חדשות היום

כתף אל כתף

ההתערבות שהמפעלים של שנת 2035 יהיו שונים מאוד שאלה של היום היא התערבות די בטוחה, אבל, לא בטוח שהם ייראו כמו שאולי מצפים… מאז המהפכה התעשייתית הראשונה, כאשר מכניזציה, מים וכוח הקיטור בישרו את בואה של העבודה האוטומטית, זו שקודם לכן בוצעה באופן ידני, על ידי בני אדם, יותר ויותר עבודה נלקחה מאנשים ועברה למכונות. כל התקדמות טכנולוגית – ממחשבים, דרך מחשבים, רובוטיקה והאינטרנט – הביאה עימה עוד אוטומציה. כעת, מספר גדל והולך של יצרנים עוברים למה שנקרא בעגה המקצועית ״lights out factories״, תהליך (או פילוסופיה), שבו המפעל עובד באוטומציה מלאה, ללא בני אדם בנמצא. ״כיבוי האורות״ במקרה הזה הוא יותר מטאפורה שבאה להעביר את הרעיון, יותר מאשר להגדיר את המטרה. אין כאן עניין של כיבוי אורות בפועל (שיחסוך בסך הכל עוד כמה שקלים לבעלים), אלא יסודו ברעיון של מקסום היעילות והרווחים: מפעלים אוטומטיים, מפגינים קצב ייצור מהיר יותר, חוסכים בכסף ובמקום ויכולים לספק סחורה מבוקשת מהר, באיכות גבוהה וכמעט ללא מגע יד אדם.

בלי אורות?

באופן אירוני למדי, כשהקונספט של  ״lights out factories״ התחיל לצבור תאוצה, במפעלים, מגמה גלובלית, שנייה, שונה לחלוטין, החלה לצוץ: הביקוש ל״מעורבות האנושית בתהליך הייצור״, בין אם מדובר בבירות בייצור עצמי, דרך חפצים ב״עבודת יד״ ועד לאובייקטים המותאמים אישית לקונים. הכיוון: אין בעיה שמכונות יהיו מעורבות, בהכרח, אבל, רוצים את המגע האנושי בדרך, או בסיומה. הטרנד שאני מכנה אותו ״החזרה למגע האנושי״, נובע, ככל הנראה מהצורך הכה אנושי של בני אדם לתקשר עם בני אדם אחרים. לא עם סימולציות של אנשים אחרים, כרובוטים, או יצירי מחשב אחרים (הולוגרמות?), או יצורים נבונים מלאכותיים, אלא, אנשים בשר ודם. עם גופים אנושיים, חוויות אנושיות, ניסיונות וכישלונות אנושיים וסיפורים אנושיים שהם יכולים לספר. זהו דבר מה שהטכנולוגיה לא יכולה להחליף שכן יצירי טכנולוגיה, בפשטות רבה, אינם אנושיים…

תמונה 2: מפעלי העתיד: חיבור מנצח של אדם וקובוטים

בגלל מגמה זו, אנו ב-Universal Robots, מאמינים כי במפעלים של שנת 2035, יעבדו כתף אל כתף, זה לצד זה, בני אדם, עובדים, שישתפו פעולה עם רובוטים, כאשר, כל צד במשוואה יעשה את שהוא יודע לעשות הכי טוב.

למרות החשש האנושי כל כך מטכנולוגיה – ובעיקר מרובוטים – שיבואו במקומם של בני האדם, ההיסטוריה מוכיחה כי חידושים וקדמה טכנולוגית – כולל אלה שהביאו לעלייתן של המהפכות התעשייתיות מאז – דווקא מהווים כח מניע בייצור מקומות עבודה… נכון, יש כמה אנשים שייאלצו לזוז ממקומם. האוטומציה באמת מייתרת כמה וכמה מקצועות והללו כנראה ייעלמו מפסי הייצור בעיקר, אבל, היא יוצרת במקביל משימות חדשות שיש למלא ובלא מעט תחומים. כך לדוגמה, יצרנית הציוד הרפואי/דנטלי, חברת Nichrominox מליון שבצרפת, העבירה כמה וכמה משימות מונוטוניות ומשעממות לקובוטים. לאלה היתה השפעה מיידית על החברה והעלו את התפוקה במעל 10 אחוזים. ביצרנית הציוד הרפואי Tegra Medical מבוסטון, ארה״ב, התקינו 3 קובוטים ושחררו בכך 11 בני אדם, ממשימות מונוטוניות שחזרו על עצמן. את העובדים העבירו סדנאות והקנו להם כישורים חדשים ובחלקם אף נתנו להם להיות ״משגיחים״ על הקובוטים עצמם.

המגע האנושי

אנו ב-Universal Robots מאמינים כי הביקוש הרב למגע האישי, או מה שמתואר במקרים רבות כ-mass personalization, לא יכול להיענות על ידי מפעלים גדולים שדוגלים ב- lights out factories וגם לא על ידי אנשי מלאכה מסורתיים בבתי המלאכה הקטנים שלהם. החברה, כך נראה, דורשת מצד אחד איכות, תחכום ומחיר נמוך המתחבר מייצור המוני, ומצד שני רוצה את המגע האנושי שמקבלים ממוצרים שיוצרו ביד.

אנו מתייחסים להשקה המחודשת של ה׳אנושיות׳ לייצור, ובמיוחד לדרך בה היא מתייחסת לשימוש ברובוטים שיתופיים, קובוטים, כ״תעשייה 5.0״… במתכונת החדשה הזו, למוצרים יש ערך מוסף גבוה – שנובע מהמגע האנושי. העובדים להם יזדקקו במפעלי ה״תעשייה 5.0״, יהיו כאלה שיוכלו לתת ערך לכל מוצר. לאלה יהיה נסיון בתחום הנדרש, הבנה ויכולת לתת למוצרים את אותה רמת ״מגע אנושי״ שיתאים לצרכי השוק. מה שלא יצטרכו אלה עובדים שיייאלצו להעביר את ימיהם בעבודות משעממות, במשימות חוזרות ונשנות או בעבודות שמסוכנות לבריאות. רובוטים ושאר מיכון יוכלו, ללא ספק, לבצע את המשימה טוב יותר ויעיל יותר.

אבל, בשנת 2035, המפעלים בהם האורות אינם דולקים, לא ייעלמו… הם עדיין יהיו חלק חשוב בייצור של מוצרים מסוגים שונים. העולם זקוק למיליוני מוצרים שלא ממש נדרש בהם המגע האנושי, כדי להיות שימושיים או כדי למלא את ייעודם. אבל, בשנת 2035 יהיו לא מעט מפעלים מז׳אנר התעשייה 5.0 ובללו יעבדוֿ זה בצד זה, עובדים מוכשרים וקובוטים שישלימו האחד את משימת השני.

הדור החדש של הרובוטים

דו”ח של ארגון הרובוטיקה העולמי (IFR) מציין שהרובוטים כיום מציעים רמות גבוהות של דיוק והקישוריות שלהם תשחק תפקיד מרכזי בסביבות ייצור דיגיטליות חדשות. הגדלת היצע הרובוטים מאפשרת, ליותר ויותר תעשיינים בכל סדרי הגודל להכניס אוטומציה לקווי הייצור. בארגון מסבירים שאימוץ החדשנות הטכנולוגית הוא היענות המפעלים למחזורי מסחר מהירים ולצורך בגמישות רבה יותר, המותאמת לביקושים מצד הלקוחות. לדבריהם הדור חדש של הרובוטים התעשייתיים יסלול את הדרך לאוטומציה גמישה יותר מאי פעם. לפי תחזית IFR עד שנת 2020 יגדל מספר הרובוטים התעשייתיים הפעילים בעולם בקצב של 14%  בשנה, מ-1,828,000 בסוף 2016 ל-3,053,000 ב-2020.

בארגון IFR מעריכים כי טכנולוגיות “תעשייה 4.0”, “אשר מקשרות בין המפעלים במציאות הפיזית לבין המציאות הווירטואלית”, תשחק תפקיד חשוב יותר ויותר בתעשייה העולמית. לאחר שתתגבר על מכשולים כמו מורכבות המערכת והיעדר תאימות נתונים, יוכלו היצרנים לשלב רובוטים לכדי רשתות מפעל נרחבות של מכונות ומערכות.

על פי הדו״ח, יצרני הרובוטים כבר החלו בפיתוח מודלים חדשים של שירותים, המבוססים על נתונים בזמן אמת, שנאספים על ידי חיישנים המחוברים לרובוטים. אנליסטים צופים גידול מואץ של ׳רובוטיקת-ענן׳, שבה נתונים מרובוט אחד מושווים לנתונים מרובוט אחר סמוך, או מרוחק. מחשוב הענן מאפשר לרובוטים מחוברים אלה לבצע את אותן פעולות ולייעל פרמטרים כגון מהירות, זווית או כוח. ב-IFR  אומרים כי טכנולוגיית ה”ביג-דאטה” היא זו שתגדיר מחדש את גבולות היכולת התעשייתית החדשה ואת המידה בה ישתלבו רובוטים בתעשייה.

מגמה נוספת במתרחשת בתקופה זו היא המעבר של מספר יצרני רובוטים למודלים של ליסינג על רובוטים, מה שעשוי להקל על אימוץ הטכנולוגיה בידי יצרנים קטנים ובינוניים. שם המשחק כאן הוא פשטות השימוש – יש צורך הולך וגובר ברובוטים קלים לשימוש, שניתנים לתכנות ולהפעלה גמישה. עיקר הצורך הזה מגיע ממפעלים שאינם מעסיקים מהנדסי ייצור המתמחים ברובוטיקה ולכן חשוב לספק להם רובוטים קלים לשימוש, שיכולים בקלות להשתלב בתהליכי הייצור הסטנדרטיים במפעל. צורך זה מוביל לפיתוח פתרונות חכמים יותר ליישום רובוטים במפעל, פתרונות שיובילו להרחבה נוספת בהיקף הפרישה של רובוטים תעשייתיים בעולם.

מחקר של הפורום הכלכלי העולמי שפורסם באחרונה, מעריך כי רובוטים יחליפו 75 מיליון משרות של עובדים עד שנת 2022, אבל בו בזמן המעבר לרובוטיקה ייצור 133 מיליון מקומות עבודה חדשים. משמעות הדבר היא שבשנים הקרובות יהיה צורך ב-58 מיליון עובדים חדשים, שיודעים לעבוד במקצועות הקשורים לעידן המפעל החכם והאוטומציה, ובסביבות עבודה משולבות קובוטים.

אסבן אוסטרגאארד
,)ESBEN H. ØSTERGAARD(
מייסד משותף ומנהל הטכנולוגיה של
חברת UNIVERSAL ROBOTS

בדו”ח של הפורום נאמר כי כ-58% מהעבודות בעולם העבודה הנוכחי יעברו בתוך שנים ספורות להפעלה על ידי רובוטים, לעומת 29% מהמשרות כיום שנעשות על ידי רובוטים. המחקר קובע שמהפיכת תעשייה 4.0 גורמת ל-85% מהחברות לנקוט בצעדים למעבר למפעל חכם ולתעשייה מתקדמת, כש-50% מהעסקים קובעים שהמעבר יחסוך בשעות עבודה וייעל אותה.

ואילו מחקר חדש של המרכז לחקר הכלכלה האירופית (ZEW) מגלה  שלא רק שרובוטים תעשייתיים אינם פוגעים בשיעור התעסוקה, אלא שהם אף מגבירים אותו. על פי המחקר,  ההתפשטות המהירה של הרובוטים התעשייתיים לא גרמה לירידה בנתוני התעסוקה וכיום נוצרות משרות חדשות בכוח העבודה לצד אלה שמתבצעות על ידי מכונות. החוקרים מציינים כי המודרניזציה של הייצור מעבירה את העבודה המסוכנת, הלא-בריאה והמונוטונית למכונות. ברוב המכריע של המקרים רק תחומים מסויימים של העבודה במפעל הופכים לאוטומטיים ולא כל קשת הביצועים של העובד. בגרמניה, שם נערך המחקר, העלייה בשימוש ברובוטים אפשרה צמיחה של היקף התעסוקה ב-1%, ונראה כי התפתחות זו צפויה להימשך גם בעתיד: בהתבסס על פרטים שמסרו החברות שנסקרו, החוקרים מעריכים כי האוטומציה והדיגיטליזציה בתעשייה יניבו עלייה של 1.8% בתעסוקה עד שנת 2021.

אסבן אוסטרגאארד ) UNIVERSAL ROBOTS ,)ESBEN H. ØSTERGAA

תגובות סגורות