הרובוט המחלץ

הקשר בין הנדסה ידי אדם לבין עולם הטבע, נראה לנו כשני ניגודים שחיים במקביל, אך כשדרור קובו הרהר בפרויקט הגמר שיכין במכללת אפקה להנדסה  הוא פנה לטבע, ולתוצרי האבולוציה שמייצגים מילארדי שנות “חכמה” של תכנון בניסוי וטעייה, כדי לקבל השראה בתכנון רובוט חדשני שיסייע באזורים מוכי אסון.

“לרובוט שהמצאתי יש שש רגליים, והמבנה שלהן זהה לאנטומיה של עכביש. הטבע מוצא את הדרך הכי יעילה וטובה לעשות דברים, הפתרונות נמצאים שם. רציתי להיטיב עם האנושות, באמת להשפיע ולסייע לה, וכשאתה מסתכל על עולם החי, אחרי התפתחות של מילארדי שנים – אתה מקבל את ההשראה הטובה מכולן”, מספר קובו.

הרובוט של קובו פותח במסגרת פרויקט גמר המבוצע ע”י כל סטודנט לקראת סיום הלימודים לתואר ראשון בהנדסה, כחלק מרכזי מהדרישות האקדמיות לקבלת זכאותו לתואר. קובו, כיום בוגר הנדסה מכנית של מכללת אפקה להנדסה, הציג את הפרויקט ביוני האחרון, במסגרת תערוכת פרויקטי הגמר המתקיימת מדי שנה באפקה והוכתר כזוכה התערוכה.  פיתוח הרובוט התאפשר בזכות שילוב של סביבה אקדמית תומכת, מוח יצירתי – ועבודה יסודית שיצאה מהקופסה ההנדסית.

הרובוט המחלץ

הרובוט שבנה מסוגל לנוע בתנאי שטח קשים, בתוך נקיקים והריסות, כשהוא נושא עליו מצלמה ומיקרופון ומשדר בזמן אמת זרם נתונים, וידאו וקול, מהמיקום של הרובוט. זאת, לצד חיישן חום, אינפרא אדום, שיכול לחוש טמפרטורה מרחוק ולהעניק למפעילו אינדיקציה לגבי הימצאות נעדרים בזירת אסון – וכן לזיהוי מצבו של הנעדר, לאחר איתורו.

“הסתכלתי על חרקים ועל מרובי רגליים, ראיתי את האלגנטיות והחן שבהם הם נעים, ואז באה לי השאיפה לתכנן רובוט שדומה ביולוגית ואנטומית לחיה – ולא עוד רובוט על גלגלים שיחווה קושי בתנאי שטח בעייתיים. הטבע עשה מחקר ופיתוח לאורך מיליוני שנים כדי להגיע לצורה הנכונה של הגוף ושל מבנה הרגל, הסתמכתי על זה לצד מחקרים וספרות מדעית שקשורים בחקר התנועה של בעלי חיים”, אומר קובו.

וכך, המבנה הבסיסי של כל רגל ברובוט שאוב מהאנטומיה של רגל עכביש – במנח הרגל ובצורתה, ועד למבנה הרגל והמפרקים. לדבריו, “הרובוט הוא פלטפורמה פתוחה להרחבה, שניתן להוסיף עליה רכיבים נוספים, כמו חיישן גז או חיישן קרינה שישמשו למשימות ספציפיות”.

כשדרור קובו צפה בזירות אסון דרך הטלוויזיה, הוא ראה את חוסר האונים של המחלצים. “אנחנו רואים בחדשות כיצד נראים אזורים שחוו אסונות ורעידות אדמה, עם קריסות של מבנים. רציתי לייצר רובוט שנשלט בידי אדם ויכול לנווט בשטח עם מכשולים, דרך בורות וכימיקלים, כי הרובוטים שקיימים היום למשימה – לא מתאימים לאתגר הדרוש”.

בפרויקט הגמר של “הרובוט המחלץ”, שולבו נושאים רבים שלפי קובו “כל אחד מהם הוא פרויקט גמר בפני עצמו. משלב התכנון המכני, שעבר שלושה שיפורים של הדגם, ועד הגעה לטווח תנועה מקסימלי של הרגליים, שחלילה לא יפריעו האחת לשנייה, וכלה בחשיבה על המשקל של הרובוט – שצריך להיות קל, אך גם מסיבי מספיק כדי לסחוב את כל הציוד”.

לכל רגל ברובוט יש שלושה מנועים  הכוללים חיישן עומס. בכף הרגל של הרובוט ישנם שני חיישנים נוספים – חיישן לחץ, שמודד כוח סטטי, לצד חיישן פיאזו, שרגיש לתנועות דינמיות ולרעידות. הוא מספר כי במהלך העבודה על הפרויקט, נעשה תכנון חשמלי של מעגלים חשמליים שתומכים בחיישנים וכן נעשה גם תכנון של מעגלי בקרה אלקטרוניים ותכנון מעגל מודפס עם כל המעגלים האלקטרוניים שתומכים בסינון הרעש מהחיישנים ומייצור האותות.

“לצד כל אלה, פיתחנו תוכנה שיושבת על הבקר שנמצא ב’עכביש’, וממשק משתמש שיושב על המחשב ומציג בצורה גרפית את הנתונים שמגיעים ישירות מהרובוט – עם אפשרות לתת תגובות חזרה לרובוט בשטח באמצעות שלט רחוק”.

הרובוט של קובו נשלט באמצעות שלט רחוק, ויכול להגיע עד קילומטר וחצי בשטח פתוח ולעשרות מטרים בתוך מבנה סגור, שמקשה על קליטת האותות.

הישגו המרשים, אומר קובו, לא היה מתאפשר לולא הסביבה הלימודית והאנושית שלה זכה במכללת אפקה להנדסה. “אנשי הסגל פתחו לי דלתות, ידעתי שאני יכול לפנות אליהם ולקבל מענה בכל שאלה ובכל רגע בפרויקט שבו נתקלתי בהתלבטות או ברעיון חדש. אני חב תודה גדולה למנחים שלי במכללת אפקה, ד”ר ולדימיר אורליק וד”ר טל אלון. כשרציתי דעה של מומחה, הכוונה או ייעוץ – קיבלתי אותה במקצועיות ומכל הלב”.

דרור קובו והרובוט המחלץ

הוא הציג את הפרויקט לאחרונה בכנס דיירקט להתמודדות ערים עם אסונות טבע, שם התגובות היו חיוביות למוצר שבשלב זה הוא פותח באופן עצמאי לחלוטין. “בחרתי פרויקט שיאתגר אותי, רובוטים מהלכים הם לא תחום שרבים הולכים אליו, כי הוא קשה מרובוטים שמונעים בידי זחלים או בידי גלגלים. זה היה האתגר, לאחד כמה שיותר מהתחומים שספגתי במכללת אפקה להנדסה, ונהניתי מהם. בין אם זה תכן מכני וסימולציות, אלקטרוניקה וחשמל או תקשורת ותוכנה – המטרה הייתה לשלב כמה שיותר מהתחומים במכללה לפרויקט שלם אחד”.

החודש הוא קיבל פרס על פרויקט גמר מצטיין, ובכך זכה ממכללת אפקה להנדסה בהכרה ששמורה לחוד החנית של הסטודנטים. “קיבלתי תעודת הצטיינות ואין שמחה גדולה יותר מלהחזיר גאווה לאנשים שתמכו בך לכל אורך הדרך”.

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות