בקבוקי יין מזכוכית

על מדפי היינות במסעדות, ביקבים ובמסעדות אנו רואים בקבוקי היין בצורות ובגדלים שונים. ניראה שרבים לא יודעים מה ההבדל בין הבקבוקים ומדוע לא משתמשים בבקבוק זכוכית אחיד לכל היינות.

ישנן כ12 צורות בקבוקי יין קלאסיים, חוץ ממאות סוגי בקבוקים המעוצבים במיוחד ע”י היצרנים, כדי להגדיל את המכירות של היינות שבהם.
יש שלוש צורות בקבוקים מובילים והשימושיים ביותר, בהם בוחרים הייננים להשתמש. בקבוק בורגונדי, בקבוק בורדו ובקבוק אלזס / מוזל. הם ע”ש אזורי יין בצרפת. מדוע משתמשים בבקבוקים כאלה ומהי השפעתם על היין.

בקבוק הבורגונדי
בקבוק בורגונדי הוא הוותיק מבין עמיתיו.  ייצורו החל בתחילת המאה ה -19.
זהו בקבוק קלאסי ואלגנטי למראה עם כתפיים משופעות, עדינות, וגוף רחב מעט יותר מהאחרים. בקבוקים אלה משמשים לאיכסון יינות שרדונה ופינו נואר. כנראה שזהו עיצוב שהיה הקל ביותר על יצרן הבקבוקים לייצר אז. צבעו של בקבוק בורגונדי מסורתי ינוע בין ירוק בהיר לכהה. שימוש אחד של צורה זו הגיעה אל עמק הרון, שם הבקבוקים דקים מעט וקצת גבוהים יותר עם צוואר ארוך מעט, והם מעוטרים במעיל של זרועות. הצבע הכהה מונע פגיעת האור ביין.

בקבוק הבורדו
בבקבוק בורדו יש קווים נקיים מאוד: צדדים ישרים וגוף צר, עם כתפיים גבוהות מאוד, מרובעות וייחודיות. יש הטוענים כי הכתפיים הגבוהות תוכננו לתפוס את המשקעים שיצמחו ביינות בורדו ישנים יותר, אבל זה מעולם לא אושר. סיבה נוספת להבדל הצורה היא אך ורק כדי להבדיל אותו מן הבקבוק הבורגונדי. זהו עתה הבקבוק הפופולרי ביותר בשימוש ברחבי העולם. משתמשים בו לסוגי יין שונים ובעיקר לקברנה סוביניון, מרלו והלבנים מבורדו סוביניון בלאן וסמיון.

בקבוק אלזס / מוזל
בקבוק אלזס / מוזל נוצר לאחר שיוצר בקבוק בורדו, והיה בתחילה לשימוש יין ריזלינג יבש ומתוק. כיום הוא משמש גם עבור גוורצטרמינר. הבקבוקים האלה גבוהים, צרים ואלגנטיים מאוד. הם גם הרבה יותר קלים ודקים מבקבוקי בורגונדי ובורדו. הסיבה לכך היא הדרך התחבורתית שהיינות היו צריכים לחצות את נהר הריין. סירות הנהר היו קטנות, ולכן הבקבוקים האלה היו צריכים להיות דקים וקלים שיתאימו לכמות בקבוקים רבים ככל האפשר בסירה. קיים דימיון בין צורות בקבוקי אלזס הצרפתי ומוזל הגרמני, מגדות הריין.
שני הבקבוקים דומים ולאותם סוגי יינות. ההבדל העיקרי הוא שבקבוקי אלזס ירוקים,  בקבוקי הריין הם בצבע חום כהה, וגם מעט צרים יותר.
בקבוק נוספים

בקבוק שמפניה: הבקבוק היחיד עם מטרה ברורה בעיצוב מבנהו. העיצוב הוא לצרכים טכניים. זכוכית עבה, כתפיים עדינות ומשופעות ושקע בקרקעית לחיזוק המבנה, כדי למנוע פיצוץ בקבוקים, יש כאן בזבוז מקום ליין, כמובן.

בקבוק מחוזק: בקבוק זה דומה בצורתו לבקבוק בורדו, עם הצדדים ישרים וכתפיים גבוהות. ההבדל היחיד הוא הבליטה הנמצאת על צוואר הבקבוק. כמו כן, יש לו שקע בתחתית לאיסוף משקעים. הבקבוק מתאים ליישון ארוך של יינות.
הפקק הוא גם ייחודי, בשונה לפקק ארוך טיפוסי, זהו פקק עם ראש רחב המאפשר פתיחתו וסגירתו בקלות יותר.
רוב הבקבוקים הם בצורות מסורתיות של זהות אזורית. אף אחד לא טוען, למשל, שהאיכות של יין פינו נואר תהיה שונה אם הוא בוקבק בבקבוק בורדו, או אולי זה כן נכון……

גדלי בקבוקים:
• בקבוק קטן  0.5 ליטר
• בקבור רגיל תקני  0.75 ליטר
• (Magnum)מגנום  1.5 ליטר, המכיל כמות של 2 בקבוקים רגילים.
• טרגנום (Tregnum) או מרי-ז’אן (Marie Jeanne) המכיל 2.25 ליטר (3בקבוקים).
• ירבעם (Jeroboam) או דבל-מגנום המכיל 3 ליטר (4 בקבוקים).
• רחבעם (Rehoboam) המכיל 4.5 ליטר (6 בקבוקים).
• מתושלח (Methuselah) המכיל 6 ליטר (8 בקבוקים).
• מרדכי (Mordechai ) או שַׁלְמַנְאֶסֶר (Salmanazar) המכיל 9 ליטר (12 בקבוקים).
• בלטזאר או בלשצאר (Balthazar) המכיל 12 ליטר (16 בקבוקים ).
• נבוכדנצר (Nebuchadnezzar ) המכיל 15 ליטר (20 בקבוקים) .
• מלכיאור (Melchior) המכיל 18 ליטר (24 בקבוקים).
• שלמה (Solomon) המכיל 20 ליטר.
• גוליית (Goliath) או פרימה(Primat) המכיל 27 ליטר (36 בקבוקים).
מלכיצדק (Melchizedek) המכיל 30 ליטר (40 בקבוקים).
חשוב לדעת שחלק מהשמות נמצאים בשימוש לגדלים שונים מאלה, במחוזות יין שונים בצרפת.

יש השואלים למה נועד השקע  בבסיס בקבוקי היין. במקור השקע נועד לחזק את הבקבוק בעת הניפוח הידני של הזכוכית וגם לשפר את יציבתו של הבקבוק. בייצור היום  אין צורך בזה, אך יש הרואים בבקבוק כזה, מכובד ויוקרתי יותר.
השקע בתחתית הבקבוק גם מאפשר לסומלייה למזוג את היין באלגנטיות, ביד אחת, באמצעות השמת האגודל בשקע.

ע”פ Flying Winemaker

ישראל פרקר

תגובות סגורות