התחזית לתוכנית מטוס ה F-35- ב 2019- : התעצמות

לוקהיד מרטין ממשיכה בתוכנית ייצור מטוס ה-F-35 בשנת 2019 במלוא המרץ ובהתאם לתוכנית, מתכננת למסור 130 מטוסי F-35, נתון המהווה עלייה של 40% לעומת השנה שחלפה. בדצמבר 2018, מסרה לוקהיד מרטין את מטוס ה-F-35 ה-91 לאותה השנה ובכך השלימה את יעד מסירות המטוסים לשנת 2018. העמידה ביעד המסירות מוכיחה את יכולתה של התוכנית לעמידה בנפח ייצור ומסירה מלא. מסירת 91 המטוסים בשנת 2018 מהווה עלייה של 40% בייצור המטוסים לעומת 2017 ו-100% לעומת 2016. חלוקת המטוסים שנמסרו לפי לקוחות הם: 54 מטוסים עבור הכוחות המזוינים של ארה”ב, 21 ללקוחות בינלאומיים ו-16 באמצעות עסקאות FMS (Foreign Military Sale). לפי נתוני סוף השנה, נמסרו 355 מטוסי F-35 מכל הדגמים הפועלים ב-16 בסיסים ברחבי העולם. יותר מ-730 טייסים ו-6700 אנשי תחזוקה הוכשרו לעבודה והפעלה של המטוס והמטוסים צברו למעלה מ-175,000 שעות טיסה. עשר מדינות מפעילות את המטוסים, שבע מהן בבסיסים באדמתן. ארבע מדינות הכריזו על מבצעיותם הראשונית (IOC) של המטוסים ושתיים על הפעלה בפעילות מבצעית-קרבית. בתקופה הקרובה מטוס ה-F-35C המיועד לחיל הים האמריקאי (Navy) להיות מוכרז כמבצעי. סדרת הניסויים שעובר המטוס בדרך להגדרתו כבעל יכולת מבצעית ראשונית (IOC) מתנהלת כמתוכנן. טייסת הקרב 147, ניסתה לאחרונה את המטוס על נושאת-המטוסים קארל וינסון. הטייסת, המוצבת בבסיס האוויר לימור בקליפורניה, תהיה הטייסת הראשונה בחיל-הים, שתפעיל את מטוס ה—F-35C החל משנת 2021 – ותוצב על גבי נושאת-המטוסים וינסון.

תמונה 1: מכונת הטוויה של חוטי החומרים המרוכבים. צילום: התעשייה האווירית

לוקהיד מרטין ומשרד ה-JPO פועלים ללא הרף להטמעת לקחים, ייעול תהליכים, אוטומציה בייצור, שדרוגים בכלי העבודה ויוזמות בשרשרת האספקה אשר יתרמו כולם להפחתה משמעותית במחיר המטוס. מחירו של מטוס F-35A עומד כיום על 89.2 מיליון דולר והתוכנית נמצא במסלול להגעה למחיר המטרה שנקבע ל-80 מיליון דולר ל-F-35A בשנת 2020 (LRIP 14), דומה או נמוך מכל מטוס קרב מהדור הרביעי.

“ציון דרך זה מהווה הוכחה נוספת ליכולתה של תוכנית מטוס ה-F-35 לעבוד בקצב ייצור מלא, כפי שנקבע והוגדר בכדי לעמוד ביעדי המסירות ההולכים וגדלים ללקוחות ברחבי העולם”, אמר גרג אולמר, סגן נשיא ומנהל תוכנית מטוס ה-F-35 בלוקהיד מרטין. “שנה אחרי שנה, הורדנו עלויות וזמני ייצור והגדלנו את כמות המטוסים שמיוצרים, את היעילות, האיכות ואת המסירה בזמנים שנקבעו. כיום, מטוס ה-F-35 הוא מטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם ואנו מוסרים את המטוסים בכל שנה בקצב הגבוה ביותר לעומת כל מטוס קרב בטווח מחיר דומה או זול יותר ברחבי העולם”.

חיל האוויר הישראלי צפוי לקבל בשנת 2019 עוד שישה מטוסי F-35I “אדיר”, שיצטרפו ל-14 המטוסים שכבר פועלים מבסיס נבטים. 14 המטוסים שסופקו עד כה הם חלק מ-50 המטוסים שהוזמנו בסך הכל, כאשר ישנה אופציה לישראל לרכישת עוד כ-25 מטוסים.

במקביל, שיתופי הפעולה עם התעשייה הישראלית שברו שיאים. מנהל הרכש במשרד הביטחון, באמצעות יחידת הסגן לרכש אוויר וים, פרסמו לאחרונה את נתוני הרכש השנתי מלוקהיד מרטין, יצרנית מטוס ה-F-35: במסגרת ההסכם לשיתוף פעולה תעשייתי, שמנהל הרכש במשרד הביטחון חתם בשנת 2010 עם יצרניות המטוס, בהובלת הקבלן הראשי לוקהיד מרטין, נחתמו עד היום עסקאות רכש בישראל בהיקף של כ-5.76 מיליארד ש”ח (כ-1.53 מיליארד דולר). בשנת 2018 לבדה נחתמו עסקאות חדשות בהיקף של כ-1.66 מיליארד ש”ח (כ-440 מיליון דולר), נתון המהווה זינוק של כ-40% בהיקף הרכש כחול לבן ביחס לשנת 2017.

מסיכום נתוני הרכש עולה, כי בשנת 2018 המשיכו התעשיות הביטחוניות הישראליות בסיוע משרד הביטחון, להגדיל את החוזים המסחריים מול לוקהיד מרטין: החברה המשותפת ל’אלביט מערכות’ ו’רוקוול קולינס’ האמריקנית הגדילה את חוזה ייצור הקסדה ל-1.12 מיליארד דולר, התעשייה האווירית הגדילה את חוזה ייצור הכנפיים ל-311 מיליון דולר ומפעל סאיקלון מקבוצת ‘אלביט מערכות’ בכרמיאל, שמייצר חלקי גוף מטוס, הגדיל את ההזמנות ל-47 מיליון דולר. מפעל תדיראן, גם הוא מקבוצת אלביט מערכות, הגדיל את ההזמנות ל-52.2 מיליון דולר.

תעשיות נוספות בארץ מעורבות בייצור תתי מערכות למטוס ותוכנות הפעלה והדרכה, בהן: חברת סימיגון שמפתחת תכנת סימולציה למטוס, , חברת כבירן מקיבוץ כברי בצפון שתייצר תיבות למערכות מטוס, וחברת גלבוע המתמחה בתחום העיבוד השבבי. שלושתן הגדילו, גם הן, את ההזמנות מלוקהיד מרטין.

אחד משיתופי הפעולה המשמעותיים ביותר אשר נחתמו לאחרונה בתוכנית מטוס ה-F-35 הוא השקת קו חדש לייצור מעטים (סקינים) בתעשייה האווירית לכנפי F-35. הקו הוקם בעקבות החלטה של לוקהיד מרטין להרחיב את ייצור המעטים, ובחירתה בתעשייה האווירית כקבלן משנה לביצוע. במהלך 2015 אישר דירקטוריון התעשייה האווירית את הקמת קו הייצור החדש, שצפוי להכנסות בהיקף של מאות מיליוני דולרים. משך התכנית כעשרים שנים, כשהאספקות צפויות מתחילת 2019, וכוללות בשלב הראשון כ-700 זוודים עם פוטנציאל להזמנות נוספות בהמשך. המעטים ייוצרו בטכנולוגיה חדשנית הכוללת טכנולוגית ליווח (הנחת שכבות) של חומרים מרוכבים, הנקראת AFP (Automatic Fiber Placement). מדובר למעשה בחוטים בעובי של שלושה מילימטר שהופכים לבסוף ליחידה אחת היוצרת את המעטה במיוחד לכנפיים שמקנה להן את יכולת החמקנות.

תמונה 2: מימין לשמאל: שלומי קרקו, סמנכ”ל בתעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טיס
«
אזרחיים, נמרוד שפר, מנכ”ל התעשייה האווירית ויהושע )שיקי( שני, מנכ”ל לוקהיד מרטין ישראל

יהושע (שיקי) שני, מנכ”ל לוקהיד מרטין ישראל ציין בטקס חניכת הקו כי “הרחבת פעילותה של התעשייה האווירית בפרויקט מטוס ה-F-35 היא הוכחה נוספת לשיתוף הפעולה העמוק ולאמון של לוקהיד מרטין בתעשייה הישראלית. הדיוק, המרכיבים הטכנולוגיים, כוח האדם ואיכות הייצור הנדרשים למעטה הכנפיים במטוסי ה-F-35 דורשים את הסטנדרטים הגבוהים ביותר. התעשייה האווירית הוכיחה את יכולותיה בקו הייצור למאות כנפיים עד כה ואנו מצפים לתחילת פעילותה בתחום הציפוי שלהן, המהווה נדבך נוסף בתהליך הייצור הכולל של כנפי מטוסי ה-F-35”.

הקמת קו הייצור החדש משדרג משמעותית את היכולות הטכנולוגיות של התעשייה האווירית התחום האוטומציה והרובוטיקה, ותאפשר לחברה להתבסס כשחקן מרכזי בתחום ה-Aerostructures  (מבנים תעופתיים) הצבאי והאזרחי. הקו החדש מצטרף לפס הייצור של כנפי מטוס ה-F-35 שנחנך בשנת 2014 במפעל להב של התעשייה האווירית, בעקבות חתימת הסכם עם לוקהיד מרטין לאספקת של כ-800 זוגות כנפיים במהלך תקופה של כ- 10-15 שנים, בהיקף המוערך בכ- 2.5 מיליארד דולר. מרכז ייצור הכנפיים של מפעל להב, אשר זוכה למוניטין בינלאומי רב בשל הידע והניסיון הרבים שצבר בייצור כנפיים עבור מטוסי F-16 ו- 38- Tצפוי לייצר מאות זוגות כנפיים למטוסים שישמשו חילות-אוויר מכל העולם. מאז חתימת חוזה הייצור, השקיעה התעשייה האווירית משאבים רבים במערכות ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר, והקימה קו ייצור חדשני המאופיין ברמות דיוק קפדניות, בקרה מחמירה של תנאי לחות וטמפרטורה ואבטחת איכות, באופן המאפשר לפתח בין היתר, רכיב ייחודי וחדשני מחומרים מרוכבים לחלקים העליונים של הכנפיים.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות