מטוס הקרב החדיש בעולם, ה-EX15-F, נמסר לחייל האוויר האמריקאי

חייל האוויר האמריקאי קיבל באופן רשמי את מטוס ה-EX15-F הראשון מבואינג בסוף השבוע האחרון, במפעלי הייצור של בואינג בסנט לואיס.

מטוס הקרב החדיש הוא מטוס דו מושבי, אם כי יכול להיות מופעל גם על ידי טייס בודד, שכולל טכנולוגית טוס-על-חוט (fly-by wire), תא טייס דיגיטלי, ושדרוג של מערכת הלוחמה האלקטרונית Eagle Passive Active Warning Survivability System, המשפרת את יעילות ושרידות המשימה עבור מפעילי המטוס. השדרוג מוגדר גם בדגמי מטוס ה- E15-F.

מנהל תוכנית ה-EX15-F של חיל האוויר האמריקאי, קולונל שון דורי (Col. Sean Dorey), אמר: “זהו רגע גדול עבור חיל האוויר. עם יכולות נשק נרחבות, עמוד שדרה דיגיטלי וארכיטקטורה פתוחה, מטוס ה-EX15-F יהווה מרכיב מרכזי בצי הקרב הטקטי וישלים את נכסי הדור החמישי של חיל האוויר האמריקאי. בנוסף, המטוס מסוגל לשאת נשק היפרסוני, ולתת לו תפקיד בסכסוכים עתידיים.”

חייל האוויר האמריקאי מתכנן לרכוש 144 מטוסי EX15-F מבואינג, ולהחליף את דגמי מטוס ה- D/C15-F ובכך לרענן את צי ה-15-F של החייל.

בעוד שצי מטוסי ה-D/C15-F בן ה-37 השנים מתקרב במהירות לסוף חייו, ה-EX15-F  מספק פתרון חסכוני ויעיל לרענון צי ה- D/C15-F ולהגדלת צי מטוסי ה-E15-F, כשהוא עומד ביכולות אסטרטגיית ההגנה הלאומית ובדרישות הקיבולת גם בשנת 2040 והלאה, תוך שמירה על זמינות המטוסים לאורך זמן.

התהליך לרכישת מטוסי ה-EX15-F החל בפברואר 2019, כאשר ג’נרל דיוויד גולדפיין (Gen. David Goldfein), ראש המטה דאז של חיל האוויר האמריקאי, חתם על מסמך שדרש לבצע טיפול בבעיות המוכנות של צי ה-15-F המזדקן. בהמשך פיתח משרד דירקטוריון תכנית ה-15-F את אסטרטגיית הרכישה, העניק את החוזה, ערך ביקורות תכנון ועימות ועבד עם בואינג בתהליך יצירת ובדיקת המטוס.

“נדרש מאמץ צוותי כדי להגיע לנקודה זו”, הוסיף דורי, “אני גאה מאוד בצוות, שכולל את חברי מנהלת ההנעה, משרד תכנית הסימולטורים, פיקוד הלחימה האווירית, המשמר הלאומי האווירי, פיקוד מטוסי חיל האוויר, הסוכנות לניהול חוזי הגנה, צוות האוויר ושותפינו לתעשייה – על השגת אבן דרך זו למסירת ראשונה של מטוסי ה EX15-F “.

מפקד פיקוד מטוסי חיל האוויר, אלוף ארנולד וו. באנץ’ ג’וניור (Gen. Arnold W. Bunch Jr.), אמר: “אני משבח את המאמצים המסורים של הצוות כולו להשלמת משימה זו בזמן שיא ובעיצומה של מגפה עולמית. עם ארכיטקטורת מערכות המשימה הפתוחה וכושר נשיאת הנשק של המטוס, ה-EX15-F יספק יכולות יוצאות מן הכלל לאומה שלנו לאורך שנים רבות.”

לאחר קבלתו, המטוס החדש טס לבסיס חיל האוויר אלגין בפלורידה, שם יעבור סדרת ניסויי קרקע וטיסה. מטוס EX15-F שני יועבר לבסיס אגלין עד סוף אפריל 2021. ששת מטוסי לוט 1 האחרים יועברו לאגלין בשנת הכספים 2023 ויעברו בדיקות מבצעיות. כדי לזרז את הבדיקות הנדרשות להכרזה על מטוס ה-EX15-F כמוכן לפעילות, הצוות ישתמש בנתוני בדיקה קודמים מגרסאות מטוסי 15-F ממכירה צבאית זרה, בתוכנות טיסה מבצעית ובתת-מערכות אמריקאיות.

מטוסי לוט 2 ו-3 ימסרו בשנת 2024 ו-2025 לבסיס המשמר הלאומי קינגסלי פילד ופורטלנד, שניהם באורגון. נכון לעכשיו, האגף ה-173 בקינגסלי משמש כבית הספר להכשרה עבור צי ה-D/C15-F ויקבל על עצמו את אותו התפקיד גם עבור צי ה-EX15-F. כנף 142 בפורטלנד תהיה היחידה המבצעית הראשונה שתטיס את המטוס.


קרדיט צילום: בואינג

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות