זיכרון EEPROM לרכב מאפשר תכונות מתקדמות

תנאיי סביבה קשים הם מחזה נפוץ עבורנו, אולם עבור מעגלים משולבים הם רבים אף יותר, כאשר הסביבה המאתגרת הנפוצה ביותר היא כנראה המכונית. בתעשיית הרכב נדרש לעתים קרובות לתכנן יחידות בקרה אלקטרונית ליישומים קריטיים לבטיחות, אשר יכולים לעמוד בטמפרטורות של עד +125°C. התֶקֶן בתעשייה עבור רכיבים אשר עומדים בדרישה זו הוא AECQ-100 דרגה 1, כאשר הדרגה “1” מציינת שהרכיב נבדק לפעולה בטמפרטורת סביבה שבין -40°C ל +125°C.

יש לכך חשיבות, שכן גיליון הנתונים של הרכיב מציין לרוב את ביצועי הרכיב בטמפרטורת סביבה של +25°C, ואת השתנותם כתלות בטמפרטורה; ככל שטמפרטורת העבודה גבוהה יותר, כך טובים יותר הביצועים בכל טווח הטמפרטורה. מסיבה זו, יצרנים כיום מגדירים רכיבים אשר עומדים בדרגה 0, המתאימה לטווח טמפרטורות של -40°C עד +150°C, במיוחד עבור יישומים קריטיים לבטיחות כגון מערכות סיוע לנהג, מערכות בלימה וניהול מנוע כולל.

יחידות בקרת מנוע רבות כיום (ECU) מתבססות במידה רבה מאוד על זיכרון בלתי נדיף לאחסון נתוני כיול, נתוני יומן וקושחה על מנת לאפשר תכונות אלה. זיכרון פלאש (Flash) אינו מתאים במיוחד ליישומי סביבת בדרגה 1 או דרגה 0, מכיוון שהתהליך הייצור הבסיסי שלו עבר אופטימיזציה ליישומי צרכנים, שמשמעותם היא צפיפות גבוהה וביצועים גבוהים. ביישומי רכב המהירות והצפיפות הם גורמים משניים לעומת עמידות ושמירת נתונים לאורך זמן, ולכן במקרה זה EEPROM הוא האמצעי המועדף כזיכרון בלתי נדיף.

התהליכים המשמשים לייצור של זיכרון EEPROM מתאימים הרבה יותר לעמידה בסביבות תובעניות, מה שבולט במיוחד במשפחת הזיכרונות AECQ-100  מדרגה 1 ומדרגה 0 של ON Semiconductors. המכשירים נושאי הדגל מסדרה זו הם NV25080, NV25160, NV25320 ו- NV25640, שהם זיכרונות מדרגה 0 אמיתיים, בעלי צפיפות של 8, 16, 32 ו-65 קילוביט, בהתאמה.

ג׳וליו סונג – Julio Song – מנהל שיווק
מוצר, ON Semiconductor

אלה הם זיכרונות הEEPROM מדרגה 0 האמיתיים היחידים כיום בתעשיית הרכב, והם מתאפיינים בעמידות של 4 מיליון מחזורי קריאה/כתיבה, מספר הגדול פי ארבעה מהזכרונות המקבילים בדרגה 1 מתוצרת ON Semiconductor, כמו גם בשמירת נתונים של 200 שנה. הם כוללים גם קוד תיקון שגיאות המיושם בחומרה ומופעל על כל בייט של נתונים שנשמר. עם כתיבת הנתונים לזיכרון, המכשיר מייצר ושומר באופן אוטומטי קוד של 3 סיביות. אם סיבית כלשהי בבייט השמור פגומה, הדבר ייראה בעת ההשוואה לקוד 3 הסיביות, ויגרור תיקון אוטומטי על ידי המכשיר. כל תיקוני השגיאות מתרחשים באופן אוטומטי והם שקופים למעבד. מידה זו של תיקון שגיאות זמינה בכל הטווח של זיכרונות בדרגה 0.

החלקים מדרגה 1 מתאפיינים גם הם בעמידות מצוינת של 1 מיליון מחזורים ושמירת נתונים של 100 שנים, ויש להם יתרון נוסף של מתח הזנה נמוך יותר של 1.8V, ערך שהופך להיות חשוב במספר יישומים לרכב. הם מיישמים גם תיקון שגיאות ברכיבים עד 64 קילובייט, המיושם על כל 4 סיביות של נתונים שמורים.

יותר ויותר מהתכונות של הרכב שלנו עליהן אנו מסתמכים נחשבות היום לקריטיות לבטיחות. משמעות הדבר היא שעליהן לעמוד בדרישות מחמירות מאי-פעם. בסוג זה של יישומים, זיכרון פלאש (Flash) אינו מתאים. זיכרונות ה- EEPROM הזמינים מדרגה 0 ו- 1 מאפשרים ליצרני הרכב להשתמש בזיכרון בלתי נדיף המאפשר תכונות מתקדמות.

ג'וליו סונג, ON Semiconductor

תגובות סגורות