים. המערכת האווירית מתגברת על הבעיה הזו בעזרת המימד האנכי, ומאפשרת טווח כיסוי עצום בהשוואה למערכת קרקעית״.

המערכת החדשה כבר סופקה למספר לקוחות בעולם, בהן ממשלות, שירותי בטחון, כוחות משטרה ושירותי הצלה. ״במשך שמונת החודשים האחרונים ניסינו את המערכת בכמה תרחישי הפעלה, והתוצר שלה היה מדהים. באחוזים , היא נותנת כיסוי של פי 10 ממערכת קרקעית. עיקר ההתעניינות הוא כמובן של שירותי בטחון ולא במקרה״, אומר אשחר. ״את הדוגמא הטובה ביותר לשימוש במערכת כזו ניתן לראות באירוע כמו בתיאטרון ה bataclan בפריס. המחבלים התבצרו בבניין ולא היה ברור מה קורה שם. צוות איכון קרקעי התקרב לנקודה ברכב עמוס אנטנות חיצוניות, מה שסיכן את הכוח, והקשה מאד על איכון  התשדורות. אם היו משתמשים במוצר שלנו, בתוך שניות ניתן היה לאכן את כל הניידים בסביבה, ולשאוב מהם את כל האינפורמציה הרלוונטית: מיילים, הודעות sms, הודעות ווטסאפ וכמובן האזנה לכל השיחות. שימוש נוסף הוא בעת התרעה על אירוע טרור. יכולת הסריקה האנכית של המל״ט מאפשרת לסרוק במהירות שטחים עצומים בהשוואה למערכות הקרקעיות. כך ניתן לאתר ניידים חשודים באופן כמעט מידי ולעקוב לא רק אחרי האינפורמציה אלא גם לאתר אותם גאוגרפית באופן מדויק״ .

דני אשחר, משנה למנכל אירונאוטיקס
צילום: ישראל מלובני

 אורביטר 4 – תעודת זהות

האורביטר 4 מתבסס על המבנה האווירודינמי המוצלח ועל תכונות המל”ט הטקטי הקטן אורביטר 3. הוא בעל יכולת שהות מקסימלית באוויר של יותר מ- 24 שעות, משקל המראה מירבי  של 50 ק”ג, גובה טיסה מקסימלי של 18,000 רגל ויכולת לשאת ולהפעיל סימולטנית שני מטענים ייעודיים.

האורביטר 4, המצויד ביכולות כגון עיבוד מתקדם של תמונות, המראה אוטומטית ומערכת חילוץ, וכן יכולת לנווט עם וללא GPS  וקישור לנתונים.  הוא בלתי תלוי במסלול המראה ונחיתה ומופעל על ידי שלושה אנשי צוות. האורביטר 4 יכול להמריא ולנחות על כל סוג של כלי שיט, ללא צורך בסיפון טיסות.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות