מיקרוסופט פיתחה שירות בוטים מבוססי בינה מלאכותית שמנגיש רפואה מרחוק בהובלת מפתחים ישראלים

שירות הבוטים החדש שמשיקה מיקרוסופט ופותח בהובלת צוות מישראל,יאפשר מתן שירות למטופלים ונועד להקל על הנטל במערכת הבריאות

מיקרוסופט מודיעה על זמינות פלטפורמת Microsoft Healthcare Bot, שירות ענן מבוסס AI שפיתוחו הובל על-ידי קבוצת מפתחים במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל, Microsoft Healthcare Israel. השירות נועד לספק לאירגוני בריאות ברחבי העולם את היכולת לייצר עוזרות רפואיות אישיות מטעמם עבור המשתמשים שלהם, ‏תוך שימוש בתכנים רפואיים והבנת שפה טבעית וטרמינולוגיה רפואית המותאמת לתחום הבריאות. בנוסף, מאפשרת הפלטפורמה כלי פיתוח ‏והרחבה שיסייעו לארגוני בריאות להטמיע את התהליכים היחודיים שלהם לתוך הבוט שלהם, תוך כדי שמירה על ‏סטנדרטים רגולטוריים של תעשיית הבריאות. ההכרזה הרשמית על המוצר צפויה השבוע בכנס הבריאות העולמי באורלנדו, HIMSS  Healthcare Information and Management Systems Society (HIMSS) 2019 conference. הבוט מעורר התעניינות גם במערכת הבריאות הישראלית.

הפיתוח הוא חלק ממחוייבות של מיקרוסופט לתחום הבריאות הדיגיטלית ומגישה רחבה של החברה שנועדה לסייע לארגוני בריאות לעשות שימוש בטכנולוגיות הענן והבינה המלאכותית במתן הטיפול הרפואי. מיקרוסופט תכריז היום גם על זמינות של API על Azure שיסייע לתעשיית הבריאות לחבר מערכות דאטה לענן ועל יכולות חדשות ב-Microsoft Teams שהן ייעודיות לצוות הרפואי ויאפשרו להם לתקשר ולשתף פעולה בטיפול משופר למטופלים ובסביבת עבודה מאובטחת .(לינקים להרחבה בנושא נמצאים בסוף ההודעה).

הפלטפורמה נהגתה במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל, על ידי מפתחים בקבוצת הבריאות הדיגיטלית הישראלית, שהיא חלק מחטיבת הבריאות העולמית של מיקרוסופט. את קבוצת Microsoft Healthcare Israel במרכז הפיתוח מנהלת  הדס ביטרן. במהלך פיתוח המוצר, קבוצת הבריאות הדיגיטלית הישראלית עבדה ישירות עם מספר לקוחות גדולים מהשורה הראשונה של אירגוני הבריאות בעולם כפרטנרים טכנולוגיים המקדמים חדשנות, וחלקם כבר הספיקו לעלות לאוויר עם הישומים שלהם. רשימת הלקוחות כוללת את Premera Blue Cross,  Aurora Advocate Healthcare, Quest Diagnostics ועוד.

המערכת המבוססת AI, מאפשרת לארגוני בריאות לתת למשתמשים שלהם את היכולת לקבל תשובות על שאלות רפואיות מורכבות ולבצעבדיקת סימפטומים מרחוק. ארגוני בריאות יוכלו להרחיב ולהתאים אישית את הבוט, כך שיתאים לצרכיהם העסקיים היחודיים.

הפעולות שניתן לעשות באמצעות הבוט תלויות במה הארגון הספציפי מחליט שהעוזרת הדיגיטלית האישית מטעמו תדע לעשות, כיוון שזו מערכת שהארגון יכול להרחיב ולעצב כרצונו עם תהליכים עסקיים שלו, כולל חיבור למערכות המידע שלו, אם יבחר. כחלק מהפונקציונליות המובנית, הבוט יודע לבדוק סימפטומים ולהציע מה יכולות להיות הסיבות האפשריות, לענות על שאלות לגבי מחלות, לענות על שאלות לגבי סיכונים וסיבוכים פוטנציאלים של מצבים רפואיים, לתת מידע על תרופות ותופעות לוואי שלהן, ועל סוגי רופאים. הבוט יודע גם להבין שצריך להעביר את המשתמש לטיפול של נציג אנושי וכחלק מהפונקציונליות המובנית תומך בהעברה קונטקסטואלית של המשתמש לנציג מהצוות הרפואי, תוך שמירה על השיחה ועל המידע שהמשתמש כבר סיפק. עוד דברים שנמצאים בפונקציונליות המובנית נועדו לעזור לארגוני הבריאות שישתמשו בבוט לעמוד בסטנדרטים רגולטוריים שונים. חשוב לומר שהמערכת לא נועדה לשמש לדיאגנוזה או לטיפול במצבים רפואיים, ולא נועדה להחליף את הצוות הרפואי, אלא להנגיש מידע למשתמשים ולעזור להם.

צוות המחקר והפיתוח שעבד על שירות הבוט לתעשיית הבריאות, הבין כי השירות יצטרך לעבוד על פלטפורמת ענן מאובטחת, על-מנת להתאים עצמו לדרישות האבטחה השונות בכל ארגון ומדינה ולרגולציות שונות בארגוני בריאות, חברות הביטוח ועוד. התמיכה במגוון רחב של דרישות אבטחה ורגולציה, תאפשר לתעשיית הבריאות לעמוד בקצב של ארגונים גדולים אחרים המטמיעים פתרונות של מתן שירות ללקוחות באמצעות AI.

הדס ביטרן, מנהלת קבוצת Microsoft Healthcare  במרכז הפיתוח בישראל: “הפלטפורמה החדשה מאפשרת לארגוני בריאות לספק שירות למטופלים המכיל בסיס ידע נרחב בתחומי הבריאות, בודק סימפומים מובנה ומידע על מצבים רפואיים, תרופות ותהליכים שונים. הבוט מכיל בתוכו יכולות להבין טרמינולוגיה רפואית באמצעות מודלים מתקדמים של שפה המוטמעים בתוכו. למשל, ביכולתו של הבוט להבין כאשר מטופל מתלונן על כאב או שואל על תופעת לוואי מתרופה מסויימת. עוזרים וירטואליים אמנם לא יוכלו להחליף צוותים רפואיים, אך הטמעת שירות הבוטים בארגוני הבריאות יסייעו בהקלת הנטל על מערכת הבריאות ולצוותים הרפואיים בייעול הזמן שלהם.”

ביטרן, שנמנתה על צוות הפיתוח של העוזרת הווירטואלית של מיקרוסופט, קורטנה, הקימה את קבוצת הבריאות הדיגיטלית של מרכז המו”פ לפני כ-4 שנים. הקבוצההשיקה את שירות הבוט, כחלק מפרוייקט מחקרי, במטרה להציג כלי טכנולוגי שיאפשר לארגוני בריאות לבנות במהירות וביעילות עוזרים וירטואלים מותאמים. כעת הפרויקט הופך ליישומי.

תגובות סגורות