חדשות היום

דור הפיתוח החדש – יוצרים מציאות איך משלבים חדשנות בתהליך הפיתוח של היום?

איך משלבים חדשנות בתהליך הפיתוח של היום?

בהתבוננות ממבט על, תהליך פיתוח הינו תהליך מובנה וידוע. ישנן מטודות פיתוח קבועות שמשמשות את צוותי הפיתוח בדרך להצלחה. אם מגדילים את הרזולוציה ומתבוננים על תהליך הפיתוח מקרוב אפשר לגלות שהוא תהליך מאתגר מאד שדורש יצירתיות, פתיחות ובעיקר חשיבה מחוץ לקופסא. לקיבעונות ולחשיבה מרובעת כבר אין מקום בו.

איך באה לידי ביטוי היצירתיות של הצוות? למה חייבים להגיע משוחררים מדעות קדומות לתהליך פיתוח מוצלח ופורץ דרך? איך משפיעה הגישה הדינמית יותר והמעודכנת יותר (של ימינו) על פיתוח מוצרים וטכנולוגיות חדשניות?

תמונה: מערכת הזרקה אוטומטית
עבור חברת ADST

הגישה המסורתית

ישנן חברות שעדיין בוחרות להשתמש בגישה ה”מסורתית” לתהליך. חברות אלו פועלות על בסיס מערכת חוקים מקובעת וישנה בכדי לנהל את תהליך הפיתוח באופן סדיר וכפי שהם מכירים משנים עברו. לצידן ישנן חברות אשר מעסיקות מהנדסים וצוותי פיתוח צעירים ונמרצים, כאלה שחושבים אחרת, שמגיעים לתהליך הפיתוח בלי חסמים וקיבעונות, מה שמאפשר לתהליך להתפתח בצורה הרבה יותר דינמית ופחות מובנית.

אבני הדרך בתהליך הפיתוח חוזרים על עצמם גם כשהתהליך דינמי. מטרתן היא לשמור על קצב קבוע ולדאוג לא להתפזר מעבר לגבולות ברורים. עם זאת, בין שלב לשלב החוקים היבשים מיטשטשים ובמקומם תופסת מקום גדול יותר היצירתיות והדחף של צוותי הפיתוח למצוא פתרונות יחודיים ויצירתיים.

ההיסטוריה מראה שעוד מבעבר מנסים לנתח את תהליך הפיתוח בכל תחום שהוא ולהפוך אותו ל”מדעי” יותר או “מובנה”. אבל האם זה נכון בסביבת הפיתוח החדשה? האם זה תואם את קצב החיים החדש של העולם וההתפתחות האסטרונומית של הטכנולוגיות השונות?

הכנסת חדשות בתהליך הפיתוח

תמונה: סיעור מוחות בחברת אינטוויז’ן

האתגרים הרבים שטומן בחובו תהליך פיתוח מוכרים כמעט לכל מנהל פרויקט או צוות מפתח. לוחות זמנים צפופים, תחרות, רצון להצליח. כל אלו הם רק חלק ממנגנוני הפעלת הלחץ הקיים על צוות הפיתוח. הלחץ הזה מאלץ את הצוותים למצוא דרכים מהירות  ויישימות למציאת פתרונות. אז איך זה קורה היום בדור הפיתוח החדש? מה עושים כשמגיעים למבוי סתום או כשצריכים להביא פתרון יצירתי ביותר לבעיה שנראית כבלתי פתירה?

מחקר ושיתוף ידע

בכל פרויקט המטרה היא ללמוד, לחקור, ולהפנים ולהבין את הצרכים, הדרישות והעולם בו נדרש הפתרון. עולם האינטרנט מאפשר לשתף כמויות אדירות של מידע בכל תחום שעולה על הדעת. ברוב המקרים, כל מהנדס, מעצב או איש מקצוע מהצוות המפתח נחשף לכמויות המידע האלה ומיישם פתרונות שונים בפרויקטים בהם הוא לוקח חלק.

תמונה: סורק תלת ממד עבור חברת Mantis Vision

סיעור מוחות

סיעור מוחות הוא כלי מרכזי לפיתוח יצירתי. כשנדרשים להתמודד עם מתן פתרון יצירתי לאותה בעיה מסובכת, מכנסים את המוחות האלה יחד בחדר אחד לסיעור מוחות. זה אחד הרגעים המרתקים ביותר בתהליך הפיתוח. כל אחד מגיע עם ארגז הכלים שלו וכמות הידע שלו, עם ניסיון שצבר בפיתוח מוצרים שונים ופשוט מתחילים לגלגל את הבעיה. המוחות יכולים להגיע מצוותי עבודה אחרים ולווא דווקא מצוות הפרויקט עצמו. לפעמים מוחות מתחומים אחרים יכולים לתרום הרבה כי מביאים כיווני מחשבה ודרכי מחשבה אחרים מאנשי המקצוע הפעילים בפרויקט. לדוגמא להכניס מעצב לסיעור מוחות שפותר בעיה הנדסית.

הפתרונות מתחילים לזרום החוצה בשצף. כל מי שלוקח חלק בסיעור המוחות מסיר כל מחסום למחשבה שלו או לרעיון שעולה לו. כל רעיון שמועלה על ידי אחד, מתפתח למגמה מסוימת ונבחן. רעיון של האחד מפרה את האחר וגורם לתנועה מסוימת של אנרגיה בחדר. ברגע זה קורה קסם מיוחד שבהחלט מאפיין את תהליך הפיתוח החדש.

השראות שמביאות לפתרונות חוצי תחומים

כל אחד מאנשי הצוות נחשף בחייו למגוון גדול של פרויקטים מתחומים שונים בתעשייה ובשוק האזרחי. התוצר שמתקבל מזה הוא אפשרות לתת פתרונות חוצי תחומים בתעשייה. מדהים לגלות בכל פעם מחדש איך רעיון שמיושם בתחום אחד יכול להיות כפתרון משלים לבעיה אחרת מתחום אחר לגמרי. שילוב כוחות שכזה מביא לעידן החדש פיתוחים טכנולוגיים ופיתוחי מוצר שפורצים גבולות ופותחים דרכים חדשות. כשבאים בלי להגביל את המחשבה היצירתית ונותנים למוח שלנו לעבוד במלוא הכוח, יוצרים מציאות חדשה ועולם מפותח בהרבה.

תמונה: כלי עבודה ידני לחיבור מחברי צנרת עבור חברת שגיב

שירותי מיקור חוץ בתהליכי פיתוח

ישנו גל חדשני ומרענן שתופס את מקומו בכבוד ככל שהזמן עובר. אפשר לראות את זה בא לידי ביטוי במגוון דרכים. הבולטת ביותר היא שילובן של חברות פיתוח שונות בארץ (בעיקר במיקור חוץ) הן בפיתוחים גדולים של תעשיות וחברות גדולות (בטחוני, רפואי וכו’) והן שילובן כגוף הפיתוח של חברת סטארטאפ שצריכה פתרונות יצירתיים ודינמיים שיוביל את מוצר הדגל שלה להצלחה. חברה גדולה אשר מחזיקה אנשי פיתוח במגוון תחומים, ועדיין מבינה את היתרונות בהפעלת חברות שנותנות לה שירותי מיקור חוץ לפיתוח ותכנון. הסיבה המשוערת לכך מורכבת הן מההיבט של חסכון בבירוקרטיה ובזרימה של תהליך והן בהיבט של ניצול המרץ, הידע  והמתודולוגיה הקיים בחברות הפיתוח החיצוניות.

תמונה: מד ספיקת שתן עבור חברת VASA

כשחברה מהתעשייה הגדולה מבקשת מחברה קטנה יותר לתת לה פתרון יצירתי למצב מסוים, היא יודעת שהיא תקבל את הפתרון הזה בוודאות מלאה, מהר יותר ובדרך בלתי צפויה. רק עצם המחשבה על כך גורם לחברות הגדולות לשחרר מחסומים ולהוציא החוצה עבודות פיתוח שחוזרות בחזרה אליהן עם ערך מוסף אדיר.

על אינטוויז’ן

אינטוויז’ן היא חברה לפיתוח הנדסי ועיצוב מוצר. אנחנו מרגישים ברי מזל שנפל בחלקינו להיות חלק מהדור הנוכחי, דור הפיתוח החדשני. בכל פעם מחדש אנחנו מתגאים ביכולת שלנו להביא פתרונות ולהכניס חדשנות לתהליך הפיתוח ובעיקר להביא את המוצר האופטימלי. להיות במקום כזה זה מחייב. זה מחייב אותנו ואת הצוותים שלנו להנות ממה שאנחנו עושים. זה מחייב להיות חלק אינטגרלי מכל פיתוח כזה ולהרגיש שהוא “שלך”. מחייב אותנו לשמור על קצב ולהיות מחודדים תמיד בכל רעיון חדש או פיתוח חדש. ובסופו של דבר לקחת חלק בחדשנות התעשייה בארץ ולהרגיש חלק מהקדמה והפיתוח הישראלי.

יעל הירש, אינטוויז'ן

תגובות סגורות