רואים דרך קירות

ראייה דרך קירות היא יכולת שרבים מאיתנו היו רוצים, ובשדה הקרב היא יכולת נדרשת עבור כוחות שפועלים בשטח עוין. היום היכולת הזו קיימת ואפשרית. חברת קמרו – טק כבר מייצרת ומוכרת את הטכנולוגיה בכל רחבי העולם, צבאות וכוחות ביטחון הם כמובן הלקוחות הטבעיים, אבל למערכות של קמרו-טק, מקבוצת SK, יש יישומים חשובים ומרתקים נוספים.

בשנת 2017 רעדה האדמה במקסיקו סיטי. ההרס היה נרחב. לאט-לאט התגלו ממדי הקטסטרופה: מאות הרוגים, אלפי בניינים קרסו ומספר לא ידוע של לכודים. כוחות החילוץ המקומיים עמדו בפני אתגר מורכב ביותר. היה עליהם לקבוע מתחת לאיזו ערימת שברים עשויים להימצא ניצולים ולחלץ אותם במהירות. מערכות ה- Xaver, שפיתחה קמרו-טק, אפשרו לכוחות החילוץ במקסיקו “לראות” מבעד לערימות הבטון ולרכז את מאמצי החילוץ באזורים הרלוונטיים – ולהציל חיים.

“אנחנו גאים מאוד ביכולות של המערכות שלנו להציל חיים”, אומר מנכ”ל קמרו-טק, אמיר בארי. “היכולת “לראות” דרך קירות יכולה וצריכה לשמש ארגוני חילוץ והצלה בכל העולם, מאחר והיא מאפשרת פעולה מהירה יותר ודיוק רב יותר במאמצי החילוץ. כשמתמודדים עם אירועים בסדר גודל של רעידת אדמה, שריפה במבנים או אסון טבע אחר זמן התגובה של כוחות החילוץ הוא קריטי .האפשרות לקבל מידע תוך זמן קצר מאד הוא אחד ההישגים שאנחנו גאים בהם. המיכשור שפיתחנו מקצר את תהליך קבלת ההחלטות ומאפשר לכוחות חילוץ לפעול באופן מדוייק יותר בזירת האסון ובכך לחסוך בזמן ובמשאבים וכמובן להגיע ליותר ניצולים בזמן”.

מערכות ה- Xaver הם פיתוח ייחודי ופורץ דרך. הן מבוססות על החזר של גלי רדיו, שמנותחים על ידי אלגוריתמים מיוחדים שמאפשרים לקבוע אילו אובייקטים נמצאים מבעד למכשול. התמונה המתקבלת היא לא תמונה מלאה, כמו שרואים בסרטי מדע בדיוני, אלא אינדיקציה של מיקום האובייקטים ואפילו גודל פיזי ופרמטרים נוספים וזאת מתוצאת ניתוח של זיהוי תנועה במרחב..

ל-Xaver יש שלוש גרסאות. Xaver100 היא מערכת ידנית ניידת וקטנה במשקל 660 גרם. היא מיועדת לצרכים טקטיים ופעולות חילוץ ונותנת חיווי האם יש אובייקטים חיים מבעד לקיר או לא וזאת לצורך סריקה מהירה של מבנה,. המערכת מזהה תנועה ממרחק של עד 20 מטרים וחודרת את מרבית סוגי הקירות. בנוסף, ניתן לשלוט במערכת מרחוק וכן להפעיל מספר מערכות במקביל,  כדי לקבל תמונה מקיפה של מבנה.

Xaver400 היא מערכת מתקדמת ומעט גדולה יותר. גם היא מיועדת למבצעים מיוחדים, פעולות התערבות, פעולות חילוץ וכיו״ב. בנוסף ליכולות של ה-100, ה- Xaver400 מסוגלת גם לזהות את מספר האנשים בכל חדר ומיקומם. גם מערכת זו מזהה תנועה ממרחק של 20 מטרים וניתנת לתפעול ידנית על ידי אדם אחד.

אימון כוחות חילוץ והצלה

המערכת הגדולה והמורכבת יותר היא ה- Xaver800. מערכת זו, המצוידת גם במסך גדול, כבר יודעת להציג תמונה תלת ממדית של החדר, כולל עצמים סטטיים ובני אדם. בנוסף לשלושת המערכות, קמרו-טק פיתחו גם את ה- XaverNet – יחידת שליטה מרחוק. זהו טאבלט מוקשח המאפשר שליטה וניהול של מספר מערכות במקביל ומציג את התמונה המתקבלת מהמכשירים, ממרחק של עד 200 מטרים. כך הכוח יכול למקם את המכשירים בצמוד למבנה, להתמקם מאחורי מחסות ולעקוב אחר המתרחש בפנים ממרחק בטוח.

“בפיתוח המערכות הושקעו שנים של מחשבה ופיתוח”, מסביר בארי. “אנחנו נמצאים היום בחוד החנית של הטכנולוגיה הזו בעולם. בהתחלה כשהצגנו את הרעיון חשבו שאנחנו קצת “הוזים”, אבל הוכחנו שניתן להגשים גם חלומות שנראים מחוץ להישג יד. המערכת עובדת ביעילות רבה ומצילה חיים בכל רחבי העולם”.

למעשה, קמרו פיתחה גישה חדשנית המבוססת על מערכים של חיישני רדיו רחבי סרט (Ultra  Wideband – UWB)  וזעירי הספק לצורך הדמייה תלת מימדית ברזולוציה גבוהה. התדרים הנמוכים יחסית בהם חיישני הרדיו עובדים מאפשרים חדירות גבוהה, ובכך תומכים באפליקציות בהם החברה עוסקת – הדמייה מעבר לקירות. כך, שהפתרונות מתבססים על שילוב של מגוון טכנולוגיות חדשניות בתחום האנטנות והרדיו, עיבוד אותות ועיבוד תמונה תלת מימדית המשולבים עם אלגוריתמים חדשניים לזיהוי, עקיבה וגילוי אוטומטי.

היישומים הצבאיים של המערכות הם מרחיקי לכת, אבל בקמרו-טק גאים במיוחד ביכולות האזרחיות שלהן וביכולתן להציל חיי אדם. בנוסף למקרה של רעידת אדמה, כפי שקרה במקסיקו סיטי, המערכת מסייעת גם ללוחמי אש במקרה שריפה והתפשטות של חומרים מסוכנים מתוך מבנים מאוישים. רוב נפגעי השריפות לא נפצעים מהאש, אלא מהעשן. לכן יש חשיבות עליונה לחלץ אותם כמה שיותר מהר. במקרים רבים, לוחמי האש לא יודעים האם יש לכודים בבניין והיכן בדיוק הם נמצאים. בעזרת מערכות ה- Xaver הם יכולים לקבל תמונה תוך 10-15 שניות, לקבל החלטה מדויקת ולהציל חיים.

קמרו-טק הוקמהב-2004 על ידי אמיר בארי ובהמשך נרכשה על ידי קבוצת SK, בה נמצאות חברות מובילות בתעשייה הביטחונית דוגמת IWI, מפרולייט, מספנות ישראל ועוד. קמרו-טק מוכרת את מוצריה לכוחות ביטחון וארגוני חילוץ והצלחה במעל ל-45 מדינות ברחבי העולם, כולל בישראל. מטה החברה יושב בכפר נטר והיא מעסיקה כ-30 עובדים.

 

הדר גרשון

תגובות סגורות