חדשות היום

מתלבשים על הלבישים

הרעיון של שילוב טכנולוגיה לבישה היישר אל קרבי תשתיות ה-IT  הארגוניות, הוא רעיון שחוזר ועולה בכל הזדמנות וכנס, לאורך השנים האחרונות, אבל, אם נודה על האמת, לא ממש הצליח להתרומם. הסיבות לאי ההצלחה די מגוונות, אבל, בראש הרשימה צריך ככל הנראה למקם הסברים דוגמת חוסר בניידות, או אבטחה לקויה – שלא ממש תמכו במלואם בדרך שבה כולנו עובדים כיום. דבר אחד בטוח – בארגונים, לכל אורך הקו, יש רצון כן וחזק לאימוץ הפוטנציאל הטמון במכשירים הלבישים. לפי מחקר של חברת האנליסטים ABI Research, שוק המכשירים הלבישים עד שנת 2021 יגיע להיקף של 154 מיליון יחידות – קפיצה משמעותית מהיקף של 34 מיליון בשנת 2016.

השוק הבשיל

תמונה 1: שוק המחשבים הלבישים יגיע תוך שנתיים להיקף של 154 מיליון יחידות

התחזיות לקפיצת המדרגה מדגימות את הבטחון שמפגינים מנהלי הטכנולוגיה באשר הם, שאולי עומד בסתירה קלה לחוסר בהצלחה בשוק כיום, אבל, מפגין במידה רבה את התחושה שהושק החל להבשיל לקראת האימוץ המיוחל בתוך הארגונים השונים. תחום ה-IoT שצבר לו תאוצה מרשימה, פיתוחים ושלל חידושים בתחומי המציאות הרבודה (AR) והאימוץ הצפוי בקרוב של הדור החמישי של הרשתות – 5G – שיצבור לעצמו בסיס לקוחות מרשים ביותר של חצי מיליארד משתמשים עד שנת 2022 – הם ללא ספק הגורמים שתומכים ומניעים את יכולותיהם של המכשירים הלבישים, יהיו אשר יהיו.

ייתכן שהזרז המשמעותי ביותר שייתן את הרוח הגבית לענף כולו הוא מחשוב ה-Edge. ככל שתחום ה-IoT פורח ורץ קדימה, כך גם מנהלי הטכנולוגיה חייבים להיות מסוגלים להתמודד ביעילות עם כמויות המידע הכמעט אינסופיות שהוא יוצר עימו. מחשוב ה-Edge יכול בהחלט לסייע לארגונים להתגבר על האתגר, בהצלחה, ובתוך כדי כך לאפשר דרכים חדשות ויעילות לאיסוף, ניתוח והפצת מידע – תוף הפקת של בינה עסקית רבת ערך. עיבוד המידע במחשוב ה-Edge מוריד את הלחץ מהטיפול בענן, כך שמשתמשים יכולים להיות יותר בררנים באשר למידע שהם מעבירים ללבת הרשת. גישה מסוג זה אף מקלה על זיהוי התקפות סייבר בשלבים מוקדמים כשניתן להגביל אותן למכשיר ב-Edge. מידע מסוג זה ניתן אף לסרוק ולאבטח באמצעות קידוד לפני משלוח שלו ללבה.

תמונה 2: מחשוב ה- Edge יילך עם עובדי השטח
והשירות לכל מקום

די ברור שככל שיפותחו וייכנסו לשימוש מכשירים ויישומים לבישים, ויאומצו על ידי המשתמשים, כך גם תפקיד מחשוב ה-Edge יהפוך להיות יותר ויותר יקר ערך – תוך שהוא מסייע לארגונים (על פי נתוני חברות המחקר Equinix ו-IDC ) להניע יתרונות אקסטרה משוק של שני טריליון דולר – בחמש השנים הקרובות.

Toshiba עצמה הכריזה לא מכבר על ה-dynaEdge – מכשיר Edge נייד מבוסס Windows 10, המורשה עבור שירותי ה-Microsoft Azure IoT, המיועד לספק את הדור הבא של פלטפורמת הענן החכם, כמו גם את פלטפורמת ה-Edge  החכמה. השימוש בשירותי ה- Azure Cognitive ולימוד מכונה (Machine Learning), יאפשר לעובדים ב׳שטח׳  המשתמשים ב-dynaEdge של Toshiba, לגשת בקלות רבה למקורות המידע המרכזיים של הארגון הנמצאים בענן, כשבדרך זו יהפוך dynaEdge למערכת האידיאלית בשימוש עבור תחזוקה בשלט רחוק, קווי הפקה שונים ופתרונות תעשייתיים אחרים. השילוב של סקייפ לעסקים אף יאפשר ממשק פתוח ושקוף לתקשורת בין עובדים ומומחים או אנשי מקצוע מרוחקים היכולים לסייע במשימות השוטפות.

שדרוג היכולות

פתרונות שלוקחים ומשדרגים את היכולות של מכשירי ה- Edge החכמים, יסייעו לארגונים תעשייתיים להבין את התועלות הצפויות משימוש בהם להתחבר ללקוחות בדרכים חדשות וליהנות מהיתרונות של ההזדמנויות העסקיות החדשות והשותפות עם מיקרוסופט, תיצור פלטפורמת Edge חכמה וחדשנית ופלטפורמת ענן, המיועדים להתמודד בהצלחה עם צרכיהם של תעשיות המשתנות מהר.

מחשוב Edge מהווה משאב יקר ערך. הסיבה: הוא מביא עמו ומשיק שיטות חדשות של איסוף, ניתוח וחלוקה מחדש של מידע ובינה עסקית המקושרת אליו. עבודה עם מידע ברמת-Edge׳, מפחית לחצים מיותרים על תשתיות הענן, כך שמשתמשים יכולים להיות יותר בררנים באשר למידע שהם שולחים ללבת הרשת שלהם. הגישה הזו אף מאפשרת לזהות במידי התקפות סייבר ולהגבילן ברמת ה-Edge של המערכת, כך שהמידע יכול להיסרק עוד לפני המשלוח שלו ללבה עצמה.

פיתוחים טכנולוגיים דוגמת מחשוב Edge מעודדים בהכרח את הצמיחה של תחומי המחשוב הלביש ואת הפוטנציאל שלו בקרב חברות וארגונים. יישומים בתנאי שטח כבר מראים, ובעיקר בתחומי תחזוקה לוגיסטיקה (ובישראל בתחומי הביטחון) את הגמישות ואת יכולת ההסתגלות של המערכות החדשות לסקטורים ורטיקליים. כיום, תשתיות ה-IT פתוחות יותר מתמיד להטמעה של הטכנולוגיות החדשות והיכולת שלהן להציע סביבת עבודה מאובטחת בתחומים רבים, יניעו אותן, השנה ובשנים הקרובות, להטמעה מלאה בארגונים בהם אנו פועלים.

האם למכשירים הלבישים תהיה השפעה?

בזמן בו הפיתוחים הטכנולוגיים מסייעים לעליית המחשבים הלבישים, מנהלי המידע בלא מעט ארגונים ובחתך סקטורים רחב, מתחילים אט אט להבין כיצד ניתן לעשות שימוש מושכל ונכון במכשירים החדשים כדי לתגבר פרודוקטיביות בדרכים, כשהתופעה בולטת במיוחד במקומות ובתעשיות בהם יש הסתמכות רבה ומשמעותית על אנשי השטח, האנשים ב״שדה״ – דוגמת אנשי לוגיסטיקה, ייצור, מחסנים ובריאות – כל אותם אלה שכבר כיום מתחילים לאמץ בנינוחות פתרונות דוגמת משקפיAR  חכמים. כל אחד עושה את השימוש הייחודי שלו, אבל, בהסתכלות רוחבית, ניתן לראות כי כוח המשיכה וההצלחה טמונים בגמישות של המכשירים החדשים ובקלות השימוש בהם וכמובן ברווח המיידי שהם מעניקים למשתמשים. בעוד מוצרים חכמים ולבישים עבור עובדי המשרדים היותר ׳מסורתיים׳ מציעים אולי חווייה מעניינת יותר, אך אולי לא משנים את דרך העבודה עצמה, בפעילות היומיומית, דוגמת מעבר על מיילים או הכנת מצגות עסקיות, הרי שהעובדים בשורה הראשונה של הארגון, אנשי השטח, יכולים ליהנות ממענה מדוייק וממוקד הצרכים האישיים שלהם ומסיוע במילוי תפקידם במהלך משימות מיוחדות יותר.

בלי ידיים

תמונה 4,3 : משקפי AR חכמים )מימין( משחררים משימוש בידיים את העובדים במגוון רחב של משימות )משמאל( ומאפשרים
להם להנות מיתרונות השימוש במציאות הרבודה

סקר חדש מגלה כי  89% מהארגונים העוסקים בתחומי ההנדסה, 83% מחברות בתחומי התובלה והלוגיסטיקה וכ-77% ממפעלי הייצור מתכוונים לאמץ משקפיים חכמים בשלוש השנים הקרובות. מה יותר פשוט לעובד במפעל המצויד במשקפיים החכמים, לגשת למפרטים מורכבים ואו הנחיות הרכבה, או פירוק, בזמן אמת כששתי ידיו פנויות לחלוטין? או לקבל הנחיות מרחוק מפי מומחה שיושב במשרד, בזמן אמת ורואה את מה שהוא רואה (SEE WHAT I SEE -SWIS )?

49% מהארגונים רואים את היתרונות של המשקפיים החכמים בכך שהם יאפשרו להם להטמיע את מה שהם מכנים ה״ייעול העסקי של הדור הבא״… בתחום הייצור, כמו גם בתחומי ההנדסה, מדובר ביתרון ענק עבור העובדים. הללו רואים במשקפיים החכמים ככלי עזר טכנולוגי מתקדם שיעביר אותם לעידן התעשייה 4.0, בו הדגש יהיה על ניידות וההתמקדות במידע – היכולת ליהנות ממנו באופן אישי, אבל, גם היכולת לחלוק אותו עם אחרים בארגון.

ניב יוסיפון, סמנכ”ל ׳מפעיל׳,
נציגת טושיבה

אם ניקח לדוגמה, אנשים דוגמת מהנדסי דוודים, שצריכים לבצע עבודת תחזוקה שנתית, השימוש במשקפי AR, שנתפר במיוחד למשימות מיוחדות ומשמש כיום לא מעט אנשי שטח, יכול לשחרר למהנדסים הללו את ידיהם ומאפשר להם לראות במציאות הרבודה איזה חלקים צריך לפרק, לנקות או להחליף. כאשר הבעיה משמעותית יותר, יכול האיש שבחזית ליצור קשר עם מומחה שיושב קילומטרים רבים משם ולהתייעץ איתו לגבי הפתרון הרצוי. באותו כיוון ממש, בתחום הבריאות והרפואה, משקפיים חכמים יכולים לתמוך ברופאים שצריכים את ידיהם למשימות שונות ולספק להם, באמצעות תקשורת מהירה נתונים רפואיים דוגמת צילומים וסריקות שעשו בעבר והכל מול העיניים כשהחולה מולם.

הפוטנציאל שבשימוש בארגונים במכשירים לבישים הוא עצום והוא פרוס לכל רוחב הגזרה הארגונית. נראה שגם התשתיות מתחילות להתארגן לכניסה של המכשירים והטכנולוגיות החדשות ולספק לעובדים הניידים, אלה שתפקידם בחזית, את הכלים שהם זקוקים להם.

ניב יוסיפון, סמנכ"ל ׳מפעיל׳, נציגת טושיבה

תגובות סגורות