חדשות היום

כמה חוויות לק״מ עושה המכונית שלך?

במכוניות של העתיד הקרוב, האספקטים החשובים ביותר יהיו קישורית וחוויית משתמש. דינמיקת הנהיגה לא תהיה יותר הדבר החשוב ביותר ב׳כיצד מפתחים ובונים כלי רכב׳. עתיד תעשיית הרכב מעולם לא נראה ורוד יותר, או אישי יותר…

2018 היתה, ללא ספק, עוד אחת מאותן שנים משמעותיות ורבות השפעה על עתידן של לא מעט טכנולוגיות בצמיחה. בתחום הרכב ההשפעות אף היו משמעותיות יותר משל תעשיות אחרות. דפדוף קליל בעיתונות הכלכלית של השנה הדגים זאת היטב, עם מרוץ של משקיעים מרחבי העולם ושל ענקי תעשיית הרכב, אחר הטכנולוגיות הישראליות, פורצות הדרך, כאלה שישפרו את קווי המגננה של רכבי העתיד, ינהלו את חוויית הנהג וישפרו אותה, יחברו נהגים ונוסעים לתקשורת מהירה הרבה יותר (עם שלל שירותים נלווים) עם הענן ועם מכוניות אחרות על הכביש ויקדמו את הענף כולו לכיוון הנכסף של הרכב האוטונומי.

שנת 2019, שנפתחה בקול רעש גדול עם שלל השקות הכרוכות בתעשיית הרכב, בתערוכת CES בלאס וגאס, המחישה כמה מהכיוונים אליה מושכת התעשייה, כשלכולם כבר די ברור כי הנושא ״מכוניות אוטונומיות״, במובן המלא של המושג, לא ינחתו כבר מחר על כבישי הארץ וכי בשנים הקרובות כולנו נמשיך לשבת מאחורי ההגה ולנהוג בעצמנו. הסיבות? מרבית הטכנולוגיות אולי כבר כאן, אבל הרגולציה, התשתית, והתנהגות הצרכנים לדוגמא עדיין צריכות להשלים פערים לא קטנים. במעבר מנהגים אנושיים לנהיגה שמבוססת על צ׳יפים ומערכות טכנולוגיות, חכמות ככל שיהיו, האצבעות מופנות לכיוון הרגולטורים, אנשי החוק והמשפט, שהם הם יהיו אלה שיצטרכו לשאת באחריות הציבורית למתן אישורי העלייה לכביש של כל רכב אוטונומיים, על כל הבעייתיות הכרוכה בכך, שלא לדבר על כך, שהטכנולוגיות  הללו יצטרכו לעבוד בצורה זהה בכל העולם.

100 מיליון שורות קוד

אחד התחומים בו נראה לא מעט קבלת החלטות בשנה-שנתיים הקרובות, יהיה תחום התקשורת בין כלי רכב, ובינם לבין תשתיות הכבישים (V2X). מדובר בתקשורת שתספק את ״השפה המשותפת״, בין כלי הרכב, בלא קשר למוצאם. תחת מטריית התקשורת מצויה גם סוגיית התקשורת האלחוטית, בין שני סטנדרטים מתחרים: DSRC (שמבוססת על WiFi) או C-V2X (שמבוססת על תקני LTE או 5G). כל החלטה כאן תהיה הרת גורל ותכריע על גורלן של לא מעט חברות, חלקן ישראליות.

תמונה 1: תא הנהג הדיגיטלי ) Digital Cockpit ( – אחת הטכנולוגיות היותר חשובות
ובולטות כיום ברכב

תחום אחר, הקשור לכך, שכבר הוכרע דה-פאקטו בשטח, הוא הדרך שבה מתעדכנות כיום, ובעתיד, המכוניות. על פי הערכות שונות, כל רכב מתקדם כיום מתבסס על כ- 100 מיליון שורות קוד במערכות השונות שלו, כך שעדכוני תוכנה הם הכרח. פתרון ה- OTA של HARMAN שמפותח בישראל, שמצמצם את נפח חבילות התוכנה המועברות לרכב בכ-99 אחוז, כבר הפך לשם דבר בשוק הרכב העולמי והוא משמש לעדכון מרחוק של מעל 30 מיליון מכוניות של 23 מיצרני הרכב הגדולים בעולם. היישום של הטכנולוגיה חדש, אבל השורשים טמונים בעדכוני התוכנה בטלפונים הוותיקים של תחילת שנות ה-2000 – הרבה לפני הסמארטפונים של היום. בעיות דוגמת רוחב פס מוגבל ומקום, שאפיינו אז את מכשירי הסלולר, מאפיינים כיום את רכיבי המחשוב בכלי רכב. בהבדל קטן אחד: אם התגלה בטלפון באג, זה לא נעים אבל לא נורא. אבל, כשמתגלה באג ברכב, ההשלכות יכולות להיות קשות.

אבטחת סייבר מעל לכל

בתערוכת ה-CES בינואר 2019, יצאה גם הבשורה על תוספת חדשה של הגנת סייבר, שמושקת בשיתוף פעולה עם הסטארטאפ הישראליCybellum , שפיתח טכנולוגיה לעצירה של מתקפות Zero-Days בשלבן ההתחלתי והקריטי ביותר. זו תאפשר מעתה לספקי התוכנה לרכב לבחון ולהעריך מראש סיכוני אבטחת סייבר ולעצרם בזמן. הפתרון החדש יכול להעריך את הסיכון והפגיעות האפשרית ולקצר את זמן הטיפול בהם ומאפשר לספקי התוכנה בתעשיית הרכב, להתמודד בהצלחה עם איומי הסייבר על מוצריהן – לכל אורכה של שרשרת האספקה והגנה יעילה יותר על המכוניות.

טרנדים נוספים, שיתפסו את מלוא תשומת הלב בשנים הקרובות, מחוברות בטבור למושג מרכזי אחד: ״חוויית הנהג״. כיצד יתחברו להן טכנולוגיות אודיו, בינה מלאכותית, בקרת וניטור קול, וגם טכנולוגיות לעיצוב סביבת הנהג, או מה שמכונה ״תא הנהג״. סט חדש של טכנולוגיות חישה יסייעו ליצרני המכוניות לצייד אותן במערכות מתקדמות לסיוע לנהג – advanced driver assistance systems (ADAS) – שיאפשרו לנהגים לראות את התמונה הגדולה בכל זמן נתון.

AI, בינה מלאכותית, הוא רכיב מפתח בשיח החדש. הוא משנה ומייעל את הדרכים בהם תופס הנהג את סביבתו, תוך שימוש במערכות שמזהות עצמים בדרך, לומדות את ההתנהגות האנושית ומבינה מהי ׳נהיגה אנושית נכונה׳. בעתיד הזה, ציי רכב מקושרים, שיעלו אינספור שברי מידע לתחנות המאסף, יספקו מידע על בעיות בדרך, חניות בערים הסמוכות לצירי התנועה ויהוו בסיס לאספקה של שלל שירותים לנוסעים ולנהגים.

חיישנים חדשים ינטרו ויעריכו את סביבת הרכב ובשילוב מידע מהענן יצרו חוויית נהיגה בטוחה יותר. כך לדוגמה, פלטפורמת מציאות רבודה (שפותחה בישראל) תשמש לויזואליזציה של מידע בדרך חדשה. כך, ניתן לקבל מידע על אזורים ׳מתים׳, שינויי מסלול, התרעות על התנגשות מאחור ושמירת מרחק בטוח מכלי רכב מקדימה. כהכנה למצבי אוטונומיה מתקדמים יותר, חברה HARMAN לחברת הסטארט-אפ הישראלית Innoviz, כדי להביא את את בשורת טכנולוגיית ה-LiDAR ליותר יצרני רכב. הפתרונות המשולבים יאפשרו למכוניות האוטונומיות ׳לראות׳ לאן הן נוסעות ולהבחין במכשולים בדרך בצורה מדוייקת יותר.

הכל עניין של קול

תמונה 2: דואגים לחוויית הנהג. ממערכות ניטור ביומטריות לנהג, אבטחה מוגברת,
סייען אישי לנוסעים ועד פלטפורמת אודיו מותאמת אישית שאינה תלויית חומרה

בתערוכה אף נחשף סייען קולי וויזואלי שעונה על צרכי הנהג ואו הנוסעים. החיבור למגוון תכני ענן ושירותים, מאפשר לנוסעים לבקש שירותים שנענים מיידית. כך לדוגמה, אם לקוח מעוניין לרכוש פריט מאמזון במהלך הנסיעה, הסייען יעביר את הבקשה לאלקסה (העוזרת הקולית של אמזון) שממתינה בבית. אם הנהג רוצה לכבות את האורות בבית, הסייען יבקש מהעוזר הקולי של גוגל לבצע זאת. ניווט מקושר, מציע למשתמשים ניווט מבוסס נקודות עניין שיסייע למשתמשים למצוא את מבוקשם לאורך המסלול. מערכת הניווט המקושרת מספקת את החוויה לה רגילים המשתמשים בשימוש בסמארטפון מחוץ לרכב בתוספת הקישוריות המהירה שמספקת מטה-מידע דוגמת חוות דעת וציונים.

גם פקודות קוליות בתא הנהג הופכות כיום לסטנדרט בכל הכרוך בניהול חוויית השהייה במכונית.

הפתרונות החדשים עושים שימוש בעיבוד קול, טכנולוגיות ביטול רעשים ועיבוד אותות אקוסטיים כדי לייצר חווייה אישית ולספק לנהג תקשורת חסרת הפרעות עם סייען קולי. הפלטפורמה מאפשרת תקשורת בתוך הרכב, אופציית ביטול רעשי רקע לשיחות טלפון נטולות הפרעה ואזורי תקשורת אישיים לכל נוסע נקיים מרעשי רקע.

די ברור כיום כי טכנולוגיות התקשורת לרכבים המקושרים משנים באופן בסיסי ועמוק את הדרך בה המשתמשים פועלים בהיותם בתוך מכוניותיהם, נתון המחייב את המערכות החדשות להיות אינטואיטיביות יותר ו׳אנושיות׳ יותר. אחת הדרכים לעשות זאת, היא להתמקד באופטימיזציה של מערכות התצוגה בתוך הרכבים.

בידור ומידע אישי

אחת הטכנולוגיות היותר חשובות ובולטות כיום ברכב היא מערכת האינפוטיינמנט והבקרה על מערכות הרכב, שלעתים יוצרות עומס חושי על המשתמשים. מערכת תא הנהג הדיגיטלי (ה-Digital Cockpit) שהרמן הציגה לראשונה בתעשיה בתערוכת CES לפני שנה, מפשטת את התצוגה ומציגה את המידע הדרוש לנהג בממשק אינטואיטיבי וברור. בין הפונקציות הנכללות: מידע ADAS, ניווט שוטף, ניגון מולטימדיה ומגוון תפריטי הפעלה נוספים. פתרון נוסף מספק תוך שימוש בטכנולוגיית תצוגה QLED ו-OLED (שאינה מושפעות מהתאורה בחוץ) את כל יתרונות האינפוטיינמנט, האבטחה והבטיחות, בשילוב זיהוי פני הנהג. הפתרון מאפשר לחוש מגוון אותות ביומטריים וליצור חיבור אדם-מכונה הדוק יותר. שימוש ביכולות מציאות רבודה במראה דיגיטלית, נותן ראייה היקפית וניווט בטוח יותר. החיבור לפרופיל נהג (שנמצא באחסון ענן) מספק חוויית נהיגה מותאמת אישית.

ניצנים לכך ניתן לראות כבר כיום: תאגיד הרכב הגרמני דיימלר, יצרן מרצדס, כבר מציע את  מערכת הM-BUX – שילוב ראשון מסוגו בתעשיית הרכב, של ניווט העושה שימוש במציאות רבודה. בדור החדש של מכוניות מרצדס-בנץ A-Class, וכחלק ממערכות האינפוטיינמנט ומחוויית הנהג, משולבת מערכת ניווט המציגה הכוונה בכביש, המתוגברת במציאות רבודה (AR)  וממשק משתמש התואם לעידן הדיגיטלי. המהלך לשילוב הטכנולוגיה החדשה מסתייע כיום במאות עובדים של HARMAN ברחבי העולם ואת הטכנולוגיה שמאחורי אפליקציית המציאות הרבודה פיתח צוות HARMAN ישראל המתמחה בטכנולוגיות ראיה ממוחשבת ולמידה עמוקה (Deep Learning). כך ניתן להציג לנהג מידע רלוונטי בזמן אמת ממערכות הניווט והבטיחות של הרכב ולייצר תחושת ביטחון אצל הנהגים במצבי נהיגה סמי-אוטונומיים, על ידי כך שהם מראים לנהג כיצד מבין מחשב הרכב את סביבתו. במצב של נהיגה עצמית, מפת הניווט המוכרת של היום, מפנה מקום למערכת שמראה לנהג מה המכונית עומדת לעשות: לבצע פנייה, להאיץ, לעצור וכד׳. חוויית הניווט האינטואיטיבית מוצגת על מסך האינפוטיינמנט המובנה של המכונית – בזמן אמת – ונותנת לנוסעים תחושה של שליטה.

ממשקי המשתמש, דוגמת תצוגת ה׳דשבורד׳, צריכים להיות מסוגלים לבצע מספר די גדול של משימות, דוגמת להתריע בפני הנהג על מגבלות ותקלות, ולגלות ׳עירנות׳ קבה למה קורה ברכב, ולמה שקורה מחוצה לו, על הכביש. גם בעידן הרכבים המקושרים, הדרכים בהן בני האדם מבינים או מתקשרים עם טכנולוגיה אוטונומית, צריכה להיות מתוכננת בהקפדה יתירה.

אורן בצלאלי, סגן נשיא בכיר ב-
HARMAN ומנכ״ל HARMAN ישראל

בעתיד, הקרוב הזה, תא הנהג הדיגיטלי, אינו ״רק״ אוסף של טכנולוגיות וגאדג׳טים. תא הנהג הדיגיטלי עוסק ב״חופש״ של הנהג, ביכולת לשלב מוצרים וטכנולוגיות בהתאם ובצמוד להעדפת הנהג, ולטובת יצירת חוויית נהיגה חדשה ויעילה יותר. צגים, כפתורים, מתגים – כולם אמורים להיות מתוכננים למגוון שימושים, כשכל אחד יכול להתאימם לצרכיו והעדפותיו. ספידומטר? מצב צמיגים? או כל מחוון אחר, יכולים להתארגן על הדשבורד הדיגיטלי בדרך בה נוח לכל אחד ואחד.

במכוניות של העתיד הקרוב, האספקטים החשובים ביותר יהיו קישורית וחוויית משתמש. דינמיקת הנהיגה תמשיך להיות חשובה, אבל לא הכי חשובה במארג ההחלטות של יצרניות הרכב. בעידן החדש לעיצוב החווייה, שלא לדבר על העיצוב עצמו, יש חלק לא מבוטל בהחלטת הרכישה ובהנאה מהשימוש. מדוע שהאזור בו יושב כיום הנהג ייראה ויתנהג שונה מעולם הצרכנות הדיגיטלי שבמוצריו כולנו עושים שימוש כיום?

אורן בצלאלי, סגן נשיא בכיר ב- HARMAN ומנכ״ל HARMAN ישראל

תגובות סגורות