חדשות היום

על קולי אלמותי

עולם התעופה נפרד כבר לפני חמש עשרה שנים מפיסת ההיסטוריה שנקראת מטוס הקונקורד. ההקשר הראשוני מיד עם הזכרתו של המטוס העל קולי, היה תמיד , יוקרה. מתברר, שהקסם הזה לא פג, לא בעולם התעופה האזרחית ולא במחוזות חובבי חוג הסילון, במקרה הזה תרתי משמע. חברת השעונים הבריטית BREMONT, הוציאה לאחרונה מהדורה מוגבלת של 500 שעונים, שמשולבים בהם חלקים מקוריים ממטוסי הקונקורד האגדיים. כך למשל, במנגנון הטלטול של השעון שולבו משקולות זעירות שהיו פעם חלק מכנפי המטוס. המנגנון הייחודי מאפשר לבעל השעון, שמונה ימי עבודה רציפה כאשר השעון נמצא במצב נייח, כלומר כאשר הוא לא נענד. בתוך השעון, שולב מד אנרגיה, שמזכיר שעון בלוח השעונים בקוקפיט,  המראה את מצב האנרגיה במנגנון. בנוסף, בדיסקה החיצונית העוטפת את השעון, שולבו חלקי מתכת שנלקחו ישירות מגוף מטוס שהיה בשימוש בריטיש אירוויז. בתעודה המסופקת עם כל שעון רשמה BREMONT את שם המטוס ממנו נלקחו החלקים. כך למשל בסדרה הכחולה החלקים שייכים למטוס  G-BOAB , שנרשם ב 1974 בספרי החברה. במטוס הזה חזרה נבחרות הכדורגל האנגלית מצרפת, אחרי ההפסד בשמינית הגמר לארגנטינה בדו קרב מותח של בעיטות עונשין מ 11 מטר…

הדמיית פנים מטוס boom airliner . איור: Boom Supersonic
תמונת כותרת: הדמיית מטוס BOOM AIR LINER . איור: Boom Supersonic

אלא שזיכרון הקונקורד לא מסתיים כאן. בסוף חודש נובמבר האחרון הודיעה יצרנית המטוסים  לוקהיד מרטין, כי היא מתחילה בייצור מחליפו של הקונקורד עבור סוכנות החלל האמריקנית NASA. על פי הודעת החברה, אב הטיפוס ייבנה  במעבדות ה ״בואש״ – Skunk Works  בפאלמדייל  קליפורניה. במעבדות הללו פותחו שני מטוסים אגדיים של חיל האוויר האמריקני: הציפור השחורה – SR-71 וה U-2 , שני מטוסי הביון שעדיין נמצאים בשירות.

המטוס החדש, X-59,  מתוכנן לטוס בגובה 55 אלף רגל במהירות 940 מייל לשעה וליצור רעש דומה לסגירת דלת מכונית ממוצעת, עם 75 דציבל (Perceived Level decibel), במקום בום על-קולי. “תחילת הייצור מהווה קפיצת דרך משמעותית בפרויקט מטוס ה-X-59 והתנועה המסחרית האווירית העל-קולית העתידית”, ציין פיטר לוסיפידיס, מנהל תוכנית הטיסה העל-קולית השקטה בלוקהיד מרטין. “התכנון הארוך והצר של המטוס הוא גורם המפתח לבום על-קולי נמוך במהלך הטיסה. עם הכניסה לשלב ההרכבה, צורת המטוס מתחילה להתגבש ומקרבת אותנו לטיסה מסחרית על-קולית שקטה גם מעל היבשה”.  ההערכה היא כי מטוס הראשון יסופק ל NASA במהלך 2021 וטיסות הניסוי הראשונות מתוכננות לתחילת 2022.

אחת הבעיות שאיתן צריכים המפתחים להתמודד היא רמת הרעש שמייצר המטוס. הקונקורד הישן היה מגיע  למהירות על קולית מעל אזורים מיושבים ברמת דציבילים שאיננה עומדת כיום בתקינה הבינלאומית. היטיבה לתאר את זה אמנדה פטרושיש, כתבת המגזין ״THE NEW YORKER״ :  ״בשעה שהקונקורד זעזעה בבום על קולי את אזור לונדון מיד אחרי ההמראה, הנוסעים בפנים לא חשו בדבר. להיפך, הם נהנו משמפניה יוקרתית, ויינות שנבחרו על ידיהם לפני הטיסה, ממרתף היינות היוקרתי שהחזיקה בריטיש איירוויז. אפילו הפרחים הטריים שפוזרו בתאי השירותים לא זזו במעבר למהירות על קולית…״.

לשלב הראשון של בניית אבטיפוס, הקצתה NASA  , 247 וחצי מיליון דולר. החוזה הראשוני להצגת קוספט  נחתם ב 2016, וכאמור החודש החל ייצורו של המטוס. אחרי בניית הדגם הראשוני מתכוונת  NASA להטיס את המטוס מעל שש ערים בארצות הברית כדי לבחון את רמת הרעש שהוא מייצר. לוקהיד מרטין שהייתה החברה היחידה שניגשה למכרז, בחנה במהלך 2017, דגם מוקטן של המטוס במנהרת רוח מיוחדת. הדגם בגודל של 10% מהמטוס המתוכנן, נוסה במהירויות רוח שבין 0.3 מאך ל 1.6 מאך. התוצאות הוצגו בתחילת 2018 ל NASA  שנתנה מיד אחר כך אור ירוק להמשיך בפיתוח, עד חתימת ההסכם באפריל 2018.

הדמיית מטוס x-59 . איור: לוקהיד מרטין

כאמור, עוצמת הרעש שאליה שואפים NASA  ולוקהיד מרטין אמורה להיות קטנה ב 30 אחוזים מרמת הרעש שייצר הקונקורד : 75 pldb  מול 110 pldb . לצורך כך מתוכנן מטוס צר מאד עם אף ארוך וכנפונים , שיאפשרו לגלי הקול להתמזג בצורה כזו שתפחית באופן משמעותי  את עוצמת הרעש. בשל האף הארוך ושדה הראייה המוגבל של הטייסים, יצויד המטוס במצלמות לכל אורכו, כך שהטייסים יוכלו לעקוב דרך מסכים בקוקפיט, אחרי הנתיב, במיוחד בהסעה על הקרקע. מערכות הגלגלים של המטוס אמורות להיות דומות לאלה של ה f-16. בארצות הברית תולים תקוות רבות במטוס העל קולי החדש, שכן , רשות התעופה האמריקנית ה FAA  לא אפשרה לקונקורד לטוס מעל שטחים מיושבים. עם המטוס החדש, יוכלו חברות התעופה לטוס מהר בקווים העמוסים  שבין החוף המערבי למזרחי. לדוגמא, טיסת ה redeye המפורסמת מלוס אנג׳לס לניו יורק  שאורכת כיום בממוצע כחמש שעות ,תצטמצם לשעתיים בלבד….

המתחרים

ויש גם מי שמתחרה בפרוייקט  ה x-59  של  NASA. יזמים פרטיים מפתחים בימים אלה  מטוס נוסעים על קולי שקט בקונספט דומה זה של  NASA.  Boom Supersonic היא חברת סטראט אפ שהוקמה בשנת 2004, וגייסה עד כה כ 40 מיליון דולר לפיתוח המטוס. השותפה הבכירה במיזם הזה היא חברת התעופה JAL  מיפן, יחד עם virgin atlantic

ושלוש חברות תעופה נוספות שאינן רוצות להיחשף . המטוס מתוכנן להטיס 55 נוסעים, כולם ברמת מחלקת עסקים. המתכננים מתכוונים להגיע למהירות טיסה של 2.2 מאך, שמשמעותה טיסה מלונדון לניו יורק בשלוש ורבע שעות. רבע שעה מהיר יותר מהקונקורד הישן. אחת המטרות של החברה היא מחיר אטרקטיבי. 5000 דולר לטיסה הלוך חזור מניו ללונדון, ו 7000 דולר לטיסה הלוך חזור מסידני ללוס אנג׳לס.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות