חדשות היום

מכפילי כח

בדרום קוריאה רשמו במהלך חודש אוקטובר האחרון ציון דרך היסטורי. לראשונה מאז הקמת המדינה הצטייד חיל האוויר הקוריאני  במטוס תדלוק למערך הקרב שלו. המטוס מדגם איירבאס  A330 ,Multi-Role Tanker Transport (MRTT), הוזמן על ידי הקוריאנים לפני שלוש שנים, בעיצומו של המתח מול השכנה, צפון קוריאה. כיום, מסתמכת דרום קוריאה על הכוחות האמריקנים הפרוסים באזור, כמענה לאיום מצפון. המטוס הקוריאני  המריא ב 12.11.18 ממפעלי איירבאס בחטאפה ספרד, ונחת כעבור שלושה ימים בבסיס צבאי סמוך לעיר  פוסאן בדרום קוריאה, כאשר הוא עוצר לחניית תדלוק בוונקובר, קנדה. על פי ההודעה המשותפת לאיירבאס ודרום קוריאה, בחודשים הקרובים צפוי חיל האוויר הקוראני לערוך סדרת ניסויי תדלוק עם מטוסי הקרב האמריקנים, f -15  ו  f -16.

rtt נוחת בסיס חיל האוויר הדרום קוראני בפוסאן .צילום: airbus defence and space
תמונת כותרת: Mrtt מתדלק מטוסי f 18 של חיל האוויר האוסטרלי
צילום: airbus defence and space

עולם מטוסי התדלוק נכנס בשנים האחרונות לתזזית. הסיבה העיקרית היא החלטת חיל האוויר האמריקני להצטייד במטוס תדלוק חדש שיחליף את ה  kc -135  הוותיק (מטוס שמבוסס על בואינג 707 מיושן). הזכייה של בואינג בפרויקט והתחלת הייצור של ה kc-46 (מטוס תדלוק חדש המבוסס על גוף בואינג 767), הביאו לבחינה מחודשת של מערך מטוסי התדלוק בצבאות רבים. כך למשל בדרום קוריאה שמעולם לא החזיקה ביכולת כזו, כך למשל בבריטניה, איטליה וישראל. את אחד הפתרונות היצירתיים במטוסי התדלוק הציגה התעשייה האווירית הישראלית, עם מטוס נוסעים מדגם בואינג 767, שהוסב למתדלק עבור צבאות קולומביה וברזיל. גם דרום קוריאה בחנה את המוצר הישראלי והאמריקני אבל החליטה לבחור ב  A330של איירבאס. באמצע השנה הנוכחית השלימה איירבאס סדרת ניסויים מתקדמת עם ה MRTT, שכללו תדלוק בעזרת מערכת אוטומטית בשם :  Automatic Air-to-Air (A3R).

בניסוי השתתפו שני מטוסי תדלוק מדגמים שונים: Airbus 310 ו  KC-30A של חיל האוויר האוסטרלי.  בטיסה שנמשכה כשעתיים ליד חופי ספרד התחבר ה KC-30A שבע פעמים למטוס התדלוק. הניסוי חולק לשני חלקים: שלב ראשון פריסת צינורות תדלוק והשני ההתחברות אליהם. השלב הראשון נוהל על ידי מפעיל מתוך מטוס התדלוק ורק לאחר ההתקרבות של המטוס המתודלק, נכנסה המערכת האוטומטית לפעולה. המערכת האוטומטית הפעילה אמצעי  עיבוד תמונה מתקדם  כדי לאתר ולעקוב אחר מוט  התדלוק. רק לאחר אופטימיזציה של מיקום שני המטוסים יחסית לפתח התדלוק והמוט, התבצעה ההתחברות עצמה. כחלק מבטיחות המערכת, בכל שלב של התהליך יכול מפעיל  המערכת שנמצא בתוך המטוס המתדלק להשתלט על התהליך. גורמים באיירבאס סיפרו אחרי הניסוי המוצלח כי המערכת יכולה לשמש בעתיד גם להעברת דלק בין שני מתדלקים ובכך לאפשר רצף מבצעי באוויר כאשר אחד המתדלקים צריך לחזור לבסיס. מעבר לכך, באיירבאס מדברים על כך שמערכת ה Automatic Air-to-Air  היא פריצת דרך משמעותית בתדלוק מטוסים לא מאוישים.  ״התיפקוד של המערכת היה מאד מרשים״, סיפר אחרי הניסוי דיוויד פיאטי, טייס הניסוי שהטיס את המטוס המתדלק, מדגם A310, שהוא עצמו מטוס תדלוק שנמצא בשלבי פיתוח.

מי שעוד הציגה בשבועות האחרונים פריצת דרך בתדלוק אווירי היא רוסיה, שפרסמה באמצע חודש נובמבר האחרון תמונות בהן נראה החמקן החדש שלה, su – 57, בטיסת אימונים ליד מתדלק מדגם אנטונוב an 12. בסרטון נראה המטוס החמקן מתקרב עד למרחק של כמטר מפיית התדלוק, אבל לא מתחבר אליה. על פי הפרסומים הרשמיים ברוסיה, מדובר בהצגת יכולת לקראת הניסוי עצמו שאמור להיערך בקרוב. בתחילת השנה נחשף כי ה su -57  , נפרס בבסיס חיל האוויר הרוסי בסוריה, כדי לבחון את היכולות שלו בתרחיש מבצעי אמיתי. כחודש לאחר שפורסמו תמונות חובבים שצילמו את המטוס בבסיס ״חמימים״ במערב סוריה,  אישר שר ההגנה הרוסי כי שלושה מטוסים השתתפו בסדרת ניסויים מבצעיים במדינה, מבלי לפרט מעבר לכך. בנוסף להתקדמות פרויקט החמקן שלהם,  מדווחים הרוסים על פריצת דרך  טכנולוגית עם חליפת האנטי G  שמפותחת עבור טייסי ה su -57 .  ״מדובר בחליפה שהיא יחידה אחת – full-size suit, המייצרת לחץ על כל הגוף של הטייס, ידיים, רגליים וצוואר״, סיפר לסוכנות הידיעות הרוסית tass סרגי פזנדיאקוב, מנכ״ל Zvezda Research and Production Enterprise  שמפתחת את החליפה. ״עד כה בניסויי המעבדה היא עמדה בכל הציפיות, ואנחנו בהחלט מוכנים לניסויי טיסה״.

mrtt מתודלק במערכת אוטומטית
צילום: airbus defence and space

מי שלא נשארת מאחור במרוץ החמקנות והתדלוק היא סין. הטלוויזיה הממלכתית במדינה פרסמה באמצע נובמבר האחרון כתבה נרחבת על יכולות התדלוק של החמקן הסיני j -20. על פי הפרסום, פתח התדלוק נמצא בגוף המטוס, מצידה הימני של חופת הטייס. עד כה במערב העריכו כי היכולת הזו קיימת, אבל לא הצליחו לאשש זאת.  הסינים הציגו את המטוס לראשונה לקהל בסלון האווירי שנערך השנה בעיר Zhuhai, סמוך למקאו בדרום המדינה. בסלון טסו זוג מטוסי j -20  מעל הקהל עם תאי איחסון חימוש פתוחים. במהלך הטיסה לא ניתן היה להבחין בפתחי התדלוק שהיו סגורים. הסינים לא פירטו את טווח הפעולה המקסימלי של המטוס עם יכולת התדלוק, אבל ציינו כי כרגע טווח הפעולה שלו עומד על כ 1100 ק״מ ובעזרת התדלוק יוכל חיל האוויר הסיני לטוס במתארים מבצעיים רחוקים, כמו למשל ים סין הדרומי.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות