הרובוטים בדרך למפעל החכם של המחר

הרובוטים של ABB המשנים את פני התעשייה בישראל

ראיון עם רונן אהרון מנכ”ל ABB ישראל ואסף פליישמן, מנהל מחלקת הרובוטיקה ב- ABB

ABB העולמית הינה אחת משלוש החברות המובילות בעולם בתחום הרובוטיקה, כאשר לאחרונה הרחיבה החברה את פעילותה בישראל והקימה מחלקת רובוטיקה המפעילה מרכז הדרכה, מספקת ליווי של פרויקטים חדשים והדרכה של לקוחות קצה. במסגרת תערוכת אוטומציה, בקרת הינע ופתרונות הספק שתתקיים באמצע ינואר תציג חברת ABB את יכולות הרובוטיקה המתקדמות שהיא מציעה. ABB  פועלת בתחום הרובוטיקה ב 53 מדינות וביותר מ- 100 אתרים ברחבי העולם. עד היום החברה מכרה יותר מ- 400 אלף רובוטים.

פגשנו את אסף פליישמן, מנהל מחלקת רובוטיקה של ABB בישראל לראיון שמבהיר מה הוא דור העתיד בתחום זה ולמה לישראל אסור להישאר מאחור.

“בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה בביקוש בתחום האוטומציה והרובוטיקה בתעשייה הישראלית. המהנדסים בישראל מכירים היטב את המגמות בעולם בתחומים אלה, מכירים את היכולות    ABB בעולם ובישראל, ומבקשים לראות ולהתרשם ממוצרי החברה. “נראה כי התעשייה בישראל חיכתה להקמת פעילות מקומית” מציין אסף פליישמן, שנבחר להוביל את פעילות הרובוטיקה בישראל. אסף הינו מהנדס מכונות עם התמחות בבקרה, בעל  15 שנות ניסיון בתחום האוטומציה והרובוטיקה ובתחום הראיה הממוחשבת.

מפעל רכב המשלב רובוטיקה

מה החשיבות של פתיחת מחלקת רובוטיקה בישראל כעת?

“בישראל קצב הצמיחה בתחום זינק ל- 20% בשנה, אך עדיין יש צורך להדביק את הקצב שהינו נמוך בהשוואה לעולם המערבי. אחת הסיבות לכך הוא החשש מאובדן מקומות עבודה. קיימים בישראל מספר מפעלים יוצאי דופן, כגון ישקר, המהווים דוגמא לחדשנות גם ברמה הבינלאומית, אך באופן כללי התעשייה נמצאת בתהליך שחיקה בן עשרות שנים, עד לרמה שאנחנו מתמודדים מול סכנה של חוסר כדאיות בייצור מקומי, ועלולים למצוא את עצמנו בפיגור ניכר עד למצב של סגירת מפעלים וחברות בתעשייה. לאחרונה, המדינה ומשרד הכלכלה הבינו שפתרון מרכזי לבעיית הפריון בארץ הינו בהטמעת רובוטיקה, אשר יכולה, מעל לכל, להחזיר ייצור משווקים חיצוניים לישראל –  כאשר המחיר של רובוט זהה בישראל ובסין, הכדאיות לייצור בסין יורדת והכדאיות לשילוב רובוטים בישראל עולה. מחירי הרובוטים זולים ונגישים בשנים האחרונות כמעט לכל מפעל ואין ספק שבראייה לטווח הרחוק ההשקעה מוכיחה את עצמה “

לדברי אסף כדי לתמוך בשינוי, יש לנו צוות מקומי חזק, שנוכח פיזית אצל הלקוח בזמן פיתוח המכונה. צוות כזה מאפשר פתרון מהיר של תקלות ואתגרים ומסייע בשיפור ביצועים. לדוגמא, לפעמים מספיק שינוי קטן של משתנה מערכת כדי לשפר את פרופיל התנועה, וכתוצאה מכך יקוצר משמעותית זמן המחזור. זה משהו שרק צוות מקומי עם ניסיון רב יוכל לספק ללקוחות ו ABB ישראל  עושים זאת. בABB  מבינים שלצד שיקולים כמו איכות והתאמת הרובוט, השירות והמקצועיות הם חלק קריטי ומרכזי בתהליך קבלת ההחלטה על שילוב רובוטים במפעל.

צוות הרובוטיקה של ABB  מלווה פרויקטים ראשונים של אינטגרטורים ולקוחות חדשים, במטרה להוציא לדרך את הפרויקטים במהירות וללא עיכוב (כולל בדיקת היתכנות אצלנו במרכז ההדרכה). בנוסף, לרשות הלקוחות הישראליים עומדים מרכזי המצוינות של ABB ברחבי אירופה – לדוגמא מרכז בצ’כיה המתמחה בריתוך וחיתוך פלזמה ומרכז מצוינות בנושא Food& Beverage באיטליה, הרכבות וניסויים בגרמניה וכן הלאה.

איפה אנחנו עומדים מול עולם הרובוטיקה העולמי?

יש עליה משמעותית בכמות הרובוטים בעולם, במיוחד באסיה. כיום אנחנו מדברים על יחס של 74 רובוטים לכל 10,000 עובדים בממוצע ברחבי העולם. תעשיית הרכב עדיין אחראית ל 35% מהמכירות בשנים האחרונות, אבל היא כבר לא אחראית לרוב הגידול. הזינוק הגדול ביותר התרחש ב- 5 השנים האחרונות דווקא מסגמנטים חדשים. לדוגמא, תחום האלקטרוניקה הפך מתחום שכמעט לא השתמש ברובוטיקה לתחום הצומח ביותר, בין היתר בזכות הזינוק בביקוש לטלפונים, שבבים ומסכים. בנוסף, ממשיך להיות ביקוש בתחומים המסורתיים של השימוש ברובוטיקה, כמו ריתוך, משטוח, אריזה וצביעה.

רובוט הממוקם בפס יצור של בשר ומקל על בני האדם את העבודה
בתנאי מיזוג קיצוניים

על אילו מדינות אנחנו צריכים להסתכל כמובילות ברובוטיקה?

דרום קוריאה מובילה את העולם עם 631 יחידות רובוטיקה לכל 10,000 עובדים, בעיקר בתחום האלקטרוניקה, החשמל והרכב. אחריה נמצאות סינגפור, גרמניה, יפן, שבדיה, דנמרק, ארה”ב, איטליה, בלגיה וטאיוון, כאשר סין עוברת את השינוי המהיר ביותר בשנים האחרונות. סין מדורגת במקום ה- 23 מבחינת יחידת רובוט פר עובד, אך במקום הראשון מבחינת קצב ההתקנות, כאשר בשנת 2013 הסינים החזיקו ב- 25 יחידות רובוטיקה לכל עשרת אלפים עובדים ובשנת  2016 ישנם  68 רובוטים לכל עשרת אלפים עובדים.  הממשל בסין הציב לעצמו מטרה להפוך לאחת מ- 10 המדינות המובילות בעולם בתחום עד 2020.

מתוך ראיית העתיד וכדי לעמוד בקצב הביקוש, ABB מקימה בימים אלה מפעל חדש בשנחאי שבסין. המפעל שמוקם בהשקעה של 150 מיליון דולר עומד להיות אחד מהמפעלים החכמים בעולם, הכולל שירותי ענן ואנליזות, ויתבסס על רובוטים שירכיבו רובוטים

האם במסגרת מרוץ הרובוטיקה, התקנות ללא ידע מתאים יכולות לפגוע בתעשייה לטווח הארוך?

חייב להיות שילוב בין אינטגרטור מצוין, עם רובוט מצוין וכלי פיתוח  מובנים איכותיים. כל גורם בודד בפני עצמו לא יספיק לפרויקט מוצלח שגם יעמוד בלוחות זמנים קשוחים. אחד ממרכיבי המחיר המשמעותיים ביותר של פרויקט אוטומציה הוא שעות הפיתוח של המכונה (שעות הנדסה). ABB אשר מובילה בנושא מפתחת כלים מובנים שיסייעו לבונה המכונות לעשות Time To Market הכי קצר שניתן. מדובר בכלים שיודעים לעשות  חלק גדול מכתיבת הקוד בצורה קלה ואינטואיטיבית, לדוגמא בעזרת שילוב מצלמות מובנה,Force Control  ועוד.

 כמו כן, באמצעות הרובוט סטודיו (סביבת הפיתוח של הרובוט ) ניתן לבצע תכנות Off Line על בסיס מודל תלת מימד קיים (Cad to Path) כל אלה מסייעים להפחתת זמן התכנות של הרובוט.

אסף פליישמן, מנהל מחלקת הרובוטיקה
ב ABB ישראל

 

מה המגמות שמובילה כיום ABB ברובוטיקה?

המגמה היום בתעשייה הינה ייצור כמויות קטנות יותר וגיוון גדול יותר של מוצרים

(Low Volume High Max), כל זאת כדי לתמוך במגמות של התאמה אישית של מוצרים ומחזור חיים קצר יותר. לשם כך ABB מתמקדת במפעל של המחר, כשאבני היסוד החיוניים להצלחה שמובילים אותה הינם: שיתוף פעולה, פשטות ודיגיטציה – שכוללת חיבור למערכות מקיפות – Connected Services, וכן ניתוח ואופטימיזציה של ביצועי הרובוטים.

דוגמא לרובוט משטוח – מהיר ב 15% ב
CycleTime מהמתחרה השני המהיר ביותר

את רמת הפשטות ש- ABB מכוונת אליה, ניתן למצוא  למשל ביכולות תכנות הרובוט שהיא מספקת באמצעות Programing Lead Thru – לימוד הרובוט את התנועה באמצעות הנעה של הזרועות בדרך הרצויה. היכולת ללמד במהירות מאפשרת לשלב את הרובוט במקומות שבעבר בגלל זמן התכנות האיטי לא ניתן היה. הלימוד בשיטה זו נפוץ בעיקר ברובוט הקולוברטיבי אבל לא רק.

כיצד בא לידי ביטוי עקרון שיתוף הפעולה?

“ABB פיתחה את הרובוט הקולברטיבי המתקדם בעולם בשם YuMi . הרובוט בעל שתי הזרועות, מורכב מ 14 דרגות חופש, כאשר בכל זרוע מותקנות מצלמות, גריפרים של ואקום וסרבו.

ה YuMi  למעשה מדמה תנועת אדם  עם סנכרון מושלם בין הידיים. הייחודיות של הרובוט הינו היכולת לשלב אותו בסביבת בני אדם ללא צורך לגדר אותו. הרובוט עשוי מחומרים רכים וה- Payload שלו נמוך מה שמאפשר תנועות מהירות והופך אותו להיות הרובוט הקולוברטיבי המהיר בעולם. לפני חודשיים הוצג גם ה- Single Arm YuMI,  מבוסס על הטכנולוגיה של הYuMi.ונותן מענה במקרים בהם נדרשת רק זרוע אחת

לראיון מצטרף רונן אהרון, מנכ”ל  ABB ישראל.

“לפני 20 שנים, כשדיברנו עם לקוחת על שימוש במערכת בקרה או איסוף נתונים, הם לא הבינו את הצורך. היום הלקוחות הם אלה שבאים ומתדפקים על הדלתות של חברות טכנולוגיה”, אומר רונן אהרון, מנכ”ל ABB ישראל.

מה השתנה?

נוצרה הבנה כי שיטות עבודה מסורתיות, המתבססות על כוח עבודה זול, לא יספקו יתרון על פני המתחרים. חברות שהשכילו להטמיע בקווי הייצור רובוטיקה ואוטומציה – ביטלו את יתרון  ה Low Cost’ בעולם. זאת הסיבה שסין משקיעה כל כך הרבה בתחום, עד שכל רובוט רביעי שמיוצר כיום נמכר לסין.”

אז הרובוטים עומדים להחליף את בני האדם?

במאה האחרונה חלה עליה בהיקף המועסקים. אנו רואים שכניסה של טכנולוגיות מתקדמות לא הקטינו את כמות המועסקים בשוק. תמיד יפתחו מקומות עבודה חדשים בסביבה שבה קצב הטמעת המכון עולה.. המקור לכך הוא היצירתיות הבלתי נדלית של האנושות להמציא את עצמה כל פעם מחדש ולפתח תחומי עיסוק חדשים שהמכונות לא מסוגלות לבצע. הסיבה השנייה היא שהצריכה של האנושות לא תיפסק לעולם. ניסיון של למעלה מ-100 שנה הוכיח שכניסה של מיכון ואוטומציה בתעשייה יצר תמיד מקומות עבודה חדשים שלא היו קיימים עד אז.

לדברי רונן, סיבה שניה לשמירת משרות אנושיות בחברות היא שיש יכולות אנושיות שעדיין לא ניתן לקודד, “אותם תחומי עיסוק שלא ניתן לקודד לפעולה רובוטית הופכים לצווארי בקבוק במפעלים. בנקודות האלה הכישורים של בני אנוש הופכים לקריטיים ונדרשים יותר ויותר”. הוכחה לכך באה לידי ביטוי ברובוט הקולובורטיבי  YuMiשפיתחה ABB כדי לעבוד כתף אל כתף עם בני האדם.

רונן אהרון, מנכ”ל ABB ישראל.

“עם זאת”, מדגיש רונן. “יש מקום לדאגה מפני קיטוב תעסוקתי שייווצר בין אנשים עם הכשרה מתאימה למשרות עתירות ידע לבין אלה שלא. מי שיכול לבצע את הניתוב הנכון של השקעות לפיתוח יכולות אלו הם מוסדות המדינה. יש חשיבות מכרעת של מוסדות ההכשרה (מערכת חינוך, אקדמיה וכו’) להצלחה כלכלית. בעבר נעשו כאן דברים מדהימים בהשקעה בתחום פיתוח של תשתית לקידום חברות הסטארטאפ בישראל, אבל אין שום חוק כלכלי שמבטיח שהצלחות העבר יושקעו מחדש בטכנולוגיות העתיד”.

 מה המצב במפעלים בישראל כיום?

“יש הרבה מגזרי תעשיה בישראל שעד היום לא קיבלו תמריץ מהמדינה, אבל לאחרונה ניתן לראות  ניצנים של השקעה. כדי למנוע בריחה של מפעלים לחו”ל וכדי למשוך השקעות בינלאומיות. ישנו צורך בהענקת סובסידיות המיועדות להטמעת רובוטיקה, מיכון ואוטומציה במפעלים. .מפעלים שלא יעשו זאת, לא יהיו רלוונטיים בעוד כמה שנים”.

מפעל הרובוטים החדש של ABB בשנחאי רובוטים בונים רובוטים

 

פתרון נוסף שרונן מציין מגיע ממהפכת ההשכלה התיכונית בארה”ב בתחילת המאה הקודמת. מהפכה שהוציאה את רוב האוכלוסייה בארה”ב מעולם החקלאות והפכה דור שלם לבעל השכלה, “אומרים שתנועת ההשכלה התיכונית היא זו שהפכה את ארה”ב למה שהיא היום וכיום ניתן לראות שגם מעצמה כמו סין משקיעה המון בחינוך והשכלה”.

“בארץ ישנן כמה חברות יוצאות דופן, כמו ישקר שנמכרה  לוורן באפט. רוב העבודות במפעל נעשות באופן אוטומטי על ידי רובוטים ומדי פעם ניתן לראות אנשים. בעלי החברה זיהו את החשיבות בשילוב אוטומציה ורובוטיקה בקווי הייצור כבר לפני 20 שנה, כאשר היום מדובר במפעל מוביל בעולם, שמצליח להיות רווחי על אף עלויות כוח האדם הגבוהות בישראל”.

בימים אלה משיקה ABB אסטרטגיה חדשה, עם שינוי מבנה כדי להתמקד בתעשייה 4.0. איך זה בא לידי ביטוי?

מזה מספר שנים שאנחנו ממקדים את הפעילות שלנו בפיתוח תעשייה תהליכית, מערכות בקרה ופיתוח היצע של חיישנים. לדוגמה, לפני חודשיים השקנו מוצר שנקרא Smart Sensor לניטור של מנועים. החשיבות של המוצר הזה הינה עצומה כ- 30% מהחשמל בעולם נצרך כיום על ידי מנועים. את החיישן החדש אפשר להתקין על מסגרת המנוע תוך 5 דקות, כשהוא מבצע ניטור ללא שום של חוט או כבל  – הוא מזהה תנודות, טמפרטורה ושדה מגנטי. בכך מתקבל ניטור מלא –  המזהה בלאי וחוסך הוצאות חשמל. כמו כן, החיישן מזהה תקלות לפני שהן גורמות לעצירה לא מתוכננת של קו ייצור. החלפה לא מתוכננת של מנועים מסוימים יכולה לערוך גם שבועות וחודשים. החיישן החדש פותח על סמך ניסיון של 100 שנים בייצור מנועים”.

Single Arm YuMi

איך ABB תשלב את נושא ה IA  ולימוד המכונה?

ABB מקיימת שיתופי פעולה רבים ברחבי העולם להטמעה של בינה מלאכותית בקווי הייצור. המעטפת של הפתרונות הדיגיטליים שלנו נקראת ABB Ability, ורובם, ובקרוב כולם, יהיו בענן. אנו רואים חשיבות רבה בהנגשה של המידע  ללקוח  שעל בסיסו הוא יכול לקבל החלטות או להיעזר בבינה מלאכותית כדי לקבל החלטות מושכלות ומהירות – כדי שקו הייצור יופעל באופן רציף בנקודה האופטימלית שלו כך שתשומות הייצור יהיו תמיד הנמוכות ביותר ואיכות המוצרים שהמפעל מייצר יעמדו בדרישות המפרט.

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות