הנוסע המתמיד

זה נראה שהמרוץ לחלל לא שוכח, אולי אפילו מתעצם. אם בעבר זו הייתה תחרות בין מדינות, הרי שעכשיו נראה שהמרוץ  הזה מקבל תפנית לא שגרתית והופך לתחרות מסחרית בין אולטרא מיליארדרים,על מי יהיה הראשון שישלח תייר לחלל.

קפסולת החלל של blue origin
צילום: blue origi

הפרסום האחרון מגיע מכיוונו של אילון מאסק, בעליה של חברת space x, שנמצאת כבר מספר שנים עמוק מאד בתחום תעשיית החלל. החברה הפכה להיות משגרת הלוויינים הפרטית הגדולה בעולם, והיא משגרת בין השאר לוויינים צבאיים למערכת הביטחון האמריקנית. באמצע חודש ספטמבר האחרון הודיע space x כי היא תשגר ב 2023 את התייר הראשון לחלל על קפסולה חללית קטנה, שתורכב על טיל מיוחד שיפותח לצורך כך וייקרא big falcon rocket. בר המזל או עתיר הממון… להיות התייר החללי הראשון שלה הוא מיליונר יפני העוסק באמנות ומסחר מכוון. הסכום ששילם יוסאקו מזאואה לא פורסם, אבל ההערכה היא כי מדובר בכמה עשרות מיליוני דולרים, שכן בסכום הזה לדברי מאסק תפותח הקפסולה מיוחדת שתכיל שישה נוסעים. על פי חלק מהפרסומים המיליארדר היפני מתוכנן לנחות על הירח, לראשונה מאז  1972 והוא אמור להיות התייר ה 25 על גבי הכוכב. מאסק, הוא דמות צבעונית שלא בוחל בגימיקים תקשורתיים.  כך למשל, עישן השנה מריחואנה בשידור חי בטלוויזיה, כאשר התארח בתכנית שתומכת בלגליזציה של הצמח. את היצירתיות שלו, רותם מאסק גם לעסקיו האחרים. בתחילת פברואר השנה שיגרה space x  מכונית טסלה חשמלית לחלל, על גבי הטיל הגדול ביותר שלה עד כה, falcon heavy.  הטיל הזה אמור היה להציג יכולת שיגור של לוויינים גדולים. מבחינת מאסק זה היה כמובן גם אקט שיווקי, שכן, הוא הבעלים של מיזם המכוניות החשמליות המיוצרות בסין. המכונית הייתה אמורה לנחות על מאדים אבל אחר כך שונה המסלול שלה לריחוף בחגורת אסטרואידים בין מאדים לצדק.

מטוס החלל unity בניסוי טיסה מ 2013-
צילום: virgin atlantic

בינתיים כאמור  יש מי שנושף בעורפו של מאסק הצבעוני הוא ג׳ף בזוס, הבעלים של amazon, והאיש העשיר בעולם כיום. בזוס הקים גם הוא לפני מספר שנים מיזם חלל פרטי, blue origin.  המיזם מכוון לפלח גדול יותר של תיירות, כשהכוונה היא לשלוח תיירים בקפסולת חלל לגובה של 100 קילומטרים. הקפסולה של blue origin  תורכב על גבי טיל רב פעמי שישחרר אותה בגובה המטרה,  שם היא תרחף מספר דקות והנוסעים יוכלו להתרשם ממראה כדור הארץ דרך חלונות גדולים. הטיל המשלח יחזור באופן נשלט לתחנת הקרקע בעוד הקפסולה שתכיל עד שישה תיירים בכל טיסה, תנחת בעזרת מצנח בחזרה לקרקע. blue origin  כבר ביצעה מספר ניסויים לא מאוישים בטיל ובקפסולה, ועל פי פרסומים בארצות הברית היא כבר הכינה טבלת מחירים לטיסות. בדיווח של סוכנות רויטרס, מצוטט בכיר בחברה שאומר כי מחיר של טיסה כזו יעמוד תחילה על 300,000 דולר ובהמשך כאשר הפרויקט יצבור תאוצה, צפוי המחיר לרדת לכ 200,000 דולרים לטיסה.  Blue origin לוטשת עיניים גם לשוק השיגורים של לוויינים מסחריים וצבאיים. בחודש שעבר הודיע החברה על זכיה במכרז לאספקת מנוע לטיל שיגור כבד מסוג Vulcan ,פרויקט משותף של בואינג ולוקהיד מרטין. הלווינים שה vulcan אמור  לשאת  לחלל, ישמשו לצרכים בטחונים של הפנטגון, מה שלדעת רבים מקרב את blue origin  של בזוס’ להתחרות מול space x  של אילון מאסק על שיגור לוויינים צבאיים. הוכחה נוספת לכך שבזוס מתכוון להתחרות ב space x   ניתן לראות בפרוייקט שאפתני נוסף של החברה, פיתוח מנוע חדש ,new glenn, לטיל כבד יותר מ ה Vulcan.  ה new glenn, אמור לשחרר את הטילים האמריקנים משימוש במנועים הרוסים, מסוג rd-180. בנוסף הצהירה blue origin כי תקים מפעל מיוחד לייצור המנועים, שיעסיק יותר מ 20 אלף עובדים.  מה שבהחלט מקרב אותה עוד יותר להשתלבות בחוזי הפיתוח וההפעלה של הפנטגון.

אילון מאסק ויוסאקו מזאואה
צילום: חשבון הטוויטר של אילון מאסק

לצד ג׳ף בזוס האמריקני ואילון מאסק האוסטרלי אמריקני, נמצא גם המיליארדר הבריטי ריצ׳ארד ברנסון עמוק בתוך המרוץ לתיירות חלל. בראיון שהעניק ברנסון ל bbc באמצע חודש מאי האחרון, הוא אמר כי החברה שלו virgin galactic, נמצאת מרחק חודשים ספורים מטיסה מסחרית ראשונה לחלל. ברנסון טוען כי הוא עצמו ייקח חלק באחד המסעות הראשונים לחלל ולצורך כך הוא עובר בשנה האחרונה אימונים מיוחדים של אסטרונאוטים, כדי להתרגל למערכת הלחצים המופעלת על הגוף בזמן ההאצה.  Virgin galactic   הציגה כבר בתחילת 2016 את רכב החלל שלה, unity, שנראה כמו מטוס מנהלים קטן. מאז עבר המטוס מספר ניסויי טיסה, האחרון נערך בחודש שעבר ובו הגיעה ה unity לגובה של 52 ק״מ. ה unity מתוכננת להטיס 6 נוסעים לא כולל שני טייסים. היא נישאת על גבי מטוס משלח, שממריא איתה ומשחרר אותה בגובה של כ 17 ק״מ. בשלב הזה הטייסים פותחים את מנועי ההאצה וטסים כמעט אנכית לגובה של כמעט 100 ק״מ. הנוסעים בשלב הזה אמורים להרגיש את חוסר הכבידה. השהייה בחלל היא של כמה דקות, ומיד אחר כך המטוס נכנס חזרה לאטמוספירה ונוחת על הקרקע באופן עצמאי. משך הטיסה מתוכנן לכשעתיים וחצי. ברנסון טוען כי החברה מכרה כבר יותר מ 700 כרטיסים במחיר של 250,000 דולר לכרטיס, ועוד אלפים נמצאים ברשימת המתנה. אב, יחד עם זאת הוא מודה כי המתחרה העיקרי שלו הוא בזוס, שכן שניהם מכוונים לשכבת החלל הנמוכה. ההערכה היא כי virgin galactic קרובה יותר לטיסה ראשונה, כאשר טיסת המבחן המאוישת הראשונה בגובה 100 ק״מ מתוכננת לסוף השנה הנוכחית.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות